Перегляд за Автор "Khurtenko, Oksana"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Assessment of Student’s Competence in Physical Education: Approaches and Methodology(2020-12-29) Pavlova, Iuliia; Petrytsa, Petro; Andres, Andrii; Khurtenko, Oksana; Osip, Nataliia; Yednak, Valeriy; Naumchuk, Volodymyr; Павлова, Юлія; Петрица, Петро; Андрес, Андрій; Хуртенко, Оксана; Осіп, Наталія; Єднак, Валерій; Наумчук, Володимир; Машталер, ІринаThe competence in physical education (PE) is an assessment of a person's ability to lead a physically active lifestyle. The lack of an integrated approach to assessing the success of student’s training in PE does not allow a systematic, transparent and effective monitoring of the dynamics of the development of the personality of a competitive specialist, establishing the causes of problems and developing forecasts for the future. The goal of study was to develop and justify a system for assessing the competence of PE of students studying at universities and colleges. A survey of experts (N=82) was conducted to find out the importance of each of the structural elements of competence. The validity of proposed approaches was investigated. Three domains (“Movement Activity and Attitude to It,” “Physical Health and Fitness,” “Knowledge, Skills, and Abilities”) were distinguished in the structure of competence in PE, each of which was divided into 2–4 components. Designed assessment method covers all structural parts of the competence in PE, the goals of student learning, takes into account the list of necessary knowledge and skills in accordance with the requirements of the program, provides the formation of motivation for an active lifestyle, and maintains a level of physical activity sufficient for health. Developed method allows to determine the overall assessment of the formation of competence in PE, as well as a separate component, it gives an opportunity to calculate “critical” components, take into account interests and needs of students, teachers, and university / college administration. Компетенція з фізичного виховання (ПВ) є оцінка здатності людини вести фізично активний спосіб життя. Відсутність комплексного підходу до оцінки успіху навчання студентів з фізичної культури не дозволяє систематично, прозоро та ефективний моніторинг динаміки розвитку Росії особистість конкурентоспроможного фахівця, встановлення причин проблем та розробка прогнозів на майбутнє. Мета дослідження мало розробити та обґрунтувати систему оцінки компетенція фізичної культури студентів, які навчаються в університетах та коледжі. Було проведено опитування експертів (N = 82), щоб з'ясувати важливість кожного із структурних елементів компетентності. обґрунтованість запропонованих підходів була досліджена. Три сфери («Рухова активність та ставлення до неї», «Фізична Здоров’я та Фітнес »,« Знання, навички та здібності ») виділяється в структурі компетенції в ПЕ, кожна з яких було розділено на 2–4 компоненти. Розроблений метод оцінки охоплює всі структурні частини компетенції в ПЕ, цілі навчання студентів, враховує перелік необхідних знань та навички відповідно до вимог програми, забезпечує навчання мотивації до активного способу життя, і підтримує достатній рівень фізичного навантаження для здоров’я. Розроблений метод дозволяє визначити загальну оцінку формування компетентності в ПП, а також окремо компонент, це дає можливість розрахувати “критичний” компоненти, враховувати інтереси та потреби студентів, викладачі та адміністрація університету / коледжу.Документ Differentiated approach to physical education of adolescents with different speed of biological development(2019) Sitovskyi, Andrii; Maksymchuk, Borys; Kuzmenko, Vasyl; Nosko, Yulya; Korytko, Zoryana; Bahinska, Olga; Marchenko, Oksana; Nikolaienko, Valerii; Matviichuk, Tetiana; Solovyov, Valleriy; Khurtenko, Oksana; Slyusarenko, Nina; Zhorova, Iryna; Maksymchuk, IrinaAim: to justify and experimentally verify themethodology of differentiated approach to developing motor skills of seventh-graders depending on paces of their biological development. Material: 304 schoolchildren (148 boys and 156 girls), seventh-graders from the general education school No 20 in Lutsk, participated in the formative pedagogical experiment. The control group consisted of 99 boys and 105 girls and the experimental group – 49 boys and 51 girls, who were classified into the main medical group for health reasons and were not involved in sports sections. Results: It was found that schoolchildren with different levels of biological development within one age-sex group differ significantly in terms of the cardiorespiratory system capacity, physical performance and physical fitness. Therefore, the authors designed the methodology for allocating educational time to develop motor skills of seventh-graders during physical education lessons depending on paces of their biological development under the conditions of three physical education lessons per week. Conclusions: this methodology of differentiated approach to allocating educational time to develop motor skills of seventh-graders is an effective means for differentiated physical education of adolescents, which is reflected in the increase in the level of physical fitness and performance in seventh-graders during the pedagogical experiment.Документ Measuring physical literacy in Ukraine: development of a set of indicators by Delphi method(2021-02-23) Pavlova, Iuliia; Petrytsa, Petro; Andres, Andrii; Osip, Nataliia; Khurtenko, Oksana; Rudenok, Alla; Hotsuliak, Natalia; Nataliia, Zlenko; Павлова, Юлія; Петриця, Петро; Андрес, Андрій; Осип, Наталія; Хуртенко, Оксана; Руденок, Алла; Гоцуляк, Наталія; Наталія, ЗленкоThis study aims to outline indicators of physical literacy for Ukrainian student youth, taking into account current international experience and concepts and meeting national specificities of the organization of physical education in higher educational institutions of Ukraine. Methods: 82 individuals were invited to participate in study (face-to-face meeting). The 2-round Delphi method as approach for facilitating group interaction aimed to structure communication process was used to generalize the knowledge and receiving the consensus of expert opinion. Results: The top five of the most important indicators of physical literacy were physical health, physical activity level, participation in fitness activities, ability to conduct morning hygienic gymnastics, physical training break, physical training, gymnastics before classes, individual training session, ability to perform preventive exercises in case of illness. The indicators identified by the experts can be grouped into three separate domains: functional, motivational, cognitive and behavioral. Conclusion: The selected indicators are contextually sensitive for the Ukrainian population. We prioritize approaches that have already been used in daily practice in Ukraine. The set of selected indicators demonstrates that they reflect the structural hierarchy of the “physical literacy” construction. The selected indicators, in particular, correspond to the goals of students’ education, they take into account the list of necessary knowledge, skills and abilities in accordance with the requirements of the Ukrainian program, consider motivation of students, awareness of active lifestyle and sufficient level of physical strain importance for health. Це дослідження має на меті окреслити показники фізичної грамотності для української студентської молоді, враховуючи сучасний міжнародний досвід та концепції та відповідаючи національним особливостям Росії організація фізичного виховання у вищих навчальних закладах України. Методи: 82 особи були запрошені взяти участь у дослідженні (очна зустріч). 2-раундовий метод Дельфі як підхід для полегшення групової взаємодії, спрямований на структурування процесу спілкування, був використаний узагальнити знання та отримати консенсус експертного висновку. Результати: П’ятірка найкращих Найважливішими показниками фізичної грамотності були фізичне здоров'я, рівень фізичної активності, участь у фітнес-заходах, вміння проводити ранкову гігієнічну гімнастику, фізичні тренування перерва, фізична підготовка, гімнастика перед заняттями, індивідуальне тренування, вміння виконувати профілактичні вправи на випадок хвороби. Показники, визначені експертами, можна згрупувати три окремі сфери: функціональна, мотиваційна, когнітивна та поведінкова. Висновок: Обраний показники є контекстуально чутливими для українського населення. Ми надаємо пріоритет підходам, які є вже використовується в повсякденній практиці в Україні. Сукупність вибраних показників демонструє, що вони відображати структурну ієрархію конструкції “фізичної грамотності”. Вибрані показники, в зокрема, відповідають цілям освіти учнів, вони враховують перелік необхідних знання, вміння та навички відповідно до вимог української програми, розглянути мотивацію учнів, усвідомлення активного способу життя та достатній рівень фізичного напруження значення для здоров'я.Документ Teaching approaches in extracurricular physical activities for 12-14-year-old pupils under environmentally unfavourable conditions(2018) Halaidiuk, Mykola; Maksymchuk, Borys; Khurtenko, Oksana; Zuma, Ivan; Korytko, Zoryana; Andrieieva, Rehina; Strykalenko, Yevhenii; Zhosan, Ihor; Syvokhop, Yaroslav; Shkola, Olena; Fomenko, Olena; Maksymchuk, Iryna; Коритко, ЗорянаThe methodology for enhancing physical fitness of 12-14 year old pupils living under the conditions of high radiation through extracurricular basketball activities has been justified in the research. Different aspects of the problem have been considered through the prism of pupils’ individual characteristics, unfavourable environmental conditions, magnitude of motor activity and physical and mental performance. Implementing rational teaching approaches to designing the content of extracurricular physical activities aimed at optimizing physical education and raising the level of physical culture into school practice has significantly improved physical condition of pupils and enhanced effectiveness of the education process in general. Comprehensive approach to solving the problem of improving physical education has increased the levels of pupils’ physical and mental performance. The overall motor activity has increased by 18.8%, physical activity – by 17.9%. The results of teaching experiment show that basketball-oriented physical education is more effective under the conditions of high radiation than traditional practices. The obtained data of teaching experiment indicate the increase in physical condition and motor activity of pupils, their level of physical and mental performance and health, which proves effectiveness of the author’s methodology. Therefore, it can be successfully introduced into physical education in school.