Перегляд за Автор "Ruda, Iryna"
Зараз показуємо 1 - 17 з 17
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Enhancing respiratory function through Yoga and Pilates in women aged 45-50(2024) Tyshchenko, Valeria; Bosenko, Anatolii; Kozak, Yevhen; Denysovets, Anatolii; Atamanyuk, Svitlana; Veritov, Oleksandr; Ruda, Iryna; Руда, ІринаAbstract Background and Study Aim. Respiratory function in women aged 45-50 often declines due to natural physiological changes associated with aging. These changes include reduced lung elasticity, decreased diaphragm efficiency, and a general reduction in physical activity. The purpose of this study was to assess the impact of a combined yoga and Pilates program on respiratory function in women aged 45-50. Material and Methods. The study involved 38 women with an average age of 47.7 ± 2.5 years. A pedagogical experiment was conducted over six months. The experimental group (n=19) participated in a training regimen focused on improving respiratory function through a combination of yoga and Pilates. The control group (n=19) followed a yoga-based training program. Both groups completed an equal number of sessions—72 in total. The external respiratory function of the participants was assessed using spirometry at two key points: at the beginning of the study and after six months. Results. The comparison of respiratory function indicators between the experimental and control groups after 6 months of training revealed significant differences across most parameters. The actual value of Vital Capacity was significantly greater in the experimental group compared to the control group by 0.17 L (p < 0.01), forced vital capacity by 0.30 L (p < 0.01), forced expiratory volume by 0.19 L (p < 0.01), peak expiratory flow by 0.23 L/sec (p < 0.01), maximum expiratory flow at 25% of Forced Vital Capacity by 0.96 L/sec (p < 0.001), maximum expiratory flow at 50% of Forced Vital Capacity by 0.59 L/sec (p < 0.001), expiratory reserve volume by 0.47 L (p < 0.001), and maximal voluntary ventilation by 17.00 L/min (p < 0.001). Conclusions. The combined Yoga and Pilates training regimen was more effective in improving external respiratory function than Yoga alone. This result highlights the benefits of an integrated approach to respiratory health for women aged 45-50. The study demonstrates the potential advantages of combining different types of exercise to counteract age-related declines in respiratory function. Such programs could play a significant role in promoting overall well-being in this age group. Анотація Передумови та мета дослідження. Дихальна функція у жінок у віці 45-50 років часто погіршується через природні фізіологічні зміни, пов'язані зі старінням. Ці зміни включають зниження еластичності легень, зменшення ефективності діафрагми та загальне зниження фізичної активності. Метою цього дослідження було оцінити вплив комбінованої програми з йоги та пілатесу на респіраторну функцію у жінок віком 45-50 років. Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь 38 жінок, середній вік яких становив 47,7 ± 2,5 року. Педагогічний експеримент проводився протягом шести місяців. Експериментальна група (n=19) брала участь у тренувальному режимі, спрямованому на покращення дихальної функції за допомогою поєднання йоги та пілатесу. Контрольна група (n=19) займалася за програмою тренувань на основі йоги. Обидві групи пройшли однакову кількість занять - загалом 72. Функцію зовнішнього дихання учасників оцінювали за допомогою спірометрії у двох ключових точках: на початку дослідження та через шість місяців. Результати. Порівняння показників функції зовнішнього дихання між експериментальною та контрольною групами через 6 місяців тренувань виявило достовірні відмінності за більшістю параметрів. Фактичне значення ЖЄЛ було достовірно більшим в експериментальній групі порівняно з контрольною на 0,17 л (p < 0,01), форсованої життєвої ємності легень - на 0,30 л (p < 0,01), об'єму форсованого видиху - на 0,19 л (p < 0,01), пікової швидкості видиху - на 0,23 л/сек (p < 0,01), максимальної швидкості видиху при 25% від форсованої ЖЄЛ - на 0,23 л/сек (p < 0,01), максимальної швидкості видиху при 25% від форсованої ЖЄЛ.Документ Individual styles of coaches and teacher-choreographers as a prerequisite for achieving success in activities(Journal of Physical Education and Sport, 2022-03-31) Todorova, Valentyna; Sosina, Valentina; Ruda, Iryna; Dubynska, Oksana; Pugach, Natalia; Тодорова, Валентина; Сосіна, Валентина; Руда, Ірина; Дубинська, Оксана; Пугач, НаталіяThe article considers the individual styles of work of coaches in technical and aesthetic sports and teacherschoreographers. The purpose of the work was to analyze the individual styles of work of coaches in technical and aesthetic sports and teachers-choreographers, which affect the effectiveness of their activities. The study used a group of theoretical and empirical methods that allowed to determine the positive and negative aspects of individual styles of work of trainers and choreographers, as well as the reasons for their use. The study involved: 20 coaches who work with representatives of artistic, sports and aesthetic gymnastics, sports acrobatics and aerobics; 24 choreographers from eight dance groups and three choreographic schools, as well as 120 students of different ages who are involved in sports and choreography. The study made it possible to identify priority individual work styles used by coaches in technical and aesthetic sports and teachers-choreographers to achieve success in the chosen activity. The relationship between the individual style of work and the authority of the coach and teacher of the choreographic team, as well as their evaluation by students was discovered. The results of the study can be used in the practice of coaches in technical and aesthetic sports, as well as teachers of dance groups and choreographic schools to increase the effectiveness of interaction in the system «teacher, coach – student».Документ Professional training of future specialists in physical culture and sports in the information society(2023) Shevchenko, Olha; Ruda, Iryna; Yazlovetska, Oksana; Bielkova, Tetiana; Davydova, Natalia; Шевченко, Ольга; Руда, Ірина; Язловецька, Оксана; Бєлкова, Тетяна; Давидова, НаталіяThe theoretical foundations of the professional training of future physical culture and sports specialists by the global challenges of the information society have been clarified. It has been proven that thanks to information technologies it is possible to search for quick information; organization of quasi-professional interaction on virtual platforms; in athletes, based on the results of tracking their physical characteristics, the analysis of empirical data is automated; the use of specialized software, technologies for working out a certain type of motor skills, techniques, physiological changes in the body of a person, in social networks, chats, etc., for the visualization of individual sports movements. The impossibility of quality training of future specialists in physical culture and sports without the use of digital technologies has been proven. The principles of self-organization of future specialists in physical culture and sports by the global challenges of the information society (generally pedagogical, specific) are defined. The leading principles and acmeculturological ones are singled out. A survey of future physical culture and sports specialists was conducted to clarify the main issues of their quality training. Теоретичні основи професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту за з’ясовано глобальні виклики інформаційного суспільства. Доведено, що завдяки інформаційні технології дозволяють швидко шукати інформацію; організація квазіпроф взаємодія на віртуальних платформах; у спортсменів за результатами відстеження їх фізичних характеристик, автоматизовано аналіз емпіричних даних; використання спеціалізованого програмного забезпечення, технологій для розробки певний вид моторики, техніки, фізіологічні зміни в організмі людини, в соціальних мережах, чати тощо для візуалізації окремих спортивних рухів. Неможливість якісного навчання майбутніх фахівців фізичної культури і спорту без використання цифрових технологій. Принципи самоорганізації майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в умовах глобальних викликів інформаційного суспільства (загальнопедагогічний, специфічний). Провідні принципи і виділяються акмекультурологічні. Проведено анкетування майбутніх фахівців фізичної культури і спорту проведено з метою з’ясування основних питань їх якісної підготовкиДокумент Special physical training program in rhythmic gymnastics group exercises(2016) Lenyshyn, Victoria; Sosina, Valentina; Osadtsiv, Taras; Ruda, Iryna; Protsenko, Ulyana; Ленишин, Вікторія; Сосіна, Валентина; Осадців, Тарас; Руда, Ірина; Проценко, УлянаGroup exercises are the most difficult type of competitive gymnastics program because they differ from an individual ones by a number of specific features such as longer, more complex and dynamic composition that is simultaneously performed by five gymnasts; a variety of athletes’ movement interactions; synchronous and asynchronous movements performance done by every team member; using two different forms of hand apparatus and others. Excellent results in group exercises are possible only in terms of maximum consistency of motor actions due to athletes’ compatibility according to the basic parameters of technical and physical fitness. This distinguishes the process of preparing athletes who specialize in individual and group exercise program [1], hence the need to find scientifically grounded approach to the training system.Документ Special physical training program in rhythmic gymnastics group exercises(2020-09-03) Lenyshyn, Viktoriia; Sosina, Valentyna; Osadtsiv, Taras; Ruda, Iryna; Protsenko, Uliana; Ленишин, Вікторія; Сосіна, Валентина; Осадців, Тарас; Руда, Ірина; Проценко, УлянаGroup exercises are the most difficult type of competitive gymnastics program because they differ from an individual ones by a number of specific features such as longer, more complex and dynamic composition that is simultaneously performed by five gymnasts; a variety of athletes’ movement interactions; synchronous and asynchronous movements performance done by every team member; using two different forms of hand apparatus and others. Excellent results in group exercises are possible only in terms of maximum consistency of motor actions due to athletes’ compatibility according to the basic parameters of technical and physical fitness. This distinguishes the process of preparing athletes who specialize in individual and group exercise program [1], hence the need to find scientifically grounded approach to the training system.Документ The Effectiveness of Pilates in Improving Autonomic Regulation in Female Athletes of Complex Coordination Sports(2024) Todorova, Valentyna; Ruda, Iryna; Kosianchuk, Oksana; Pogorelova, Olena; Atamanyuk, Svitlana; Руда, ІринаPurpose: To assess the impact of the developed Pilates program on the improvement of physical qualities and the functional state of the autonomic nervous system in female athletes of complex coordination sports in the preparatory period. Оцінити вплив розробленої програми пілатесу на вдосконалення фізичних якостей та функціональний стан вегетативної нервової системи у спортсменок складнокоординаційних видів спорту в підготовчому періоді.Документ Аналіз локалізації травм опорно-рухового апарату в аспекті спеціальних вимог до розвитку гнучкості в художній гімнастиці(ЛДУФК, 2009) Руда, Ірина; Сосіна, Валентина; Ruda, Iryna; Sosina, ValentynaМета - проаналізувати локалізацію травм опорно-рухового апарату у гімнасток-художниць під час тренувального процесу.Документ Етіологія травм стопи та гомілко - стопного суглобу у спортсменок, які займаються художньою гімнастикою(2008) Сосіна, Валентина; Sosina, Valentyna; Руда, Ірина; Ruda, IrynaМета : аналіз причин виникнення травм стопи і гомілко-стопного суглобу у представниць художньої гімнастики.Документ Етіологія травм стопи та гомілко - стопного суглобу у спортсменок, які займаються художньою гімнастикою(2008) Сосіна, Валентина; Sosina, Valentyna; Руда, Ірина; Ruda, IrynaНа основі педагогічних спостережень, аналізу науково-методичної літератури, медичних карток і медичного анамнезу були виявлені причини виникнення травм стопи у спортсменок високої кваліфікації, які займаються художньою гімнастикою.Документ Зміст сучасних змагальних композицій в художній гімнастиці, як одна з причин виникнення травм опорно - рухового апарату(2010) Руда, Ірина; Ruda, IrynaДокумент Методика оптимального розвитку гнучкості в художній гімнастиці(ЛДУФК, 2012) Сосіна, Валентина; Руда, Ірина; Sosina, Valentyna; Ruda, IrynaВ методичному посібнику розглянуто питання оптимального розвитку гнучкості для профілактики травм і порушень опорно-рухового апарату в художній гімнастиці. Пропонується авторська програма оптимального розвитку гнучкості на етапі попередньої базової підготовки в художній гімнастиці. Методичний посібник рекомендовано для тренерів з художньої гімнастики і суміжних видах спорту, студентів і магістрантів спеціалізованих вузів. The methodological manual deals with the issue of optimal development of flexibility for the prevention of injuries and disorders of the musculoskeletal system in rhythmic gymnastics. An author's program of optimal flexibility development at the stage of preliminary basic training in rhythmic gymnastics is offered. The methodical manual is recommended for trainers of artistic gymnastics and related sports, students and master's students of specialized universities.Документ Організація діяльності федерацій з видів спорту : лекція з навчальної дисципліни "Теорія і методика обраного виду спорту та спортивно-педагогічного вдосконалення" для студентів спеціальності 017 "Фізична культура і спорт"(2019-05-02) Руда, Ірина; Ruda, Iryna; Кафедра гімнастикиДокумент Організація діяльності федерацій з видів спорту : лекція з навчальної дисципліни "Теорія і методика обраного виду спорту та спортивно-педагогічного вдосконалення" для студентів спеціальності 017 "Фізична культура і спорт" (різні групи населення), 014 "Середня освіта (фізична культура)"(2019-05-02) Руда, Ірина; Ruda, Iryna; Кафедра гімнастикиДокумент Фізичне виховання (гімнастика, коригувальна гімнастика, фітнес) : програма навчальної дисципліни підготовки бакалаврів галузі знань 22 "Охорона здоров'я" спеціальності 227 "Фізична терапія, ерготерапія"(2018-12-04) Петренко, Костянтин; Руда, Ірина; Петрина, Леся; Petrenko, Kostiantyn; Ruda, Iryna; Petryna, LesiaМетою викладання навчальної дисципліни «Фізичне виховання (гімнастика, коригувальна гімнастика, фітнес)» є формування базових професійно-педагогічних знань, умінь та навичок, що забезпечують теоретичну і практичну підготовку викладача фізичного виховання, тренера – викладача, викладача – з коригувальної гімнастики, викладача – з оздоровчого фітнесу.Документ Фізичне виховання (гімнастика, коригувальна гімнастика, фітнес) : робоча програма навчальної дисципліни галузі знань 22 "Охорона здоров'я" спеціальності 227 "Фізична терапія, ерготерапія"(2018-12-04) Петренко, Костянтин; Руда, Ірина; Петрина, Леся; Petrenko, Kostiantyn; Ruda, Iryna; Petryna, LesiaМетою є викладання навчальної дисципліни «Фізичне виховання (гімнастика, коригувальна гімнастика, фітнес)» є формування базових професійно-педагогічних знань, умінь та навичок, що забезпечують теоретичну і практичну підготовку викладача фізичного виховання, тренера – викладача, викладача – з коригувальної гімнастики, викладача – з оздоровчого фітнесу.Документ Характеристика показників гнучкості і сили у представниць художньої гімнастики(ЛДУФК, 2011) Руда, Ірина; Ruda, IrynaМета - визначення показників активної і пасивної гнучкості у спортсменок різного віку та кваліфікації.