Перегляд за Автор "Blavt, Oksana"
Зараз показуємо 1 - 7 з 7
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Improvement of the Structure and Content of an Annual Training Macrocycle for Young Pankration Athletes(2021-10-04) Pityn, Maryan; Sogor, Oleh; Karatnyk, Ivan; Hnatchuk, Yaroslav; Blavt, Oksana; Пітин, Мар'ян; Согор, Олег; Каратник, Іван; Гнатчук, Ярослав; Блавт, ОксанаAbstract The study objective is to improve the structure and content of the annual training macrocycle for athletes aged from 15 to 16 years old in pankration, taking into account the specifics of their competitive performance. Materials and methods. Theoretical analysis and generalization were used during work with literary sources on the problems of the research. Survey (questionnaire) was used for studying general approaches to the structure and content of young athletes’ training (aged from 15 to 16 years old) in pankration. There were also analyzed official programs for experienced pankration athletes which are used in Ukraine. Pedagogical experiment was held during September 2018 – July 2019. Its total duration was 10 months and 906 hours. Two identical six-month training macrocycles were performed. The control (21 athletes) and experimental (22 athletes) groups were formed. Results. It was more effective for the development of technical and tactical actions and special physical fitness of young athletes aged from 15 to 16 years old. It was confirmed by significant intra-group increases in indicators of athletes’ preparedness (p≤0.05-0.01). The total number of significant changes in the experimental group (p≤0.05– 0.01) during the first and second stages of the experiment was 12 of 13 indicators, and their values were higher than in the control group. In the control group, significant positive changes (p≤0.05-0.01) were found in 6 indicators during the first stage of the experiment and 8 – during the second one. After the second stage of the experiment athletes of the experimental group performed about half of the technical and tactical actions with a higher level of stability, economy, efficiency in various situations during sparring matches. Conclusions. An experimental program made it possible to achieve an earlier deployment of adaptation processes to the specific physical activity available in training and competitive activities in pankration. Анотація Метою дослідження є покращення структури та змісту щорічного тренувального макроциклу для спортсменів у віці від Від 15 до 16 років у панкратіоні з урахуванням специфіки їх конкурентоспроможності. Матеріали та методи. Теоретичний аналіз та узагальнення були використані під час роботи з літературними джерелами на проблеми дослідження. Опитування (опитувальник) було використано для вивчення загальних підходів до структури та зміст підготовки юних спортсменів (у віці від 15 до 16 років) у панкратіоні. Були також проаналізовані офіційні програми для досвідчених спортсменів з панкратіону, які використовуються в Україні. Педагогічний експеримент проводився під час Вересень 2018 - липень 2019 рр. Його загальна тривалість склала 10 місяців і 906 годин. Два однакових шестимісячних навчання були виконані макроцикли. Сформовано контрольну (21 спортсмен) та експериментальну (22 спортсмени) групи. Результати. Він був більш ефективним для розвитку техніко -тактичних дій та особливої фізичної підготовленості Росії молоді спортсмени віком від 15 до 16 років. Це було підтверджено значним внутрішньогруповим збільшенням показників підготовленість спортсменів (p≤0,05-0,01). Загальна кількість істотних змін в експериментальній групі (p≤0,05– 0,01) під час першого та другого етапів експерименту було 12 із 13 показників, і їх значення були вищими, ніж в контрольній групі. У контрольній групі значні позитивні зміни (p≤0,05-0,01) були виявлені у 6 показниках під час першого етапу експерименту і 8 - під час другого. Після другого етапу експерименту спортсмени експериментальної групи виконали близько половини техніко -тактичних дій з більш високим рівнем стабільність, економічність, ефективність у різних ситуаціях під час спарингів. Висновки. Експериментальна програма дозволила домогтися більш раннього розгортання процесів адаптації до специфічні фізичні навантаження, доступні під час тренувань та змагальних занять з панкратіону.Документ The competitive activity structure of highly skilled basketball players on the basis of factor analysis methods(2019) Doroshenko, Edward; Sushko, Ruslana; Koryahin, Viktor; Pityn, Marian; Tkalich, Iaroslav; Blavt, OksanaДокумент The competitive activity structure of highly skilled basketball players on the basis of factor analysis methods(2019) Doroshenko, Edward; Sushko, Ruslana; Koryahin, Viktor; Pityn, Marian; Tkalich, Iaroslav; Blavt, OksanaДокумент The differentiation of technical and tactical training of sportsmen in team sports as a direction of scientific research(2012) Бріскін, Юрій; Пітин, Мар'ян; Блавт, Оксана; Briskin, Yuriy; Pityn, Maryan; Blavt, OksanaAdversarial activities in such kinds of sport as basketball, handball, football, water polo, mini, beach football, etc. are characterized by coordinating structure and orientation of technical and tactical actions for getting the final effect in definite time. Achievement of the result in such sports is significantly complicated by the moment, where sportsmen in adversarial activities are in direct confrontation and hard contact with competitors. Aim of the research is to determine problematic field of differentiation of technical and tactical training of sportsmen in team sports. Methods: analysis and generalization of scientific literature; analysis of documentary materials; comparison and logical method, abstracting and systematization of the results obtained. Directions of differentiation in technical and tactical training of qualified sportsmen predict the consideration of paces of a body development, level of preparedness, level of skill, somatotype, direction of activity, playground zone, playing functions (roles). The problematic field of differentiation of technical and tactical training of qualified sportsmen represents the modeling of conception and its verification in conditions of educational training process in team sports.Документ The Eficiency of the Application of Electronic Techniques in the Control of Dynamic Balance in the Process of Inclusive Physical Education(2023-10-30) Blavt, Oksana; Chaplinskyі, Rostyslav; Prozar, Mykola; Pityn, Maryan; Helzhynska, Tetiana; Dmytruk, Vitalii; Hrebik, Oleh; Kovalchuk, Volodymyr; Пітин, Мар’янThe purpose of the study was to determine the authenticity of the dynamic balance control device developed on the basis of modern trends in the field of electronic equipment for students with disabilities. Метою дослідження було визначення автентичності пристрою контролю динамічної рівноваги, розробленого на основі сучасних тенденцій у галузі електронного обладнання для студентів з обмеженими можливостями.Документ The role of olympic education in solving problems of modern generation(2012) Приступа, Євген; Бріскін, Юрій; Пітин, Мар'ян; Блавт, Оксана; Prystupa, Eugen; Briskin, Yuriy; Pityn, Maryan; Blavt, OksanaOlympism is a philosophy of life, exalting and combining in a balanced whole the qualities of body, will and mind. Blending sport with culture and education, Olympism seeks to create a way of life based on the joy found in effort, the educational value of good example and respect for universal fundamental ethical principles. The aim of the study to characterize the role of Olympic education in addressing the problems of modern youth; Methods of research: Theoretical analysis and generalization, comparison, classification, abstraction. Olympic education, implementing the basic ideals of modern Olympism is a significant factor in shaping the cultural and physical health of young people. The means of Olympic education, solving the problems of today's youth are organizing and conducting national tournaments in sports, "Olympic lessons" , scientific competitions, the participa-tion of the famous athletes in the implementation of the Olympic ideals, and establishment in the in-stitutions of higher education Olympic-related schools.Документ Using Programmable Device Installations to Control Students with Disabilities after Blast Traumatic Brain Injury in 10 Meter Walking Test(2024) Blavt, Oksana; Galamanzhuk, Lesia; Huska, Mykhailo; Iedynak, Gennadii; Pityn, Maryan; Kachurak, Yurii; Faidevych, Volodymyr; Turka, Rostyslav; Пітин, Мар’ян; Турка, РостиславObjectives. This study aimed to determine the degree of authenticity for the test implemented using a programmable installation for monitoring the functions of functional mobility, gait, and the state of the vestibular apparatus in students with disabilities who have sustained a blast traumatic brain injury. Мета дослідження – визначити ступінь автентичності у 10-метровому тесті ходьби, реалізованого з використанням розробленої програмованої установки контролю відновлення функцій функціональної рухливості, ходи та стану вести-булярного апарату у здобувачів вищої освіти з інвалідністю після вибухової черепно-мозкової травми.