Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/36139
Title: Fitness level of secondary school students engaged in sports
Other Titles: Рівень підготовленості учнів загальноосвітньої школи, які займаються спортом
Authors: Danylevych, Myroslava
Romanchuk, Olha
Musikevych, Taras
Yurko, Nadiya
Stefanyshyn, Markiyan
Данилевич, Мирослава
Романчук, Ольга
Мусікевич, Тарас
Юрко, Надія
Стефанишин, Маркіян
Keywords: ball games
evaluation
influence
physical activity
ігри з м'ячем
оцінка
вплив
рухова активність
Issue Date: 2024
Citation: Fitness level of secondary school students engaged in sports / Myroslava Danylevych, Olha Romanchuk, Taras Musikevych, Nadiya Yurko, Markiyan Stefanyshyn // Society. Integration. Education : Proceedings of the International Scientific Conference (May 24th-25th). – Rēzekne, 2024. – Vol. 2. – Р. 508–519. https://doi.org/10.17770/sie2024vol2.7881
Series/Report no.: Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК імені Івана Боберського;
Abstract: School physical education is effective means of providing children with the knowledge for lifelong physical activity. The research was aimed to examine the influence of different sports activities (badminton, basketball, football) on fitness level of boys aged 10-11. 72 boys aged 10-11 were engaged in the research. Evaluation of children’s fitness level involved anthropometric parameters of body length (cm); body mass (kg); hand dynamometry (kg). Cardiovascular and respiratory systems were also assessed: heart rate (HR, bpm) – method of palpation; blood pressure – systolic (SBP, mm Hg) and diastolic (DBP, mm Hg) – method of Korotkoff sounds; vital capacity of lungs (VC, L) – spirometer measuring. The Ruffier index, life index, strength index, the Robinson index and the Quetelet index were considered as well. Summing the points of five parameters, fitness levels were defined as low, below average, average, above average, and high. Comparative analysis of ball games influence on children’s fitness level revealed the highest growth rate among badminton players, though their initial and final parameters were the lowest ones. Research findings made it possible to conclude that extramural engagement in ball games throughout school year had beneficial effect on fitness levels of boys aged 10-11. Шкільна фізкультура є ефективним засобом забезпечення дітей знаннями для фізичної активності протягом усього життя. Дослідження мало на меті вивчити вплив різних спортивні заняття (бадмінтон, баскетбол, футбол) на рівні підготовленості хлопців 10-11 років. 72 хлопчика у дослідженні брали участь 10-11 років. Оцінка рівня фізичної підготовки дітей антропометричні параметри довжини тіла (см); маса тіла (кг); динамометрія руки (кг). Також оцінювали серцево-судинну та дихальну системи: ЧСС (ЧСС, уд/хв) – метод пальпація; артеріальний тиск – систолічний (САТ, мм рт. ст.) та діастолічний (АДТ, мм рт. ст.) – метод звуки Короткова; життєва ємність легень (ЖЕЛ, л) – вимірювання спірометрією. індекс Руф'є, також враховувалися індекс життя, індекс сили, індекс Робінсона та індекс Кетле. Підсумовуючи бали за п’ятьма параметрами, рівні фізичної підготовки були визначені як низький, нижче середнього, середній, вище середнього та високий. Порівняльний аналіз впливу ігор з м’ячем на дітей рівень тренованості виявив найвищий темп зростання серед бадмінтоністів, хоча їх початковий і кінцеві параметри були найнижчими. Результати досліджень дозволили зробити такий висновок заочне заняття грою з м’ячем протягом навчального року сприятливо вплинуло на фізичну форму рівні хлопчиків 10-11 років.
URI: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/36139
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5814-20402-2-DR+(1) (1).pdf406.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.