Перегляд за Автор "Stepanchenko, Nataliya"
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Forming of School Manual as a Scientific Problem in General and Special Psychopedagogy(Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 2022-05-09) Chepurna, Liudmyla; Frolov, Dmytro; Stepanchenko, Nataliya; Zaplatynska, Anna; Genkal, Svitlana; Tovstohan, Volodymyr; Чепурна, Людмила; Фролов, Дмитро; Степанченко, Наталія; Заплатинська, Анна; Генкаль, Світлана; Товстоган, ВолодимирSchool manuals have special place among the socio-cultural acquisition of the past, which are the kind of reflection of certain era, the level of knowledge, worldview and prevailing stereotypes in the field of education. The manual is a carrier of the content of education, definitions, storage of knowledge and methods of learning that is necessary in this society. The complexity of the manual, the richness of its types, structure, diversity of its content and functions define it as a valuable historical document, the research of which provides opportunities to study the features and patterns of development and formation of the manual in different historical periods and using modern manuals. The research of the history of school manual development begins with the establishment by scientists the fact of the manual origin, which historians associate with clay tablets on which the Sumerians placed manuals five thousand years ago. The formation of the pedagogical theory of the manual is associated with the idea that the manual was first defined as a special book created on the basis of pedagogical principles as one that implements a certain content of education.Документ Future Psychologist’s Mental Orientation at the Correctional Support ofthe Children with Impaired Mental and Physical Development(2021) Afuzova, Наnna; Rudenko, Libia; Stepanchenko, Nataliya; Shkrabiur, Veronika; Martsyniak- Dorosh, Oksana; Dubovyk, Olena; Степанченко, НаталіяThe practice of the integrated techniques of teaching children nnth impaired developmentofvarious nosological categories in comprehensive schools together with children with normal development is becoming increasingly extensive alongside with a series ofresearches in this direction. .As itfollows, in this complicatedprocess a mentally correctional support of an educated specialist is essentialfor a child with inpaired mental and physical development. Thefindings ofthe theoretical analysis of the role and place of the orientation phenomenon in the personality's professional activity have been given. Particular attention is focused upon the content, structure and formation levels of the personality's professional orientation in adolescence; as well as on the peculiarities ofthe correctional support in the context of the psychological assistance to the children nith alternative abilities. Практика інтегрованих методик навчання діти nnth порушення розвиткурізних нозологічних категорій в загальноосвітні школи разом з дітьми з нормальним розвитком стає все більш масштабним разом із серією досліджень в цьому напрямку. .Як випливає, у цьому складному процесі розумово Для дитини необхідна корекційна підтримка освіченого спеціаліста з порушеннями розумового і фізичного розвитку. Висновки теоретичний аналіз ролі та місця орієнтації явища у професійній діяльності особистості. Особливу увагу приділено змісту, структурі та рівнів сформованості професійної спрямованості особистості в підлітковий вік; а також про особливості корекційного забезпечення в контексті психологічної допомоги дітям н альтернативні здібності.Документ Improving fencers’ theoretical training based on the stage reached in their basic development(2018) Zadorozhna, Olha; Briskin, Yuriy; Perederiy, Alina; Pityn, Maryan; Stepanchenko, Nataliya; Задорожна, Ольга; Бріскін, Юрій; Передерій, Аліна; Пітин, Мар'ян; Степанченко, НаталіяBackground. The research was devoted to theoretical training based on the stage reached in the basic development in fencing. Analysis of the literature shows that one way to improve the quality of a young fencer’s training process is to validate the structure and content of theoretical training and assess the significance of its components to the stage of the fencer’s previous basic development in the sport. Problem and aim. The issue of the theoretical training of fencers is only mentioned fragmentally, which points to the absence of any one approach to its realization at different stages of an individual’s long-term development. There is a need for a quantitative and qualitative increase in information transfer, and the acquisition of specific quality theoretical knowledge, particularly by using different methods and means of theoretical training. Methods. Theoretical analysis and synthesis, analysis of documentary material, comparison, abstraction, methods of induction and deduction, expert assessment, pedagogical experiment. Results and Conclusions. An author-developed program of theoretical training for solving set tasks there was established and implemented by using algorithmic educational and entertaining means. The pedagogical experiment, which consisted of two periods of four months, enabled us to determine the greater effectiveness of the author program of theoretical training in comparison with the generally-accepted one. There was determined that using the universal algorithmic educational and entertaining means – simulator “TTT”; “Associations”; and “Puzzles” – will lead to an improvement in the theoretical preparedness of fencers at the stage of previous basic development within different informational blocks.Документ Junior skeet shooters’ physical conditioning(2019) Hrybovskyy, Rostyslav; Zanevskyy, Ihor; Pityn, Maryan; Hrybovska, Iryna; Vynogradskyi, Bogdan; Stepanchenko, Nataliya; Pazychuk, Olha; Грибовський, Ростислав; Заневський, Ігор; Пітин, Мар'ян; Грибовська, Ірина; Виноградський, Богдан; Степанченко, Наталія; Пазичук, ОльгаTop sports results in shooting relate to the high athlete's capacity, which is based on his physical conditioning. The purpose of the work was to study the effect of simulation exercises on the physical conditioning of junior skeet shooters at the stage of preliminary basic training. The following methods were used: analysis and generalization of library resources, pedagogical observation, pedagogical testing, pedagogical experiment and methods of mathematical statistics. To assess the conditioning of athletes, a set of tests was used to determine stamina and coordination abilities. The study involved 22 athletes of the Olympic Reserve Junior Special School "Signal" and Complex Junior Sport School "Kolos" in Lviv (Ukraine), specializing in skeet shooting. The skeet shooters were divided into experimental and control groups. It is revealed that theoretically and practically shotgun shooting needs solving the requirements and tasks that relate to various aspects of shooters’ training, including physical ones. The positive dynamics of the shooters’ physical conditioning in the experimental group was found: the probable differences between the experimental and control groups were determined by the following indices: lifting the body from the lying position during 30 seconds (p = 0.030), the test "ten eights" (p <0.001) and throwing tennis ball at the target (p = 0.017). The necessity of applying pedagogical tests is grounded, which allow defining such physical qualities as: stamina and coordination abilities. The need to take into account the shooters’ physical conditioning for planning and correction of the training process is proved.Документ Mental Orientation at the Correctional Support of the Children with Impaired Mental and Physical Development(2021-09-02) Afuzova, Hanna; Rudenko, Liliia; Stepanchenko, Nataliya; Shkrabiuk, Veronika; Martsyniak-Dorosh, Oksana; Dubovyk, Olena; Афузова, Ганна; Руденко, Лілія; Степанченко, Наталія; Шкрабюк, Вероніка; Марциняк-Дорош, Оксана; Дубовик, ОленаAbstract: The practice of the integrated techniques of teaching children nnth impaired development of various nosological categories in comprehensive schools together with children with normal development is becoming increasingly extensive alongside with a series of researches in this direction. .As itfollows, in this complicated process a mentally correctional support of an educated specialist is essential for a child with inpaired mental and physical development. The findings of the theoretical analysis of the role and place of the orientation phenomenon in the personality's professional activity have been given. Particular attention is focused upon the content, structure and formation levels of the personality's professional orientation in adolescence; as well as on the peculiarities of the correctional support in the context of the psychological assistance to the children nith alternative abilities. The specificity of the empirical research of peculiarities of future psychologists' professional orientation at the correctional support of alternatively able children has been described. The qualification characterisation of a future special psychologist's support has been presented, the techniques and methods of the investigation of the psychological peculiarities of the professional orientation at correctional sipport have been outlined, the findings of the empirical research have been analysed. The theoretical and methodological foundations of the psychological provision of the formation process of the future psychologist's professional orientation ar the correctional support of the children with alternative abilities have been discussed. The organisation of the activity aimed at the development of the future special psychologists' professional orientation has been described, methodological apparatus has been worked out and the approbation results have been adduced. On the basis of the findings the conclusion may be drawn that the suggested methodology is correct, the tasks have been successfully performed, the objective has been achieved, the efficienty of the methodological recommendations has been verified. Анотація: Практика комплексних прийомів навчання дітей з порушенням розвитку різних нозологічних категорій у загальноосвітніх школах разом із дітьми з нормальним розвитком стає все більш широкою разом із низкою досліджень у цьому напрямку. Як і слідує, у цьому складному процесі психічно -корекційна підтримка освіченого фахівця є важливою для дитини з порушенням психічного та фізичного розвитку. Наведено результати теоретичного аналізу ролі та місця феномену орієнтації у професійній діяльності особистості. Особлива увага приділяється змісту, структурі та рівням професійної орієнтації особистості в підлітковому віці; а також про особливості корекційної підтримки в контексті психологічної допомоги дітям з альтернативними здібностями. Описано специфіку емпіричного дослідження особливостей професійної орієнтації майбутніх психологів на корекційній підтримці альтернативно спроможних дітей. Представлено кваліфікаційну характеристику підтримки майбутнього спеціального психолога, окреслено прийоми та методи дослідження психологічних особливостей професійної орієнтації на корекційній підтримці, проаналізовано результати емпіричного дослідження. Обговорено теоретико -методологічні основи психологічного забезпечення процесу формування професійної спрямованості майбутнього психолога та корекційного забезпечення дітей з альтернативними здібностями. Описано організацію діяльності, спрямованої на розвиток професійної спрямованості майбутніх спеціальних психологів, відпрацьовано методичний апарат та наведено результати апробації. На підставі отриманих висновків можна зробити висновок, що запропонована методологія правильна, завдання успішно виконані, мета досягнута, ефективність методологічних рекомендацій перевірена.Документ Neuropsychological Support for Teaching Young School-Age Children Annotation(BRAIN, 2021-12) Степанченко, Наталія; Партико, Неоніла; Рибалко, Петро; Бобровицька, Світлана; Сердюк, Наталія; Мудрик, Олена; Stepanchenko, Nataliya; Partyko, Neonila; Rybalko, Petro; Bobrovytska, Svitlana; Serdiuk, Nataliia; Mudryk, OlenaThe article is devoted to the problems of neuropsychological support of the educational process in elementary school, prevention possible disorders of primary school children’s mental processes and neuropsychological correction of difficulties in their learning. The neuropsychological causes of school failure are generalized (summarized). The methods of correctional and developmental education of elementary school children with specific neuropsychological features are analyzed. Neuropsychological factors of educational failure, particulary left-handed children and psychophysiological principles of special children’s psychological and pedagogical support in an inclusive environment are described. Organizational-didactic, diagnostic and correctional conditions of individual neuropsychological support of elementary school education are analyzed. A correctional and developmental program for neuropsychological diagnostics and correction of young schoolchildren’s educational failure is developed. The neuropsychological approach to the psychological and pedagogical supervision of first-grade pupils, taking into account their learning success, the level of communicative skills development and cognitive mental processes are come near.Документ Professionalization of Pedagogical Activity of Future Teachers, Formation of Communicative Competence as an Aspect of Neuropedagogy(2024-02-06) Kernas, Andrey; Kotlomanitova, Galyna; Kozyr, Marharyta; Myronenko, Natalia; Sokolovska, Svitlana; Stepanchenko, Nataliya; Степанченко, НаталіяThe article reveals the relevance of the formation of the future teacher's communicative competence as a professionalization of the basic component of pedagogical activity and individual requirements for professional activity. The professional standard requires readiness for pedagogical activity, the basis of which is the formation of communicative competence of the future teacher, in particular in the context of the neuropedagogical approach. The authors highlight the approaches to the formation of students' communicative skills in the process of studying a block of pedagogical disciplines during the period of obtaining a pedagogical education. The paper asserts the need to follow a systematic approach in the formation of communicative competence as a dominant component of the professional competence of the future novice teacher. The effectiveness of his pedagogical activity, as the authors note, is determined by the content of the "communicative portrait" of students - future teachers, the effectiveness of the educational process depends on this. Such a position requires a new approach based on neuropedagogical components. It is the communicative knowledge, abilities and skills of the future teacher that will allow building the trajectory of object-subject and subject-subject interaction in a holistic educational process. A key component of communicative competence is the teacher's communicative culture, which ensures the effective construction of direct and feedback communication with the participants of the educational process. Professional activity always requires from the future teacher the ability to build strategy, tactics and techniques of subject-subject interactions, to organize joint activities with students to achieve educational goals. У статті розкривається актуальність формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя як професіоналізації базового компонента педагогічної діяльності та індивідуальних вимог до професійної діяльності. Професійний стандарт вимагає готовності до педагогічної діяльності, основою якої є формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя, зокрема в контексті нейропедагогічного підходу. Авторами висвітлено підходи до формування комунікативних умінь студентів у процесі вивчення блоку педагогічних дисциплін у період здобуття педагогічної освіти. У статті стверджується необхідність дотримання системного підходу у формуванні комунікативної компетентності як домінантної складової професійної компетентності майбутнього вчителя-початківця. Ефективність його педагогічної діяльності, як зазначають автори, визначається змістом «комунікативного портрета» студентів – майбутніх учителів, від цього залежить результативність навчального процесу. Така позиція потребує нового підходу, заснованого на нейропедагогічних компонентах. Саме комунікативні знання, уміння та навички майбутнього вчителя дозволять вибудувати траєкторію об’єкт-суб’єктної та суб’єкт-суб’єктної взаємодії в цілісному освітньому процесі. Ключовим компонентом комунікативної компетентності є комунікативна культура вчителя, яка забезпечує ефективну побудову прямого та зворотнього зв’язку з учасниками освітнього процесу. Професійна діяльність завжди вимагає від майбутнього вчителя вміння будувати стратегію, тактику і техніку суб’єкт-суб’єктних взаємодій, організовувати спільну діяльність зі студентами для досягнення навчальних цілей.Документ The physical condition of deaf primary school-age children and how to correct it using physical education methods(2021-12-17) Shavel, Khrystyna; Hrybovska, Iryna; Stepanchenko, Nataliya; Pityn, Maryan; Danylevych, Myroslava; Kashuba, Yaroslav; Marionda, Ivan; Шавель, Христина; Грибовська, Ірина; Степанченко, Наталія; Пітин, Мар’ян; Данилевич, Мирослава; Кашуба, Ярослав; Маріонда, ІванAbstract: The latest studies have shown that the parameters of physical development of children with hearing loss are attracting the attention of the scientific community. However, there are few studies that investigate changes in the physical condition of deaf children after improving physical education. The purpose of this work is to study the physical condition of deaf primary school-age children and develop a corrective program using methods of physical education. The study included 72 deaf children (to the experimental nEG=37 and the control group nCG=35) and 28 primary school-age children with normal hearing. The choice of research sample was random and the age of the children ranged from 6-10 years old. The physical condition of the schoolchildren was determined using a set of medical and biological methods: blood pressure measurement, heart rate calculation according to the electrocardiogram R-R interval, spirometry, electrocardiography, echocardiography, physical work capacity (PWC150) test, measurement of catecholamines using E. Matlina’s method, and anthropometry. The experimental physical education program consisted of a set of physical, breathing and posture exercises as well as physical games. Games were divided by complexity, level of perception, physical intensity, and impact on the body. It was determined that deafness negatively affects anthropometric indicators, the respiratory system, and the functional condition of the sympathoadrenal system, but does not affect the morpho-functional values of cardiac performance in primary school-age children. The study proves the effectiveness of adopting exercise programs based on physical games as a means of correcting the physical condition of deaf children. The study confirmed that the implementation of exercise programs for the correction of the physical condition of deaf primary school-age children by means of physical education based on physical games in the daily routine of special boarding schools has a positive effect on the children’s respiratory, cardiovascular and sympathoadrenal systems. Анотація: Останні дослідження показали, що параметри с фізичний розвиток дітей з порушенням слуху приваблюють увагу наукової громадськості. Однак досліджень небагато які досліджують зміни у фізичному стані глухих дітей після покращення фізичного виховання. Метою даної роботи є вивчення с фізичний стан глухих дітей молодшого шкільного віку та розвиток а корекційна програма з використанням методів фізичного виховання. Навчання включено 72 глухих дитини (до експериментального nEG=37 і до контролю група nCG=35) та 28 дітей молодшого шкільного віку з норм слух. Вибір дослідницької вибірки був випадковим і за віком діти віком 6-10 років. Фізичний стан школярів визначали за допомогою комплексу медико-біологічних методи: вимірювання артеріального тиску, розрахунок ЧСС за на електрокардіограму інтервал R-R, спірометрію, електрокардіографію, ехокардіографія, тест фізичної працездатності (PWC150), вимірювання катехоламінів за методом Е. Матліни та антропометрія. The експериментальна програма фізичного виховання складалася з комплексу фізичних, дихальні вправи та вправи для постави, а також фізичні ігри. Ігри були розділені за складністю, рівнем сприйняття, фізичною інтенсивністю та впливом на тілі. Встановлено, що глухота впливає негативно антропометричні показники, дихальна система та функц стан симпатоадреналової системи, але не впливає на морфофункціональні значення серцевої діяльності в молодшому шкільному віці дітей. Дослідження доводить ефективність застосування фізичних вправ програми на основі фізичних ігор як засіб корекції фіз стан глухих дітей. Дослідження підтвердило, що виконання програм вправ для корекції фіз стан глухих дітей молодшого шкільного віку за допомогою фіз виховання на основі фізичних ігор у розпорядку дня спец школи-інтернати позитивно впливають на дихальну систему дітей, серцево-судинної та симпатоадреналової систем.