Перегляд за Автор "Hrybovskyy, Rostyslav"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Effectiveness of physical therapy for schoolchildren with chronic heart failure(2021-11-03) Luzhna, Maryana; Chekhovska, Liubov; Hrybovska, Iryna; Kashuba, Yaroslav; Hrybovskyy, Rostyslav; Kindzer, Bogdan; Лужна, Мар'яна; Чеховська, Любов; Грибовська, Ірина; Кашуба, Ярослав; Грибовський, Ростислав; Кіндзер, БогданAbstract. The purpose of the research is to substantiate the structure and content of physical therapy of school children with chronic heart failure of the І–ІІA stages of cardiological etiology. The research methods are analysis and generalization of library resources, documentary method, method of questioning, testing, pedagogical and clinical methods of research, methods mathematical statistics. Results. It is found that heart failure remains one of the most urgent problems of modern children's cardiology. It was carried out a therapy examination. It made it possible to determine the functional state of the cardiovascular and respiratory systems, the state of the autonomic system, musculoskeletal system, physical development, exercise tolerance, psychological and emotional status and quality of life of schoolchildren with chronic heart failure. This is the complex approach that has made it possible to detect various violations by different body systems and take into account the individual peculiarities of the child while sectioning means of physical therapy. This approach made it possible to develop and individualize a program of physical therapy for such children that lasted 28 weeks. After the completion of the physical rehabilitation program, the supporting phase continues on a permanent basis. Conclusion. The obtained results pedagogically proved the effectiveness of the developed program of physical therapy at home for schoolchildren with chronic heart failure for changes in functional, psychological, emotional conditions, and life quality. Program of physical therapy may be recommended for application in the practice of treatment and prevention institutions according to established results of the growth of functional capabilities of the cardiovascular and respiratory systems. Анотація. Метою дослідження є обґрунтування структури та змісту лікувальної фізкультури школярів з хронічною серцевою недостатністю І–ІІА стадії кардіологічної етіології. Методами дослідження є аналіз і узагальнення бібліотечних ресурсів, документальний метод, метод опитування, тестування, педагогічні та клінічні методи дослідження, методи математичної статистики. Результати. Встановлено, що серцева недостатність залишається однією з найактуальніших проблем сучасної дитячої кардіології. Було проведено терапевтичне обстеження. Це вдалося можна визначити функціональний стан серцево-судинної та дихальної систем, стан вегетативна система, опорно-руховий апарат, фізичний розвиток, толерантність до фізичних навантажень, психологічний і емоційний стан та якість життя школярів із хронічною серцевою недостатністю. Це комплексний підхід що дозволило виявити різні порушення з боку різних систем організму та врахувати індивідуальні особливості дитини при секції засобів лікувальної фізкультури. Такий підхід зробив це можливим розробити та індивідуалізувати програму лікувальної фізкультури для таких дітей, яка тривала 28 тижнів. Після Після завершення програми фізичної реабілітації фаза підтримки триває на постійній основі. Висновок. Отримані результати педагогічно довели ефективність розробленої програми фіз терапія в домашніх умовах для школярів з хронічною серцевою недостатністю при змінах функціональних, психологічних, емоційних умови та якість життя. Програма лікувальної фізкультури може бути рекомендована для застосування в практиці лікувально-профілактичних закладів за встановленими результатами зростання функціональних можливостей о серцево-судинної та дихальної систем.Документ Improvement of educational and outreach activities to attract disabled to physical education and sports(2018) Semal, Natalia; Hrybovska, Iryna; Pityn, Maryan; Zdanova, Olga; Chekhovska, Liubov; Hrybovskyy, Rostyslav; Protsenko, Ulyana; Семаль, Наталія; Грибовська, Ірина; Пітин, Мар'ян; Жданова, Ольга; Чеховська, Любов; Грибовський, Ростислав; Проценко, УлянаThe work is devoted to the improvement of the organization of educational and outreach activities of physical education and sports institutions to attract disabled people to physical education and sports activities. The following research methods were used: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, documentary method, method of system analysis, sociological methods (content analysis, questionnaires), modelling method, method of expert evaluation, methods of mathematical statistics. The peculiarities of planning, content and quantitative indicators of educational and outreach activities in the work of organizations in the sphere of physical education and sport are determined. The role of the mass media in engaging people with disabilities in physical education and sports activities and the level of physical education of the disabled and ways of their involvement in motor activity are determined. The influence of educational and outreach activities of the organizations in the sphere of physical education and sports on the process of engaging of the disabled in physical education and sports classes is studied. The effectiveness of the proposed model and the need to intensify educational work aimed at convince disabled people in the need for physical education and sports training are proved.Документ Junior skeet shooters’ physical conditioning(2019) Hrybovskyy, Rostyslav; Zanevskyy, Ihor; Pityn, Maryan; Hrybovska, Iryna; Vynogradskyi, Bogdan; Stepanchenko, Nataliya; Pazychuk, Olha; Грибовський, Ростислав; Заневський, Ігор; Пітин, Мар'ян; Грибовська, Ірина; Виноградський, Богдан; Степанченко, Наталія; Пазичук, ОльгаTop sports results in shooting relate to the high athlete's capacity, which is based on his physical conditioning. The purpose of the work was to study the effect of simulation exercises on the physical conditioning of junior skeet shooters at the stage of preliminary basic training. The following methods were used: analysis and generalization of library resources, pedagogical observation, pedagogical testing, pedagogical experiment and methods of mathematical statistics. To assess the conditioning of athletes, a set of tests was used to determine stamina and coordination abilities. The study involved 22 athletes of the Olympic Reserve Junior Special School "Signal" and Complex Junior Sport School "Kolos" in Lviv (Ukraine), specializing in skeet shooting. The skeet shooters were divided into experimental and control groups. It is revealed that theoretically and practically shotgun shooting needs solving the requirements and tasks that relate to various aspects of shooters’ training, including physical ones. The positive dynamics of the shooters’ physical conditioning in the experimental group was found: the probable differences between the experimental and control groups were determined by the following indices: lifting the body from the lying position during 30 seconds (p = 0.030), the test "ten eights" (p <0.001) and throwing tennis ball at the target (p = 0.017). The necessity of applying pedagogical tests is grounded, which allow defining such physical qualities as: stamina and coordination abilities. The need to take into account the shooters’ physical conditioning for planning and correction of the training process is proved.Документ Автентичність показників складної зорово-моторної реакції у стрільців на траншейному стенді(2024) Заневський, Ігор; Грибовська, Ірина; Пітин, Мар'ян; Грибовський, Ростислав; Булгакова, Надія; Zanevskyy, Ihor; Hrybovskа, Iryna; Pityn, Maryan; Hrybovskyy, Rostyslav; Bulhakova, NadііaМетою роботи було визначити валідність та стабільність тестування часу реакції вибору у стрільців траншейного стенду. Використовувалися наступні методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури та мережі Інтернет, медико-біологічні методи, педагогічне спостереження, методи математичної статистики. Відповідні обчислення проведено з використанням пакету аналізу комп’ютерної програми MS Excel і функцій комп’ютерного пакету Statistica. У досліджені брали участь 27 спортсменів різної кваліфікації на траншейному стенді зі стрільби стендової. У кожного спортсмена визначався час реакції у десяти спробах. Виявлено задовільну надійність тестування часу реакції вибору стрільців середнього рівня майстерності (КМС, 1-го і 2-го розрядів) при коефіцієнті надійності ІСС=0,767. У стрільців високої кваліфікації (МС і МСМК) виявлено відмінну надійність тесту (ІСС=0,933). Апробована методика тестування часу реакції вибору показала прийнятну для навчально-тренувального процесу стрільців траншейного стенду інформативність (валідність) і надійність (стабільність). The aim of the study was to determine the validity and stability of choice reaction time testing in trap shooters. The following research methods were used: theoretical analysis and summarization of data from scientific and methodological literature and the Internet, medical-biological methods, pedagogical observation, and mathematical statistics methods. Relevant calculations were conducted using the MS Excel analysis software package and functions from the Statistica software package. The study involved 27 athletes of varying qualifications in trap shooting. Each athlete's reaction time was measured in ten attempts. Satisfactory reliability of choice reaction time testing was found among shooters of average skill level (Candidate for Master of Sports, 1st and 2nd categories) with a reliability coefficient of ICC=0.767. Excellent reliability of the test (ICC=0.933) was found in highly qualified shooters (Master of Sports and International Master of Sports). The tested choice reaction time methodology demonstrated acceptable informativeness (validity) and reliability (stability) for the training process of trap shooters.