Перегляд за Автор "Hrybovska, Iryna"
Зараз показуємо 1 - 20 з 97
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Aspects of psychomotor development of primary school children with hearing loss from the standpoint of Bernstein’s theory of movement construction(2020) Stepanchenko, Nataliia; Hrybovska, Iryna; Danylevych, Myroslava; Hryboskyy, Rostyslav; Степанченко, Наталія; Грибовська, Ірина; Данилевич, Мирослава; Грибовський, РостиславAs the latest research shows, psychomotor development and motor learning of deaf children is garnering a great deal of attention from scientists. Effectively correcting the psychomotor development of hearingimpaired kids requires a deep understanding of the disorders, structures, depth, and the children’s potential motor learning capabilities. We believe this understanding can be reached with the Bernstein approach. However, we were able to find only a handful of studies on psychomotor development of hearing-impaired children from the point of view of the theory of how motor skills are formed. Based on this theory, the purpose of this study was to create a diagnostic program that can evaluate and analyze psychomotor disorders and uncover their mechanism in hearing impaired kids compared to their peers with normal hearingДокумент Effectiveness of physical therapy for schoolchildren with chronic heart failure(2021-11-03) Luzhna, Maryana; Chekhovska, Liubov; Hrybovska, Iryna; Kashuba, Yaroslav; Hrybovskyy, Rostyslav; Kindzer, Bogdan; Лужна, Мар'яна; Чеховська, Любов; Грибовська, Ірина; Кашуба, Ярослав; Грибовський, Ростислав; Кіндзер, БогданAbstract. The purpose of the research is to substantiate the structure and content of physical therapy of school children with chronic heart failure of the І–ІІA stages of cardiological etiology. The research methods are analysis and generalization of library resources, documentary method, method of questioning, testing, pedagogical and clinical methods of research, methods mathematical statistics. Results. It is found that heart failure remains one of the most urgent problems of modern children's cardiology. It was carried out a therapy examination. It made it possible to determine the functional state of the cardiovascular and respiratory systems, the state of the autonomic system, musculoskeletal system, physical development, exercise tolerance, psychological and emotional status and quality of life of schoolchildren with chronic heart failure. This is the complex approach that has made it possible to detect various violations by different body systems and take into account the individual peculiarities of the child while sectioning means of physical therapy. This approach made it possible to develop and individualize a program of physical therapy for such children that lasted 28 weeks. After the completion of the physical rehabilitation program, the supporting phase continues on a permanent basis. Conclusion. The obtained results pedagogically proved the effectiveness of the developed program of physical therapy at home for schoolchildren with chronic heart failure for changes in functional, psychological, emotional conditions, and life quality. Program of physical therapy may be recommended for application in the practice of treatment and prevention institutions according to established results of the growth of functional capabilities of the cardiovascular and respiratory systems. Анотація. Метою дослідження є обґрунтування структури та змісту лікувальної фізкультури школярів з хронічною серцевою недостатністю І–ІІА стадії кардіологічної етіології. Методами дослідження є аналіз і узагальнення бібліотечних ресурсів, документальний метод, метод опитування, тестування, педагогічні та клінічні методи дослідження, методи математичної статистики. Результати. Встановлено, що серцева недостатність залишається однією з найактуальніших проблем сучасної дитячої кардіології. Було проведено терапевтичне обстеження. Це вдалося можна визначити функціональний стан серцево-судинної та дихальної систем, стан вегетативна система, опорно-руховий апарат, фізичний розвиток, толерантність до фізичних навантажень, психологічний і емоційний стан та якість життя школярів із хронічною серцевою недостатністю. Це комплексний підхід що дозволило виявити різні порушення з боку різних систем організму та врахувати індивідуальні особливості дитини при секції засобів лікувальної фізкультури. Такий підхід зробив це можливим розробити та індивідуалізувати програму лікувальної фізкультури для таких дітей, яка тривала 28 тижнів. Після Після завершення програми фізичної реабілітації фаза підтримки триває на постійній основі. Висновок. Отримані результати педагогічно довели ефективність розробленої програми фіз терапія в домашніх умовах для школярів з хронічною серцевою недостатністю при змінах функціональних, психологічних, емоційних умови та якість життя. Програма лікувальної фізкультури може бути рекомендована для застосування в практиці лікувально-профілактичних закладів за встановленими результатами зростання функціональних можливостей о серцево-судинної та дихальної систем.Документ Fitness correction of men using an “outdoor activity”(2018) Apaychev, Oleksandr; Zakharina, Ievgeniia; Hrybovska, Iryna; Pitun, Maryan; Hrybovskyy, Rostislav; Апайчев, Олександр; Захаріна, Євгенія; Грибовська, Ірина; Пітин, Мар'ян; Грибовський, РостиславThe work addresses the scientific substantiation and development of a program of health-enhancing fitness classes using the means of "outdoor activity." Common scientific methods of research are used: theoretical analysis and generalization library and Internet resources, documentary method, sociological methods, medical and biological methods, pedagogical observations, pedagogical testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. The program of classes, aimed at improving the physical condition of men aged 40-50, includes several stages: diagnostic, preparatory, main, and effective. The organizational and methodological conditions necessary for the implementation of the developed program are determined. The effectiveness of the proposed program suggests improved physical fitness, increased motor activity, and reduced the risk of developing cardiovascular diseases. It was found that the main changes that led to the reduction of the risk of developing cardiovascular diseases were the reduction of blood pressure, body weight, abandonment of bad habits, increase of motor activity and increase of resistance to stress, while the number of men who had several risk factors for developing cardiovascular diseases, the combined effect of which greatly increased the risk. After the experiment the men in both groups showed no pronounced risk of developing cardiovascular disease. Some decrease in the risk of developing cardiovascular disease was observed in men of CG, mainly due to increased levels of motor activity and reduced excess body weight. Significant changes have also occurred in correction of the physical fitness level. There was a significant (p <0.05) improvement in physical fitness after the experiment in men of both groups. However, more pronounced changes have occurred among EG men - 20% have reached higher than average, 30% - average, 30% - below the average level of physical fitness.Документ Improvement of educational and outreach activities to attract disabled to physical education and sports(2018) Semal, Natalia; Hrybovska, Iryna; Pityn, Maryan; Zdanova, Olga; Chekhovska, Liubov; Hrybovskyy, Rostyslav; Protsenko, Ulyana; Семаль, Наталія; Грибовська, Ірина; Пітин, Мар'ян; Жданова, Ольга; Чеховська, Любов; Грибовський, Ростислав; Проценко, УлянаThe work is devoted to the improvement of the organization of educational and outreach activities of physical education and sports institutions to attract disabled people to physical education and sports activities. The following research methods were used: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, documentary method, method of system analysis, sociological methods (content analysis, questionnaires), modelling method, method of expert evaluation, methods of mathematical statistics. The peculiarities of planning, content and quantitative indicators of educational and outreach activities in the work of organizations in the sphere of physical education and sport are determined. The role of the mass media in engaging people with disabilities in physical education and sports activities and the level of physical education of the disabled and ways of their involvement in motor activity are determined. The influence of educational and outreach activities of the organizations in the sphere of physical education and sports on the process of engaging of the disabled in physical education and sports classes is studied. The effectiveness of the proposed model and the need to intensify educational work aimed at convince disabled people in the need for physical education and sports training are proved.Документ Improving the functional preparedness of volleyball players aged 18-22 using recovery measures(2020-09-03) Vaniuk, Аleksander; Vindiuk, Andrii; Zakharina, Jevgeniia; Hrybovska, Iryna; Pityn, Marian; Danylevych, Myroslava; Hrybovskyi, Rostyslav; Ваняк, Олександр; Віндюк, Андрій; Захаріна, Євгенія; Грибовська, Ірина; Пітин, Марян; Данилевич, Мирослава; Грибовський, РостиславStudies that conducted on the women's volleyball material show that one of the main reasons for the unsuccessful performances of Ukrainian athletes in this sport is the inability to maintain the optimal level of functional preparedness for a long time. The purpose is to optimize the functional preparedness of female volleyball players aged 18-22 during the competitive period in the annual training cycle using antioxidant recovery measures. Methods: analysis and generalization of scientific and methodological sources; pedagogical observations; pedagogical experiment; testing of physical performance, aerobic capabilities, functional preparedness; functional methods of investigation cardiovascular and antioxidant (nitric oxide synthesis system) systems; methods of mathematical statistics. Results. At first developed the program of recovery measures of antioxidant nature for the volleyball players aged 18-22 during the competition period, which considered the correlation of players’ functional preparedness level and their nitric oxide synthesis functional condition level, could be recognized as a modern one. The author's program of recovery measures, which additionally included the use of ecdysterol, allowed to significantly (p>0.05) increase the level of functional capabilities of female volleyball players. Conclusions. Using the recovery activities author's program designed for volleyball players during competition period in the annual training cycle contributed to substantial optimization of functional preparedness and other components of examined female athletes’ fitness. The main positive changes were established in physical and aerobic performance, alactate and lactate capacity and volume, anaerobic metabolism threshold, heart rate at PANO, general metabolic capacity, efficiency system of muscular activity energy supply, reserve capacities, levels of general, speed, and power endurance, functional readiness, heart rate efficiency, adaptation capacity of the cardiovascular system, increase in the brachial artery diameter, linear and volumetric blood flow velocity and lower values of the total peripheral vascular resistance, tension index of regulatory mechanisms of the circulatory system and index of vegetative balance.Документ Junior skeet shooters’ physical conditioning(2019) Hrybovskyy, Rostyslav; Zanevskyy, Ihor; Pityn, Maryan; Hrybovska, Iryna; Vynogradskyi, Bogdan; Stepanchenko, Nataliya; Pazychuk, Olha; Грибовський, Ростислав; Заневський, Ігор; Пітин, Мар'ян; Грибовська, Ірина; Виноградський, Богдан; Степанченко, Наталія; Пазичук, ОльгаTop sports results in shooting relate to the high athlete's capacity, which is based on his physical conditioning. The purpose of the work was to study the effect of simulation exercises on the physical conditioning of junior skeet shooters at the stage of preliminary basic training. The following methods were used: analysis and generalization of library resources, pedagogical observation, pedagogical testing, pedagogical experiment and methods of mathematical statistics. To assess the conditioning of athletes, a set of tests was used to determine stamina and coordination abilities. The study involved 22 athletes of the Olympic Reserve Junior Special School "Signal" and Complex Junior Sport School "Kolos" in Lviv (Ukraine), specializing in skeet shooting. The skeet shooters were divided into experimental and control groups. It is revealed that theoretically and practically shotgun shooting needs solving the requirements and tasks that relate to various aspects of shooters’ training, including physical ones. The positive dynamics of the shooters’ physical conditioning in the experimental group was found: the probable differences between the experimental and control groups were determined by the following indices: lifting the body from the lying position during 30 seconds (p = 0.030), the test "ten eights" (p <0.001) and throwing tennis ball at the target (p = 0.017). The necessity of applying pedagogical tests is grounded, which allow defining such physical qualities as: stamina and coordination abilities. The need to take into account the shooters’ physical conditioning for planning and correction of the training process is proved.Документ Organizational conditions of healthy lifestyle promotion for arts students(2015) Hrybovska, Iryna; Danylevych, Myroslava; Ivanochko, Viktoria; Shchur, Lydia; Грибовська, Ірина; Данилевич, Мирослава; Іваночко, Вікторія; Щур, ЛідіяThe article highlights the problem of healthy lifestyle promotion for students of Arts universities. The aim was to develop and prove scientifically the conditions of healthy lifestyle for students of specialty "Fine and decorative art" using the following methods: theoretical analysis and synthesis of philosophical, psychological and pedagogical, educational, and professional library resources, legal documents on education and health care, and educational supervision. The requirements necessary to improve health preservation training and organizational aspects of the process were defined. The stages of health preservation training, namely: diagnostic stage, adaptation, analytical adjustment and final stage were revealed in our work. The authors determined the most important forms of conducting health preservation training: lectures, seminars, and combined classes, independent and individual work, health circles experiences. The recognized effective methods thus are following: information and development, discussion and design, and problem research. The main means are physical exercises. We tried to give grounds for transformation expediency of the existing system of physical education in arts higher education establishments into integrated technology of students’ health preservation training based on not only practical grounds, but also theoretical and methodological principles of healthy lifestyle skills development.Документ Park «Znesinia» as a recreational facility(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2023-09-21) Chekhovska, Liubov; Zhdanova, Olha; Hrybovska, Iryna; Чеховська, Любов; Жданова, Ольга; Грибовська, ІринаRecently, the problem of preserving natural landscapes in areas of mass tourism and people's recreation has become urgent. Recreational activities of parks can, while preserving nature and remaining profitable, fulfill their important social role. Останнім часом актуальною є проблема збереження природних ландшафтів с актуальним стало напрями масового туризму та відпочинку людей. Рекреаційна діяльність парків може, зберігаючи природу і залишаючись прибутковими, виконують свою важливу соціальну роль.Документ Peculiarities of professional preparation of physical education students for health-related activities(2020) Danylevych, Myroslava; Zakharina, Ievgeniia; Hrybovska, Iryna; Romanchuk, Olha; Hutsulyak, Victoria; Данилевич, Мирослава; Захаріна, Євгенія; Грибовська, Ірина; Романчук, Ольга; Гуцуляк, ВікторіяThe research is dedicated to professional preparation of physical education students to health-related activity. The purpose of the research is to work out formation and content of author’s model of the professional training of future physical education and sport specialists to health-related activity. The objectives of the research are to study structure of professional preparation model and to define the levels of readiness to health-related activity. The studies have been executed according to Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Boberskij research plan (State registration number 0117U 003040). The results have been based on theoretical methods of investigation (analysis, synthesis, general studies of scientific sources and educational experience, comparison, systematization, and modelling). 822 students and 96 teachers representing ten Ukrainian higher educational establishments were engaged into the research. It has been substantiated the structure and content of authors’ model. It has been shown the structural units of the model’s five blocks and their components. It has been presented the diagnostic, professional, analytical and corrective stages and tasks to each of them. Main functions of professional preparation of physical education personnel have been determined. The features of advanced, intermediate and elementary levels of graduates in physical education readiness formation have been depicted. It has been proved the developed model effectiveness on the sample of four Ukrainian UniversitiesДокумент Pedagogical conditions of introduction of innovative educational technologies into the professional training of future specialists in the field of physical education and sport(2017) Danylevych, Myroslava; Romanchuk, Olha; Hrybovska, Iryna; Ivanochko, Victoria; Данилевич, Мирослава; Романчук, Ольга; Грибовська, Ірина; Іваночко, ВікторіяThe article deals with the professional training of future specialists in the field of physical education and sport to health-related and recreational activities.Документ Simulation exercises efficiency in skeet shooters’ technical training(2017) Hrybovskyy, Rostislav; Zanevskyy, Ihor; Briskin, Yuriy; Pityn, Maryan; Hrybovska, Iryna; Matviyas, Olhaarticle contains the analysis of the technical training methodology which was developed for skeet shooters using simulation exercises at the stage of previous basic preparation during the training process. Purpose of the research is to determine the effectiveness of using simulation exercises for the technical training of skeet shooters at the stage of preliminary basic training. The special device to perform the simulation exercise consists of a control unit and two movable lasers to simulate conditions and perceptions of the target closer to reality. It was studied the kinematic parameters of simulation exercises performed at a skeet using the special device that simulates competitive exercise. It was established there was a need to determine the distance to the aiming point of the target center, its horizontal and vertical components, and the corresponding relative and absolute velocity. The article presents the content of improvement methods of athletes’ technical training, dynamics of shooters’ physical fitness and their sensorimotor reactions during the pedagogical experiment. The teaching experiment covered the shooters during the previous basic training in the preparatory period for the macro cycle consisted of sixteen macro cycles. The technique modification consisted in using the special device to perform simulation exercises and proper distribution of training loads. Distribution of the total volume of training loads while technical training was: simulation exercises 53−56%; firing with cartridges 44−47 %. That is, the proportion of simulation exercises prevailed in the shooters’ training at the stage of preliminary basic training. Thus, the results of pedagogical experiment demonstrate the superiority and efficiency of skeet shooters’ technical training improvement methodology using simulation exercises. These results confirm and extend the scientific views on the problem of skeet shooters’ technical training improving using simulation exercises.Документ The physical condition of deaf primary school-age children and how to correct it using physical education methods(2021-12-17) Shavel, Khrystyna; Hrybovska, Iryna; Stepanchenko, Nataliya; Pityn, Maryan; Danylevych, Myroslava; Kashuba, Yaroslav; Marionda, Ivan; Шавель, Христина; Грибовська, Ірина; Степанченко, Наталія; Пітин, Мар’ян; Данилевич, Мирослава; Кашуба, Ярослав; Маріонда, ІванAbstract: The latest studies have shown that the parameters of physical development of children with hearing loss are attracting the attention of the scientific community. However, there are few studies that investigate changes in the physical condition of deaf children after improving physical education. The purpose of this work is to study the physical condition of deaf primary school-age children and develop a corrective program using methods of physical education. The study included 72 deaf children (to the experimental nEG=37 and the control group nCG=35) and 28 primary school-age children with normal hearing. The choice of research sample was random and the age of the children ranged from 6-10 years old. The physical condition of the schoolchildren was determined using a set of medical and biological methods: blood pressure measurement, heart rate calculation according to the electrocardiogram R-R interval, spirometry, electrocardiography, echocardiography, physical work capacity (PWC150) test, measurement of catecholamines using E. Matlina’s method, and anthropometry. The experimental physical education program consisted of a set of physical, breathing and posture exercises as well as physical games. Games were divided by complexity, level of perception, physical intensity, and impact on the body. It was determined that deafness negatively affects anthropometric indicators, the respiratory system, and the functional condition of the sympathoadrenal system, but does not affect the morpho-functional values of cardiac performance in primary school-age children. The study proves the effectiveness of adopting exercise programs based on physical games as a means of correcting the physical condition of deaf children. The study confirmed that the implementation of exercise programs for the correction of the physical condition of deaf primary school-age children by means of physical education based on physical games in the daily routine of special boarding schools has a positive effect on the children’s respiratory, cardiovascular and sympathoadrenal systems. Анотація: Останні дослідження показали, що параметри с фізичний розвиток дітей з порушенням слуху приваблюють увагу наукової громадськості. Однак досліджень небагато які досліджують зміни у фізичному стані глухих дітей після покращення фізичного виховання. Метою даної роботи є вивчення с фізичний стан глухих дітей молодшого шкільного віку та розвиток а корекційна програма з використанням методів фізичного виховання. Навчання включено 72 глухих дитини (до експериментального nEG=37 і до контролю група nCG=35) та 28 дітей молодшого шкільного віку з норм слух. Вибір дослідницької вибірки був випадковим і за віком діти віком 6-10 років. Фізичний стан школярів визначали за допомогою комплексу медико-біологічних методи: вимірювання артеріального тиску, розрахунок ЧСС за на електрокардіограму інтервал R-R, спірометрію, електрокардіографію, ехокардіографія, тест фізичної працездатності (PWC150), вимірювання катехоламінів за методом Е. Матліни та антропометрія. The експериментальна програма фізичного виховання складалася з комплексу фізичних, дихальні вправи та вправи для постави, а також фізичні ігри. Ігри були розділені за складністю, рівнем сприйняття, фізичною інтенсивністю та впливом на тілі. Встановлено, що глухота впливає негативно антропометричні показники, дихальна система та функц стан симпатоадреналової системи, але не впливає на морфофункціональні значення серцевої діяльності в молодшому шкільному віці дітей. Дослідження доводить ефективність застосування фізичних вправ програми на основі фізичних ігор як засіб корекції фіз стан глухих дітей. Дослідження підтвердило, що виконання програм вправ для корекції фіз стан глухих дітей молодшого шкільного віку за допомогою фіз виховання на основі фізичних ігор у розпорядку дня спец школи-інтернати позитивно впливають на дихальну систему дітей, серцево-судинної та симпатоадреналової систем.Документ Аналіз ефективності функціонування фітнес-центрів міста Львова(ЛДУФК, 2017) Чеховська, Любов; Грибовська, Ірина; Іваночко, Вікторія; Chekhovska, Liubov; Hrybovska, Iryna; Ivanochko, ViktoriiaСучасна фітнес-індустрія пропонує велике розмаїття занять: аеробіка, аквафітнес, акваджогінг, спінінг або сайклрібок, памп- фітнес, спінбайк-аеробіка, слайд-фітнес, резистбол, степ-фітнес, дубль-степ, що дає змогу розширити діапазон впливу фізичних вправ на організм тих, хто займається.Документ Аналіз показників швидкісно-силових здібностей і силової витривалості старшокласників(ЛДІФК, 2006) Грибовська, Ірина; Суханова, Тетяна; Hrybovska, Iryna; Sukhanova, TetianaАналіз показників швидкісно-силових здібностей і силової витривалості старшокласниківДокумент Аналіз показників швидкісно-силових здібностей і силової витривалості старшокласників(ЛДІФК, 2006) Грибовська, Ірина; Суханова, Тетяна; Hrybovska, Iryna; Sukhanova, TetianaВ сучасних умовах в Україні склалася критична ситуація зі станом здоров'я школярів. Метою роботи було визначення показників швидкісно-силової та силової витривалості учнів 10 класів.Документ Аналіз факторів, які впливають на безпеку проведення піших туристських мандрівок(ЛДІФК, 2004) Грибовська, Ірина; Стефашко, Роксолана; Hrybovska, Iryna; Stefashko, RoksolanaМетою дослідження був аналіз факторів, які впливають на безпеку проведення піших туристичних мандрівок.Документ Використання нестандартних підходів у фізичному вихованні студентів ВНЗ 1-2 рівня акредитації(2007) Чеховська, Любов; Chekhovska, Liubov; Грибовська, Ірина; Hrybovska, Iryna; Жгута, Андрій; Zhhuta, AndriiУ статті висвітлено використання нестандартних підходів у фізичному вихованні студентів Дрогобицького професійного політехнічного ліцею. Доведено ефективність використання кольоротерапії, світлотерапїі ти спеціальних фізичних вправ на килимку на силові та швидкісно-силові якості учнів старшого шкільного віку.Документ Використання нестандартних підходів у фізичному вихованні студентів ВНЗ 1-2 рівня акредитації(2007) Чеховська, Любов; Chekhovska, Liubov; Грибовська, Ірина; Hrybovska, Iryna; Жгута, Андрій; Zhhuta, AndriiУ статті висвітлено використання нестандартних підходів у фізичному вихованні студентів Дрогобицького професійного політехнічного ліцею. Доведено ефективність використання кольоротерапії, світлотерапїі та спеціальних фізичних вправ на килимку на силові та швидкісно-силові якості учнів старшого шкіїьного віку.Документ Використання сучасних оздоровчих технологій у фізкультурно-оздоровчій діяльності студентів(ЛДУФК, 2014) Іваночко, Вікторія; Грибовська, Ірина; Блащак, Ігор; Дмитренко, Лариса; Ivanochko, Viktoriia; Hrybovska, Iryna; Blashchak, Ihor; Dmytrenko, LarysaМета роботи полягає у визначенні можливостей використання занять з оздоровчого фітнесу в фізкультурно-оздоровчій діяльності студентів.Документ Вплив занять аеробікою на окремі фізіологічні показники студенток(ЛДУФК, 2012) Іваночко, Вікторія; Блащак, Ігор; Грибовська, Ірина; Ivanochko, Viktoriia; Blashchak, Ihor; Hrybovska, Iryna