Науковий журнал "Фізична активність, здоров'я і спорт"

Permanent URI for this collectionhttp://localhost:4000/handle/34606048/5803

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 289
  • Item
    Оздоровчий фітнес у фізичному вихованні студенток із захворюваннями кардіореспіраторної системи
    (2021-04-14) Куніковський, Станіслав; Іваночко, Вікторія; Грибовська, Ірина; Данилевич, Мирослава; Грибовський, Ростислав; Kunikovskyi, Stanislav; Ivanochko, Viktoriia; Danylevych, Myroslava; Hrybovskyi, Rostyslav
    У статті обґрунтовано структуру та зміст оздоровчих фітнес-програм, застосованих у навчальному процесі студенток із захворюваннями кардіореспіраторної системи. Завдання дослідження: виявити мотиви та інтереси студенток до занять різними видами рухової активності; визначити рівень фізичного стану студенток із захворюваннями кардіореспіраторної системи; розробити оздоровчі фітнес-програми для студенток із захворюваннями кардіореспіраторної системи та експериментально перевірити їхню ефективність. Для розв’язання завдань використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури; документальний метод; соціологічні методи (анкетування); педагогічне спостереження; медико-біологічні методи (оцінювання рівня фізичного стану, адаптаційного потенціалу, функціонального стану серцево-судинної та дихальної систем); педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Дослідження проведено на базі Львівської комерційної академії. У ньому взяло участь 53 студентки віком 17–18 років, які мали кардіореспіраторні захворювання. Студентки були розподілені на дві групи: контрольну групу (КГ=28 осіб) та експериментальну групу (ЕГ=25 осіб). Доведено необхідність корекції програм фізичного виховання з урахуванням рівня фізичної підготовленості, функціонального стану кожного студента та інтересів до різних видів занять. Установлено, що за даними оцінювання рівня фізичного стану (РФС) у 37,7% студенток він є нижчим за середній; у 60,4% – середнім; у 1,9% – вищим за середній рівень. Осіб із низьким та високим рівнями фізичного стану не виявлено. Експериментальна перевірка розроблених програм виявила вірогідно більшу їхню оздоровчу ефективність порівняно з традиційною методикою занять. Після завершення педагогічного експерименту кількість cтуденток ЕГ із нижчим за середній рівнем фізичного стану достовірно зменшилася з 40,0 до 8,0% (р<0,05), а кількість студенток із середнім РФС достовірно збільшилася з 60,0 до 92,0% (р<0,05). Після педагогічного експерименту в КГ кількість студенток із нижчим за середній РФС недостовірно збільшилася з 32,1 до 46,4%, із середнім, навпаки, зменшилася з 64,3 до 50,0% (р>0,05) та з вищим за середній – залишилася на попередньому рівні і становила 3,6%.
  • Item
    Валідизація моделі легеневої реабілітації пацієнтів із хронічним обструктивним захворюванням ленень з використанням методу Дельфі
    (2021-04-14) Тимрук-Скоропад, Катерина; Павлова, Юлія; Tymruk-Skoropad, Kateryna; Pavlova, Yuliia
    Хронічне обструктивне захворювання легень (ХОЗЛ) посідає одне із чільних місць у структурі поширеності серед хронічних неінфекційних респіраторних захворювань у світі. Легенева реабілітація (ЛР) є однією з важливих стратегій ведення пацієнтів із ХОЗЛ у розвинутих країнах світу. Щоб досягнути високого рівня світових стандартів лікування пацієнтів із хронічними захворюваннями легень, зокрема з ХОЗЛ, легенева реабілітація в Україні має стати доступною для пацієнта, а програми ЛР повинні ґрунтуватися на такій моделі легеневої реабілітації, що враховувала б рекомендації провідних світових професійних організацій, наявні клінічні настанови та була адаптованою до українських умов. Метою роботи було перевірити модель легеневої реабілітації на її прийнятність для фахівців, які працюють із пацієнтами з ХОЗЛ, відповідність потребам пацієнтів та сучасним науковим дослідженням і клінічним настановам. Матеріали і методи. Модель легеневої реабілітації пацієнтів із ХОЗЛ валідизували за допомогою методу Дельфі. Експертне оцінювання відбувалося чотирма етапами, зокрема було проведено два раунди опитування експертів щодо положень запропонованої моделі легеневої реабілітації пацієнтів із ХОЗЛ. Результати. У експертному оцінюванні взяло участь 9 експертів – лікарів, фізичних терапевтів, лікарів фізичної і реабілітаційної медицини, науковців / викладачів. Проведено два раунди експертного оцінювання, за результатами яких більшість положень моделі легеневої реабілітації експерти визначили як дуже важливі – узгодженість думок становила ≥75%. Не досягнуто консенсусу щодо обов'язкової участі терапевта / сімейного лікаря, логопеда, соціального працівника, кардіолога та дієтолога у мультидисциплінарній команді; також не визнано важливою рекомендацію «Легенева реабілітація не проводиться у період загострення», а надання логопедичної допомоги визнано важливим, але не вкрай необхідним елементом (75% експертів оцінили її на 4–6 балів). Висновки. З урахуванням результатів експертного оцінювання було запропоновано удосконалену модель легеневої реабілітації, яка прийнятна для фахівців, що працюють із пацієнтами з ХОЗЛ, відповідно до потреб пацієнтів та сучасних наукових досліджень і клінічних настанов.
  • Item
    Від лікувальної фізичної культури та реабілітації до фізичної терапії : еволюція освітньої та наукової сфери
    (2021-04-14) Жарська, Наталія; Zharska, Nataliia
    Анотація. Орієнтація на реорганізацію наявних та створення нових спеціальностей підготовки фахівців є важливою рисою сучасного розвитку освітньої сфери України. Широке розкриття питань становлення відносно нової наукової та освітньої спеціальності «фізична терапія» в Україні є актуальним в умовах перебудови системи освіти до міжнародних вимог. Мета дослідження полягала у встановленні генези наукової та освітньої сфери «фізична терапія». У роботі використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел та інтернету. Установлено історичні аспекти становлення й розвитку сфери реабілітації, лікувальної фізичної культури, фізичної реабілітації та фізичної терапії в Україні, аспекти підготовки фахівців зі спеціальності «фізична терапія», які спрямовані на виховання нової генерації фахівців за міжнародними стандартами для створення сучасної реабілітаційної системи в Україні. Показано внесок вітчизняних вчених у розвиток лікувальної фізичної культури та фізичної реабілітації. Представлено аналіз розвитку фізичної терапії як освітньої сфери в Україні. Питання аналізу еволюції становлення фізичної терапії, розуміння її сутності, використання засобів та методів є актуальним, оскільки це є важливим елементом теоретичної підготовки фахівців з фізичної терапії.
  • Item
    Методика оцінювання функціонального стану плавців 13-15 років
    (2021-04-14) Чаплінський, Микола; Островський, Мар'ян; Островська, Наталія; Сидорко, Олег; Полегойко, Максим; Стефанишин, Наталія; Петрина, Леся; Лапичак, Ігор; Chaplinskyi, Mykola; Ostrovskyi, Marian; Ostrovska, Nataliia; Sydorko, Oleh; Polehoiko, Maksym; Stefanyshyn, Nataliia; Petryna, Lesia; Lapychak, Ihor
    У процесі побудови тренувального процесу, дозуванні тренувальних навантажень спортсменів будь-якого віку, статі чи кваліфікації тренерів насамперед цікавлять показники, які дають можливість оцінити їх функціональний стан. Аналіз наукової і методичної літератури виявив багато протиріч серед поглядів фахівців стосовно цієї проблеми. Мета дослідження: розробити методику оцінювання функціонального стану плавців за показниками частоти серцевих скорочень (ЧСС). Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення емпіричних джерел, пульсометрія, хронометрія та методи математичної статистики. Організація дослідження. У дослідженні брали участь плавці віком 13, 14, 15 років (по 30 хлопців та дівчат кожного віку). У процесі проведення наукового дослідження визначено залежність величини ЧСС від швидкості плавання кролем на грудях на різних дистанціях, а також запропоновано методику та шкалу оцінювання функціонального стану плавців за показниками ЧСС. Найбільший коефіцієнт кореляції зафіксовано у хлопців віком 15 років на дистанції 50 м (r= –0,78). Найменший – у хлопців віком 15 років на дистанції 400 м (r= –0,64). У дівчат аналогічно найбільший та найменший коефіцієнт кореляції були зафіксовані у 15-річних спортсменок. Найбільший r= –0,79 – на дистанції 50м, найменший r= –0,64 – на дистанції 400 м. Суть методики полягає в тому, що, порівнюючи величини ЧСС, зафіксовані у спортсмена після пропливання певної дистанції з розрахунковими, тобто належними величинами ЧСС, можна зробити певні висновки щодо динаміки змін функціонального стану спортсмена під час тренувального процесу. Це дасть змогу тренерові вносити відповідні корективи щодо інтенсивності та обсягу тренувальних навантажень, а також добирати відповідні методи та засоби тренувань.
  • Item
    Аналіз показників тактичної підготовленості висококваліфікованих боксерів в умовах змагальної діяльності
    (2021-04-14) Хом'як, Іван; Задорожна, Ольга; Рихаль, Володимир; Котельник, Андрій; Khomiak, Ivan; Zadorozhna, Olha; Rykhal, Volodymyr; Kotelnyk, Andrii
    У статті проаналізовано наукову й методичну літературу та встановлено, що часті зміни у правилах змагань впливають на структуру та зміст змагальної діяльності. Це позначається на підрахунку результативних дій спортсменів, кількості суддів, які визначають переможця, в екіпіруванні боксерів та у зміні вагових категорій. Усе це вимагає постійної адаптації боксерів до нових умов змагальної діяльності. У науковій і методичній літературі визначено, що в боксі тактична підготовка часто зводиться виключно до формування певного стилю змагальної діяльності. Так, виокремлюють близько дванадцяти стилів ведення спортивного бою, які залежать від антропометричних даних, фізичної, психічної та теоретичної підготовленості боксера. Також установлено, що, незважаючи на широке коло дослідницьких комплексів для вивчення різних сторін підготовленості боксерів, актуальним є аналіз показників змагальної діяльності, що дає змогу визначити найбільш ефективні способи реалізації технічних дій. Проаналізовано змагальну діяльність висококваліфікованих боксерів (півфінальні та фінальні поєдинки чемпіонатів світу та Європи 2017 року). Визначено показники атакувальних технічних дій висококваліфікованих боксерів, а також їх способи об’єднання та реалізації в умовах змагальної діяльності. Визначено перелік комбінацій техніко-тактичних дій, які найчастіше використовують висококваліфіковані боксери впродовж усіх раундів, а також сектори ураження суперника. Визначено, що висококваліфіковані боксери у змагальному поєдинку об’єднують технічні дії у комбінації з 2-х, 3-х, 4-х і більше ударів. Протягом усього трираундового поєдинку боксери, представники усіх вагових категорій, виконують близько 62% серій із 3-х ударів, 22,64% – із 2-х ударів, 11,98% комбінацій із 4-х ударів та 3,41% серій із більше ніж 4-х ударів у комбінації. Також установлено, що в легких вагових категоріях спостерігається 21,44% двоударних серій, 63,73% триударних комбінацій, 14,83% чотири і більше ударних серій, у висококваліфікованих боксерів, представників середньої вагової категорії, – 24,86% двоударних сполучень, 59,94% триударних комбінацій та 15,19% чотири і більше ударних у серій, у представників важких вагових категорій – 22,85% двоударних сполучень, 65,17% триударних серій та 11,99% атак із використанням чотирьох і більше ударів у серії.
  • Item
    Психофізіологічні характеристики кваліфікованих плавців на короткі дистанції
    (2021-04-14) Смеречинська, Софія; Смирновський, Сергій; Smerechynska, Sofiia; Smyrnovskyi, Serhii
    У статті проаналізовано основні фактори результативності змагальної діяльності у спорті. Особлива увага звертається на фактори результативності змагальної діяльності у циклічних видах спорту, зокрема у плаванні на короткі дистанції. Метою дослідження є визначення психофізіологічних характеристик плавців на короткі дистанції. Проаналізувавши наукову й методичну літературу, було визначено чинники результативності змагальної діяльності у плаванні на короткі дистанції, які тісно пов’язані із психофізіологічними характеристиками плавців. Установлено інформативні психофізіологічні характеристики для плавців на короткі дистанції: просту зорово-моторну реакцію, реакцію вибору, реакцію розрізнення, стійкість до перешкод та реакцію на рухомий об’єкт. Також, застосовуючи пристрій для психофізіологічного тестування «Нейрософт-психотест» було здійснено вимірювання психофізіологічних характеристик кваліфікованих плавців на короткі дистанції.
  • Item
    Тривалість основних фаз пострілу у стрільбі з пневматичної гвинтівки
    (2021-04-14) Демічковський, Андрій; Demichkovskyi, Andrii
    Анотація. Вступ. Кульова стрільба становить значний інтерес для науковців. На теперішній момент у практиці недостатньо описано методи для ґрунтовного дослідження пострілу як одиниці змагальної діяльності, що викликає проблеми в підготовці стрільців на тлі постійних змін у правилах змагань. Метою роботи було проаналізувати часові характеристики елементів пострілу у стрільбі з пневматичної гвинтівки. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення, аналіз документальних матеріалів та даних інтернету, методи математичної статистики, кореляційний аналіз. Результати. Подано розподіл пострілу на фази та часові результати виконання пострілів. Дані мають загальний характер та дають змогу уявити динаміку процесу стрільби з пневматичної гвинтівки. Звернуто увагу на зростання тривалості пострілів, що викликано стандартом стрільби в паперові мішені з пневматичної гвинтівки. Останнє можна інтерпретувати як зовнішній фактор, що заважає виконанню стрільби. Аналіз середніх значень тривалості фаз пострілу встановив, що спостерігається зростання загального часу для першої половини стрільби з подальшим зменшенням загального часу. При цьому середній результат зростав, потім падав та в кінці стабілізувався. «Підготовка до виконання пострілу» була найменшою на початку й у кінці стрільби та коливалася в середині серії. У прицілюванні спостерігалася тенденція до прихованих періодів. Порівняння тривалості фаз «прицілювання» та «виконання пострілу – активний постріл» виявило тенденцію до близькості цих результатів. Висновки. Охарактеризовано тривалість фаз пострілу у стрільбі з пневматичної гвинтівки, а саме: «прицілювання», «виконання пострілу – активний постріл», «налаштування на постріл».
  • Item
    Амплітудно-частотні характеристики інтерференційної електроміограми під час виконання стійок у карате
    (2021-04-14) Вовканич, Любомир; Кіндзер, Богдан; Федьків, Марія; Vovkanych, Liubomyr; Kindzer, Bohdan; Fedkiv, Mariia
    Удосконалення техніки виконання спортивних вправ вимагає детального аналізу активності м’язів, спрямованого на формування оптимальної моделі регуляції рухової активності. Вивчення електричної активності певних м’язів спортсменів дає змогу описати їхню роль у здійсненні рухів чи підтриманні положення тіла. Метою нашого дослідження було вивчити особливості електричної активності певних м’язів спортсменів-каратистів під час виконання стандартних стійок кіокушинкай карате (дачі ваза, dachi waza). У дослідженні взяли участь 16 висококваліфікованих каратистів (I дан), віком 18–25 років, досвід занять карате – 12–17 років. Інтерференційну електроміограму (ІЕМГ) реєстрували під час виконання базових стійок Фудо дачі та Зенкутсу дачі для таких м’язів: великого сідничного м’яза, прямого м’яза стегна, двоголового м’яза стегна, півсухожилкового м’яза, литкового м’яза (бічна головка), переднього великогомілкового м’яза. У стійці Фудо дачі середня амплітуда та середня частота ІЕМГ низькі (до 38% від максимуму), не виявлено право-лівосторонньої асиметрії показників ІЕМГ. Виявлені невеликі рівні активності м’язів нижніх кінцівок та симетричність активації м’язів правої та лівої сторони тіла повністю відповідають опису виконання стійки. Дещо неочікуваною виявилася порівняно висока електрична активність певних згиначів гомілки (21–23% від максимуму) та стопи (24–26%). Стійка Зенкутсу дачі характеризувалася вищою (до 45% від максимуму) середньою амплітудою ІЕМГ певних м’язів ніг каратистів, зокрема правого переднього великогомілкового м’яза та правого й лівого прямих м’язів стегна. Виявлено вищі показники ІЕМГ розгиначів стегна, згиначів гомілки та розгиначів стопи, а також нижчу електричну активність згиначів стопи правої ноги спортсмена порівняно з лівою (p<0,05). Отримані показники ІЕМГ в основному узгоджуються з описом виконання стійки. Значна (41% від максимуму) електрична активність розгинача гомілки винесеної вперед ноги вказує на високе напруження м’язів, зумовлене значним навантаженням. Намагання спортсменів утримувати розташовану позаду ногу максимально випрямленою зумовлює активацію як розгиначів (41% від максимуму), так і згиначів (25–33%) гомілки. Порівняно високий рівень напруження м’язів розміщеної позаду ноги можна розглядати як певне порушення техніки виконання вправи. Аналіз ІЕМГ дає змогу припустити, що під час виконання стійок спостерігають переважання частотного механізму посилення м’язових скорочень над явищем рекрутування рухових одиниць.
  • Item
    Рухова активність студентів медичних спеціальностей
    (2021-04-14) Семенова, Наталія; Проць, Тетяна; Semenova, Nataliia; Prots, Tetiana
    У статті проаналізовано дослідження фахівців, що свідчать про погіршення показників здоров'я дітей та підлітків в Україні. Проаналізовано останні дослідження проблеми недостатньої рухової активності студентської молоді як одного з головних компонентів способу життя. Отримано дані щодо важливості заохочення дітей та молоді до систематичної рухової активності відповідної інтенсивності та тривалості, яка необхідна для досягнення кожною людиною оптимального рівня розвитку (фізичного, рухового, розумового та соціального), фізичної підготовленості, здоров’я та самопочуття як одного з основних компонентів здорового способу життя, що знижує ризик виникнення певних захворювань та порушень у дитячому віці та у подальшому житті. Визначено роль рухової активності та здорового способу життя у житті студентів, зокрема студентів закладів вищої освіти медичного спрямування. Виявлено необхідність усвідомлення важливості проблеми збереження власного здоров’я, зміни ставлення студента-медика до способу життя і формування ціннісного ставлення до здоров’я, що сприятиме повноцінній самореалізації у майбутній професійній діяльності й успішній реалізації соціальних функцій майбутніх медичних працівників. За допомогою анкетування визначено обсяг рухової активності студентів-медиків. Отримано дані про дефіцит рухової активності серед студентів, що навчаються в медичних коледжах та недостатню рухову активність серед студентів медичних університетів. Установлено, що серед усіх опитаних студентів-медиків від 30 до 41% осіб не займаються узагалі будь якою руховою активністю у поза навчальний час.
  • Item
    Рухова активність у структурі вільного часу дорослих жінок
    (2021-04-14) Куніковський, Станіслав; Приступа, Євген; Ріпак, Мар'яна; Виноградський, Богдан; Слімаковський, Олег; Kunikovskyi, Stanislav; Prystupa, Yevhen; Ripak, Mariana; Vynohradskyi, Bohdan; Slimakovskyi, Oleh
    У статті встановлено місце рухової активності у структурі вільного часу дорослих жінок. Визначено види діяльності, яким приділяють найбільше часу на дозвіллі жінки різного віку. Установлено, що жінки зрілого віку більш активні та надають перевагу активному проведенню вільного часу, натомість жінки пенсійного віку надають перевагу пасивному відпочинку у вільний час або відпочинку, який не передбачає значної рухової активності. Спеціально організована рухова активність у структурі вільного часу дорослих жінок, які проживають у сільській місцевості, посідає лише 9 рейтингове місце серед усіх захоплень, а у міських жінок – 5 рейтингове місце.
  • Item
    Особливості фізичного виховання учнів першого класу в умовах школи та сім'ї
    (2021-04-14) Заневський, Ігор; Боднарчук, Олена; Римар, Ольга; Соловей, Алла; Маланчук, Галина; Zanevskyi, Ihor; Bodnarchuk, Olena; Rymar, Olha; Solovei, Alla; Malanchuk, Halyna
    У сучасному суспільстві спостерігається тенденція до збільшення емоційної й нервовопсихічної напруженості та зниження фізичної активності, що негативно впливає на стан здоров’я дітей. Одним із можливих шляхів розв’язання цієї проблеми є організація ефективної взаємодії школи та сім’ї у фізичному вихованні школярів. Мета дослідження – розробити програму заходів взаємодії школи й сім’ї у фізичному вихованні учнів першого класу та перевірити її ефективність. Методи дослідження: аналіз і узагальнення літературних джерел; метод експертного оцінювання; соціологічні методи; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Проведено опитування 16 експертів, 43 вчителів фізичної культури, 112 батьків та 112 учнів першого класу. Визначено ефективні форми співпраці вчителів і батьків. Розроблено програму заходів взаємодії школи й сім’ї та впроваджено в навчальний процес. Виявлено позитивний вплив на фізичний розвиток (p<0,05), фізичну підготовленість (р<0,04) та характер рухової активності учнів на дозвіллі.
  • Item
    Сучасний стан та перспективи удосконалення діяльності фітнес-персоналу України
    (2020-09-14) Дутчак, Мирослав; Чеховська, Любов; Dutchak, Myroslav; Chekhovska, Liubov
    У статті описано фактичний стан та перспективи удосконалення системи оздоровчого фітнесу як нового напрямку вітчизняної сфери фізичної культури. Вагомим компонентом успішної діяльності є професійні кадри. До їх фаховості є достатньо високі вимоги через конкуренцію на сучасному ринку, різноманітний спектр фітнес-послуг та підвищення вимогливості споживачів та роботодавців до компетентностей фітнес-персоналу. Відповідно до «Методики розроблення професійних стандартів» вивчено фактичний стан фітнес-індустрії із використанням інформації Державної служби статистики України щодо «Діяльності підприємств сфери послуг» (доступна для аналізу з 2017 р.– червень 2018 р.). Проаналізовано і встановлено збільшення обсягу послуг населенню за двома видами економічної діяльності: у Секції R «Мистецтво, спорт, розваги та відпочинок» та Секції P «Освіта». Відповідно збільшилася кількість споживачів фітнес-послуг. Актуалізовано потребу розроблення професійних стандартів для професій фахівців сфери оздоровчого фітнесу, галузевого стандарту вищої освіти та введення обов’язкової сертифікації для тренерів.
  • Item
    Індивідуальні програми занять пілатесом різного цільового спрямування для жінок другого періоду зрілого віку
    (2020-09-14) Наконечна, Анна; Сосіна, Валентина; Nakonechna, Anna; Sosina, Valentyna
    Методики проведення фізкультурно-оздоровчих занять пілатесом для жінок другого періоду зрілого віку розроблено недостатньо, а в основу наявних програм покладено вузьку цільову спрямованість, через що вони мають низьку ефективність для комплексного застосування і оздоровлення цього контингенту. Мета дослідження – удосконалення фізкультурно-оздоровчих занять пілатесом для жінок другого періоду зрілого віку з використанням індивідуальних програм різного цільового спрямування. Методи: теоретичний аналіз і узагальнення, педагогічне спостереження, соціологічні методи, методики отримання емпіричних даних, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Виокремлено пріоритетні мотиви жінок віком 36–55 років, що дало змогу розробити індивідуальні програми занять пілатесом. Ураховуючи цільове спрямування програм і орієнтуючись на їхні завдання, було визначено об’єкти тренувального впливу, якими виступили різні системи організму, показники фізичного, психоемоційного стану і фізичного розвитку жінок другого періоду зрілого віку. Експериментальна перевірка програм підтвердила їхню ефективність.
  • Item
    Системне запалення низької інтенсивності та фізичні навантаження у пацієнтів з хронічним обструктивним захворюванням легень (наративний огляд)
    (2020-09-14) Тимрук-Скоропад, Катерина; Мазепа, Марія; Tymruk-Skoropad, Kateryna; Mezepa, Mariia
    У публікації представлено сучасні підходи до розуміння системного запалення низької інтенсивності у разі хронічного обструктивного запалення легень, впливу фізичних вправ на статус запалення та можливості персоніфікації фізичної терапії цієї групи пацієнтів. Матеріали і методи. Представлена публікація є наративним оглядом. Пошук даних проведено в базі статей у галузі медицини і біології сайту PubMed Національного центру біотехнологічної інформації США (NCBI) та пошуковій системі Google Scholar. Загальна кількість статей у пошуковому списку становила 243, після відобору за роком опублікування (останніх 5 років) – 107, з них лише 55 – дослідження за участю пацієнтів. Хронічне обструктивне запалення легень (ХОЗЛ) характеризується персистуючим обмеженням швидкості повітряного потоку і хронічним запаленням респіраторного тракту. Однак ХОЗЛ – це не локальне захворювання, воно має чітко виражені системні прояви, спричинені системним запаленням низької інтенсивності. Регуляція системного запалення у разі ХОЗЛ забезпечується великою кількістю розчинних медіаторів. Серед них можна видокремити групу цитокінів – IL-1, IL-6, IL-8, IL-10, TNF-α, молекули адгезії, адипокиніни, міокіни, лептин тощо. Підвищений рівень цитокінів IL-6, IL-8 і зниження концентрації IL-4 в сироватці крові хворих із тяжким перебігом ХОЗЛ є негативним прогностичним фактором, що свідчить про порушення регуляторної функції цитокінів та сприяє підтриманню запального процесу в дихальних шляхах. Висновки. Фізичні вправи та програми легеневої реабілітації мають регуляторний вплив на рівень та співвідношення прозапальних та протизапальних цитокінів у плазмі крові пацієнтів із ХОЗЛ. Низка досліджень вказує на перевагу аеробних занять для цієї групи пацієнтів.
  • Item
    Удосконалення програми хореографічної підготовки в спортивній аеробіці на етапі початкової підготовки
    (2020-09-14) Тодорова, Валентина; Сосіна, Валентина; Погорелова, Олена; Todorova, Valentyna; Sosina, Valentyna; Pohorelova, Olena
    Мета: підвищення ефективності хореографічної підготовки у спортивній аеробіці на етапі початкової підготовки. Матеріали й методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних наукової, методичної та спеціальної літератури, документальних матеріалів, педагогічні спостереження, опи- тування. Результати: аналіз даних дав змогу окреслити напрями вдосконалення хореографічної підготовки на початковому етапі в спортивній аеробіці: формування спеціальних знань, умінь та на- вичок, які необхідні в спортивній аеробіці; робота над технікою виконання вправ; добір елементів навантаження під час хореографічної підготовки залежно від рівня підготовленості спортсмена; використання засобів хореографічної підготовки у всіх частинах тренувального заняття, введення уроку хореографії у навчально-­тренувальний процес. Висновки: аналіз програмного забезпечення в спортивній аеробіці засвідчив, що в розділі хореографічної підготовки не враховано тенденції розвитку та специфіку виду спорту, вимоги правил змагань до техніки виконання спортивних вправ, а також особливості вікового розвитку юних спортсменів; дав змогу окреслити напрями вдосконалення хореографічної підготовки на початковому етапі в спортивній аеробіці; підтвердив урахування параметрів навантаження відповідно до етапу підготовки.
  • Item
    Показники змагальної діяльності кваліфікованих дорослих спортсменів із панкратіону
    (2020-09-14) Согор, Олег; Пітин, Мар'ян; Sohor, Oleh; Pityn, Marian
    Високий рівень спортивних досягнень у панкратіоні, а також висока конкуренція на національному і світовому рівнях, вимагають збільшення вимог до підготовки спортсменів, зокрема і в техніко-тактичному аспекті. Мета – з’ясувати структуру та зміст техніко-тактичних дій дорослих кваліфікованих спортсменів у панкратіоні. Організація. Було проаналізовано 25 поєдинків кваліфікованих спортсменів із панкратіону на основі відеоматеріалів змагальної діяльності чемпіонату світу, котрий відбувся з 29.09.2016 р. до 02.10.2016 р. в Грузії. Результати. Більшість дострокових перемог того чи іншого спортсмена відбулася в першій половині сутички. У змагальній діяльності дорослих спортсменів із панкратіону наявна значно більша кількість ударів ногами та часте застосування лоукіка. Невелику кількість ударів руками можна пояснити техніко-тактичною особливістю панкратіону, а саме проведенням поєдинків на килимі і намагання спортсменів проводити свої поєдинки на дистанції. У межах протидії «не підготовленим» ударам руками застосовують борцівську техніку, а саме кидки і «тейкдауни». Вивчення динаміки техніко-тактичних дій спортсменів серед дорослих спортсменів вказало на три фази активності, а саме: перша хвилина поєдинку, середина поєдинку (зі 100 до 160 с) і кінцівка поєдинку (з 260 с і до кінця поєдинку).
  • Item
    Вплив визначених координаційних здатностей на ефективність гри один в один у футболі
    (2020-09-14) Sitko, Błażej; Kunicki, Marcin; Ostrowska, Agnieszka
    Метою дослідження було визначити тісноту кореляційного зв’язку між рівнем координаційних рухових здатностей та ефективністю вигравання поєдинків один на один у футболі. Ефективність дій окремих гравців оцінювали використовуючи показник результативності гри, що встановлено враховуючи поєдинки один на один з використанням комп’ютерних та власні тести для діагностування рівнів розвитку координаційних рухових здатностей. Установлено, що існує виразний взаємозв’язок між позицією в рейтингу та темпами розвитку координаційних компонентів: чим ліпший розвитку, тим вища позиція.
  • Item
    Індивідуальна результативність змагальної діяльності провідних фехтувальниць на шпагах (на прикладі команди України)
    (2020-09-14) Задорожна, Ольга; Бріскін, Юрій; Палатний, Артур; Zadorozhna, Olha; Briskin, Yurii; Palatnyi, Artur
    Актуальність теми дослідження полягала в тому, що специфіка командних змагань у фехтуванні вимагає встановлення раціональної послідовності спортсменів на основі визначення показників їх індивідуальної результативності з різними командами-­суперницями. Мета дослідження – визначити індивідуальну результативність змагальної діяльності провідних фехтувальниць світу (на прикладі збірної команди України). Методи дослідження передбачали аналіз протоколів змагань і світового рейтингу команд у фехтуванні на шпагах серед жінок за сезон 2016–2017 рр. Було проаналізовано виступи на етапах Кубка світу та головних змаганнях річного макроциклу (Ігри ХХХІ Олімпіади в м. Ріо-де-­Жанейро, чемпіонат світу в м. Лейпцигу). Результати роботи полягали у визначенні оптимальної послідовності виступів спортсменок у складі збірної команди України. Встановлено, що найефективною є така послідовність: на по- зиції першого номера – О. Кривицька, на позиції другого – К. Пантелєєва, на позиції третього номеру – Ф. Бежура та А. Почкалова На основі даних аналізу виступів учасниць збірних команд у поєдинках сезону 2016–2017 рр. на різних позиціях визначено, що збірна команда України ви- користовує один підхід для формування складу учасників впродовж командної зустрічі. Підхід полягає в тому, що склад команди є стабільним протягом року, а порядковий номер спортсме- нок змінюється залежно від рівня змагань, позиції національної команди у світовому рейтингу та складу команди-­суперника.
  • Item
    Основні напрями тактичної підготовки в художній гімнастиці
    (2020-09-14) Габрильчук, Ірина; Передерій, Аліна; Habrylchuk, Iryna; Perederii, Alina
    Ускладнення змагальної діяльності, постійна інтенсифікація тренувального процесу та гранична реалізація індивідуальних можливостей гімнасток зумовлюють вичерпання резервів до удосконалення їх спортивної майстерності та вимагають пошуку нових шляхів до зростання спортивних результатів з урахуванням сучасних тенденцій розвитку художньої гімнастики. У статті проаналізовано результати наукових досліджень різних сторін підготовленості спортсменок у ху- дожній гімнастиці та доведено необхідність обґрунтування методики тактичної підготовки як нового шляху удосконалення системи підготовки гімнасток. Обґрунтовано основні напрями тактичної підготовки у художній гімнастиці: вивчення сутності та основних теоретико-­методичних положень спортивної тактики; удосконалення тактичного мислення; визначення оптимальної структури і змісту змагальних композицій; формування індивідуального стилю змагальної діяльності. Представлено результати аналізу змагальної діяльності найсильніших спортсменок світу. Установлено, що різниця в результатах (між першим та останнім місцем) може становити менше ніж 1 бал, а вартість помилок, пов’язаних із втратою предмета, у середньому становить 0,91 бала, у той час як середня щільність результатів – 0,278 бала.
  • Item
    Структура та зміст "супутнього фізичного тренування" курсантів вищих військових навчальних закладів
    (2020-09-14) Романчук, Сергій; Мельник, Віталій; Romanchuk, Serhii; Melnyk, Vitalii
    Попередні дослідження довели, що чинна програма фізичної підготовки курсантів не дає змогу в цілому забезпечити ефективний розвиток фізичних якостей під час виконання професійній завдань у польових умовах, оскільки під час польових навчань рівень показників фізичної підготовленості, фізичного розвитку та функціонального стану курсантів погіршується. Мета дослідження – підвищити ефективність впливу супутнього фізичного тренування курсантів (ВВНЗ) на рівень їх функціонального стану під час польового виходу. Організація дослідження: дослі- дження проведено на базі 184 навчального центру Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного двома етапами: перший – два місяці до польового виходу в пункті постійної дислокації, другий – один місяць в умовах польових занять курсантів. У дослідженні взя- ли участь 126 курсантів третього курсу навчання бойових спеціальностей Сухопутних військ (КГ, n=64 та ЕГ, n=62) віком 19–21 рік. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення, педа- гогічне спостереження, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результатом дослідження є впровадження авторської програми супутнього фізичного тренування в систему підготовки курсантів під час польових виходів, основними особливостями якої є те, що фізичні вправи (комплекси) проводили щодня 3 рази по 15 хвилин до обіду та через день по 15 хвилин після обіду, безпосередньо на робочому (навчальному) місці або під час пересування до нього. Інтенсивність фізичного навантаження дозували в діапазоні 120–150 уд./хв, що не викликало великої втоми при виконані фізичних вправ та моделювало динаміку фізичного навантаження у бойових умовах. Аналіз результатів засвідчив, що у курсантів контрольної групи, на відміну від курсантів екс- периментальної групи, упродовж експерименту достовірно (р≤0,05–0,01) погіршилися показники частоти серцевих скорочень у спокої, індексу Робінсона, фізичного стану, степ-тесту та самооцінки функціонального стану за методикою «САН». Після повернення з польового виходу результати курсантів експериментальної групи були кращими, ніж у курсантів контрольної групи за показ- никами частоти серцевих скорочень у спокої на 6,1 %, індексу фізичного стану – на 4,5 %, індексу степ-­тесту – на 9,1 %, настрою – на 11,5 %.