Перегляд за Автор "Ivanova, Liliya"
Зараз показуємо 1 - 11 з 11
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Information and analytical support system of enterprise competitiveness management(2021-09-09) Lupaka, Ruslan; Kunytska-Iliash, Marta; Berezivskyi, Yaroslav; Nakonechna, Natalia; Ivanova, Liliya; Vasyltsive, Taras; Лупака, Руслан; Куницька-Іліаш, Марта; Березівський, Ярослав; Наконечна, Наталя; Івановада, Лілія; Васильців, ТарасAbstract: Under the conditions of intense competitive struggle, integrated assessment methods are gaining increasingly greater importance in the processes of information and analytical support of enterprise development management. Enterprise competitiveness is one of the most universal, and, consequently, methodological and applied features among such generalizing characteristics. However, almost all of the approaches used are characterized by both significant advantages and certain disadvantages as of the date. This study develops a system of information and analytical support for managing enterprise competitiveness in the market of fast moving consumer goods, where competition is near the highest. The author's approach for assessing the competitiveness status of enterprises is developed. For this purpose, a system of indicators is determined, which reveal comprehensively and systematically the main parameters of competitiveness according to its structural components, or subsystems: (1) personnel, (2) property, (3) commodity, (4) organizational. The peculiarity of the approach includes the combination of the method of enterprise position rating in the market, and expert survey, which ends with presentation of the results using the graphical method. Summarizing approbation of the developed methodological approach to the assessment of enterprise competitiveness status, the results allow to allocate the leader enterprises, enterprises of average level of competitiveness, enterprises of attack zones and lost opportunities, and outsider enterprises are obtained. The results include the possibility of implementing a new better and more comprehensive approach for analyzing the status of competitiveness of competing enterprises, which serves as a significant information and analytical basis for policy planning to strengthen the competitive position of businesses for the consumer goods market. Анотація: В умовах напруженої конкурентної боротьби методи інтегрованого оцінювання набувають все більшого значення в процесах інформаційно -аналітичного забезпечення управління розвитком підприємства. Конкурентоспроможність підприємства є однією з найбільш універсальних, а отже, методологічних та прикладних ознак серед таких узагальнюючих характеристик. Однак, майже всі використовувані підходи на сьогоднішній день характеризуються як значними перевагами, так і певними недоліками. Це дослідження розробляє систему інформаційно -аналітичного забезпечення управління конкурентоспроможністю підприємств на ринку товарів швидкого споживання, де конкуренція найвища. Розроблено авторський підхід до оцінки статусу конкурентоспроможності підприємств. Для цього визначається система показників, які всебічно та систематично розкривають основні параметри конкурентоспроможності відповідно до її структурних компонентів, або підсистем: (1) персонал, (2) майно, (3) товар, (4) організаційний. Особливість підходу включає поєднання методу оцінки позицій підприємства на ринку та експертного опитування, яке завершується представленням результатів за допомогою графічного методу. Узагальнюючи апробацію розробленого методологічного підходу до оцінки стану конкурентоспроможності підприємств, результати дозволяють виділити підприємства -лідери, підприємства середнього рівня конкурентоспроможності, підприємства зон атаки та втрачених можливостей, а також отримати сторонні підприємства. Результати включають можливість впровадження нового кращого та всебічнішого підходу до аналізу стану конкурентоспроможності підприємств -конкурентів, який слугує значною інформаційно -аналітичною основою для планування політики щодо зміцнення конкурентних позицій бізнесу на ринку споживчих товарів.Документ Marketing analysis of diversification of the factors determining the market conditions of the space tourism market(2022) Vovchanska, Olha; Ivanova, Liliya; Вовчанська, Ольга; Іванова, ЛіліяAbstract. The study is dedicated to the marketing analysis of the diversification of the factors affecting the formation and development of the market conditions of the space tourism market. Дослідження присвячено маркетинговому аналізу диверсифікації факторів впливають на формування та розвиток умов ринку космічного туризму ринку.Документ Marketing factors of the tourism market’s operations in Ukraine(2022) Vovchanska, Olha; Ivanova, Liliya; Ozimek, Irena; Вовчанська, Ольга; Іванова, Лілія; Озімек, ІренаAim: The article is devoted to analyzing marketing factors of the tourism market operations in Ukraine under martial law. Мета: Стаття присвячена аналізу маркетингових факторів функціонування туристичного ринку України в умовах воєнного стану.Документ Modelling the impact of emigration upon social and economic development of the Carpathian region of Ukraine(2022) Levytska, Olha; Mulska, Olha; Shushkova, Yulia; Ivaniuk, Ulana; Vasyltsiv, Taras; Krupin, Vitaliy; Ivanova, Liliya; Левицька, Ольга; Мульська, Ольга; Шушкова, Юлія; Іванюк, Уляна; Васильців, Тарас; Крупін, Віталій; Іванова, ЛіліяPopulation migration activity in the Carpathian region of Ukraine is currently high in intensity and scale compared to the national average. This situation is caused by subjective factors (lower living standards and quality of life, employment problems, escalation of armed conflict in the east) and objective factors (globalization and increasing population mobility, development of transnational corporations, digitalization of the economy, simplification of border-crossing procedures). The aim of the research is to model and visualize the impact of population migration on the social and economic development of the Carpathian region of Ukraine and to determine an optimal value and critical range of external migration for the region. Based on the modelling, assuming that socio-economic development of the Carpathian region corresponds to the level of integral coefficient for Poland in 2018 (calculated using a multiplicative approach), the acceptable level of external migration was determined. It is 0.850 for Lviv region (actual migration level was 1.479 in 2018); 0.653 for Chernivtsi region (0.695); and 1.488 for Zakarpattya region (2.149). The critical range of the intensity of external population migration is 0.723–1.264 for Lviv region, 0.499–0.578 for Chernivtsi region, 0.006–0.008 for IvanoFrankivsk region, and 0.479–0.769 for Zakarpattya region.Population migration activity in the Carpathian region of Ukraine is currently high in intensity and scale compared to the national average. This situation is caused by subjective factors (lower living standards and quality of life, employment problems, escalation of armed conflict in the east) and objective factors (globalization and increasing population mobility, development of transnational corporations, digitalization of the economy, simplification of border-crossing procedures). The aim of the research is to model and visualize the impact of population migration on the social and economic development of the Carpathian region of Ukraine and to determine an optimal value and critical range of external migration for the region. Based on the modelling, assuming that socio-economic development of the Carpathian region corresponds to the level of integral coefficient for Poland in 2018 (calculated using a multiplicative approach), the acceptable level of external migration was determined. It is 0.850 for Lviv region (actual migration level was 1.479 in 2018); 0.653 for Chernivtsi region (0.695); and 1.488 for Zakarpattya region (2.149). The critical range of the intensity of external population migration is 0.723–1.264 for Lviv region, 0.499–0.578 for Chernivtsi region, 0.006–0.008 for IvanoFrankivsk region, and 0.479–0.769 for Zakarpattya region.Документ QR-код як інструмент цифрового маркетингу в туристичному бізнесі(2021-10) Вовчанська, Ольга; Іванова, Лілія; Vovchanska, Olga; Ivanova, LiliyaДокумент Аmbient-маркетинг як складова маркетингових комунікацій підприємства(2021) Вовчанська, Ольга; Іванова, Лілія; Балук, Н. Р.; Vovchanska, Olga; Ivanova, Liliya; Baluk, N. R.Анотація. Статтю присвячено дослідженню сутності ambient-маркетингу та можливостей його ефективного впровадження в комплекс маркетингових комунікацій підприємства. Зазначено, що ambient-маркетинг доцільно розглядати як нетипову рекламу з основними акцентами на нестандартних носіях та їх розміщення в довколишньому середовищі. З’ясовано головний принцип ambient-маркетингу, який полягає у тому, що рекламна інформація інтегрується у навколишнє середовище споживача, тобто розташовується у несподіваних місцях, викликає здивування, стимулює сильний емоційний відгук у потенційного споживача, породжує бажання спробувати товар/послугу. Показано, що технології ambient-маркетингу ефективні там, де підприємство може “спіймати і здивувати”. Досліджено, завдяки чому реклама в навколишньому середовищі викликає повагу та зацікавленість споживачів, хоча і не орієнтована на масову аудиторію. Встановлено відмітні особливості ambient-реклами. Визначено сильні та слабкі сторони ambient-маркетингу з погляду ефективного його впровадження в маркетингові комунікації для посилення конкурентних переваг підприємства. Підкреслено, що технології ambient-маркетингу дозволяють кожен довколишній простір використовувати як потенційний носій для презентації товарів/послуг, думок, ідей і спілкування підприємства з потенційними клієнтами. Наведено перелік носіїв ambient-реклами та приклади її оригінального розміщення у нетрадиційних місцях. Наголошено, що ambient-маркетинг у сучасних умовах є одним із кращих засобів прориву на ринки товарів і послуг через особливості маркетингової комунікації з потенційними споживачами, посилення іміджу підприємства та лояльності покупців. Abstract. The article studies the essence of ambient-marketing and the ways of its effective implementation in the marketing communications of the company. Ambient-marketing should be considered as atypical advertising with the main emphasis on non-standard media and their placement in the environment. The role of ambient-marketing increases with the constant increase of advertising in communication between the company and its consumers, as nonstandard advertising activities attract higher attention of recipients and allow them to better remember a particular brand. The main principle of ambient-marketing is that advertising information is integrated into the consumer's environment, located in unexpected places, surprises, stimulates a strong emotional response from potential consumers, creates a desire to try the product/service. Ambient-marketing technologies are effective where the company can "catch and surprise". Authors studied why advertising in the environment arouses respect and interest of consumers, although it is not aimed at a mass audience. The article defines the distinctive features of ambient-advertising. The strengths of ambient-marketing in terms of its effective implementation in marketing communications is to enhance the competitive advantages of the company, including attention, virality, organicity and unobtrusiveness; reaching a wider audience, increasing the time of contact with the ambient-media; increasing customer loyalty to the brand; memorability. But there are also some disadvantages of ambient-marketing, such as contradictory use of some communication channels; the need for constant change of advertising; higher cost of ambient-advertising compared to traditional. Authors emphasize that ambient-marketing technologies allow to use any surrounding space as a potential carrier for the presentation of goods/services, thoughts, ideas and communication of the company with potential customers. The article provides the list of media of ambient-advertising and examples of its original placement in non-traditional places. Ambient-marketing in modern conditions is one of the best means of breaking into the markets of goods and services due to the specifics of marketing communication with potential consumers, strengthening the company's image and customer loyaltyДокумент Глемпінг як маркетинговий продукт на ринку туризму і гостинностіІ(2022-05-05) Іванова, Лілія; Вовчанська, Ольга; Ivanova, Liliya; Vovchanska, OlgaДокумент Маркетинговий аналіз впливу інформаційних технологій на розвиток сільського туризму(2022-04-27) Вовчанська, Ольга; Іванова, Лілія; Vovchanska, Olga; Ivanova, LiliyaДокумент Маркетингові підходи до концепції сталої моди в умовах нової нормальності(2022-02-25) Вовчанська, Ольга; Іванова, Лілія; Vovchanska, Olga; Ivanova, LiliyaДокумент Сторітелінг в системі маркетингових комунікацій компанії(2022) Вовчанська, Ольга; Іванова, Лілія; Vovchanska, Olha; Ivanova, Liliya; Кафедра економіки та менеджментуРозкрито сутність поняття сторітелінг в системі маркетингових комунікацій компанії. Окреслено основні маркетингові завдання, які комплексно дозволяє вирішувати фаховий сторітелінг. Зазначено, що сторітелінг – дієвий маркетинговий інструмент, який розширює палітру форм відображення маркетингової інформації для захоплення уваги цільової аудиторії та створення їй необхідної мотивації. Висвітлено основні види сторітелінгу та особливості різних типів історій, які доцільно використовувати для промоції товарів/послуг на ринку. Наголошено, що компаніям важливо дотримуватись правил успішного сторітелінгу і творчо застосовувати його сучасні технології. Проаналізовано досвід провідних компаній світу, що застосовують сторітелінг у своїх маркетингових комунікаціях. Надано рекомендації щодо вдосконалення сторітелінгу в маркетингових комунікаціях компанії.The essence of the concept of storytelling in the company's marketing communications system is revealed. The main marketing ones are outlined tasks that can be solved comprehensively by professional storytelling. It is noted that storytelling is effective marketing a tool that expands the palette of forms of displaying marketing information to capture the attention of the target audience and creating the motivation she needs. The main types are covered storytelling and features of different types of stories that are appropriate to use for the promotion of goods/services on the market.Документ Тактильні технології маркетингу(2021) Іванова, Лілія; Вовчанська, Ольга; Ivanova, Liliya; Vovchanska, OlgaОтже, головне завдання тактильних технологій в маркетингу – створити позитивні асоціації з брендом у момент купівлі і максимально покращити настрій покупця, оскільки більшість споживачів очікують від купівлі у тому числі і приємних емоцій.So, the main task of tactile technologies in marketing - create positive associations with the brand at the time of purchase and improve the mood of the buyer as much as possible, since most consumers also expect pleasant emotions from the purchase.