Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/32725
Title: The application of athletics tools in due to develop speed of secondary school children
Other Titles: Застосування легкоатлетичних засобів у розвитку швидкості дітей середнього шкільного віку
Authors: Khanikiants, Olena
Konestyapin, Volodymyr
Rymar, Olga
Yaroshyk, Marta
Sorokolit, Nataliya
Keywords: athletics
competence level (achievement level)
program of speed development
secondary school children
легка атлетика
рівень компетентності (рівень досягнень)
програма розвитку швидкості
діти середньої школи
Issue Date: 29-May-2021
Publisher: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija
Citation: The application of athletics tools in due to develop speed of secondary school children / Olena Khanikiants, Volodymyr Konestyapin, Olga Rymar, Marta Yaroshyk, Nataliya Sorokolit // Society. Integration. Education : Proceedings of the International Scientific Conference). – Rēzekne, 2021. – Vol. 2. – P. 283–291. DOI 10.17770/sie2021vol2.6224(Web of Science).
Series/Report no.: Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК імені Івана Боберського в базах даних Scopus та WoS;
Abstract: The research is dedicated to searching of new tools for higher effectiveness of the application of athletic tools to develop speed of secondary school children. The goal of research is to prove theoretically and test experimentally the program for speed development of secondary school children (11-12 years) with priority use of athletic tools. To realize the goal such methods were applied: scientific theoretical, pedagogical observation, experiment, mathematical statistics methods. Boys are from 6 grades (11-12 years old) have participated. Pupils belong to main medical group. The results. There was elaborated and experimentally proved the program’s effectiveness. We have got statistically significant difference (p<0.05), better results from experimental group of performing control exercises: “30m run (sec)”, “30m run from place (sec)”, “run at the place during 5sec (number of movements)”. One exercise has got better result from control group - “run at the place during 5sec (number of movements)”. We have performed evaluation of students’ speed development before and after the experiment. Amount of pupils with high level of competence has grown in exercises “30m run (sec)” for 13.3%, “60m run (sec)” for 20%, “shuttle run 4×9m (sec)” for 6.7%, “long jump from place (cm) for 13.3%. Дослідження присвячено пошуку нових засобів для підвищення ефективності застосування атлетичних засобів для розвитку швидкості у дітей середнього шкільного віку. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити програму розвитку швидкості дітей старшого шкільного віку (11-12 років) з пріоритетним використанням спортивних засобів. Для реалізації поставленої мети були застосовані такі методи: науково-теоретичний, педагогічного спостереження, експерименту, методи математичної статистики. Брали участь хлопці 6 класу (11-12 років). Учні основної медичної групи. Результати. Розроблено та експериментально доведено ефективність програми. Отримали статистично значущу різницю (p<0,05), кращі результати експериментальної групи виконання контрольних вправ: «біг на 30 м (с)», «біг на 30 м з місця (с)», «біг на місці протягом 5 с (кількість рухи)». Одна вправа дала кращий результат від контрольної групи - «біг на в місце протягом 5 сек (кількість рухів)». Ми провели оцінку розвитку швидкості студентів до та після експерименту. Зросла кількість учнів з високим рівнем компетентності у вправах «біг на 30 м (с)» на 13,3%, «біг на 60 м (с)» на 20%, «човниковий біг 4×9 м (с)» на 6,7%, «довг. стрибок з місця (см) на 13,3%.
URI: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/32725
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khanikiants_2021.pdf172.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.