Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/35313
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Yamash, Yuriy | - |
dc.contributor.author | Prokopchuk, Inna | - |
dc.contributor.author | Peleh, Mariana | - |
dc.contributor.author | Padovska, Olena | - |
dc.contributor.author | Zherebetska, Olena | - |
dc.contributor.author | Ямаш, Юрій | - |
dc.contributor.author | Прокопчук, Інна | - |
dc.contributor.author | Пелех, Маріана | - |
dc.contributor.author | Падовська, Олена | - |
dc.contributor.author | Жеребетска, Олена | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T08:36:39Z | - |
dc.date.available | 2024-01-25T08:36:39Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | The Theme of Flowers as a Sign of Impressionismon the Example of the Work of IvanTrush(1869-1941) / Yurii Yamash, Inna Prokopchuk, Mariana Pelekh, Olena Padovska, Olena Zherebetska // Herança - History, Heritage and Culture Journal. – 2024. – Vol. 7, N 1. – P. 126–135 https://doi.org/10.52152/heranca.v7i1/812 (Scopus) | uk_UA |
dc.identifier.uri | https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/35313 | - |
dc.description.abstract | The end of the 19th and the beginning of the 20th century in art are associated with light andcolorinEurope, which were characteristic of the artistic philosophy of Impressionism. Prominentrepresentatives of this movement created artworks based on a new approach to color choicesandsubject matter, including the depiction of real landscapes and floral compositions. The relevanceofthis research is driven by the need to study the artistic representation of floral compositionsbytheUkrainian artist I. Trush through the prism of Impressionist stylistic elements. The researchaimstoidentify the features of Impressionist philosophy in the works of I. Trush through a comparisonoftheartist's body of work with that of Impressionist contemporaries in the field of visual arts. Inthisresearch, scientific methods such as description, systematization, analysis, comparison, cultural-historical analysis, and generalization were employed. As a result of this scientific investigation, thefundamental characteristic traits of Impressionism as an art style in visual arts were studied, aswellasthe particular features that distinguish this artistic movement from previous artistic philosophies. Theresearch also analyzed the conceptual framework of the term "Impressionism" anditsorigins.Furthermore, it examined the characteristic traits and features of the works of the UkrainianpainterI.Trush and Impressionist artists, allowing for the integration of the distinctive traits andfeaturesofImpressionism in the artist's work through comparison. Through the comparative analysis conductedin this scientific work between Impressionists and the artistic output of I. Trush, the involvementofthe Ukrainian artist in the broader Impressionist movement was highlighted. This researchcanbeutilized by scholars and art historians for further exploration of Impressionismas anartisticmovement and its influence on the development of Ukrainian art. Кінець ХІХ — початок ХХ століття в мистецтві пов'язані зі світлом і кольором в Європі, характерними для художньої філософії імпресіонізму. Видатні представники цієї течії створювали мистецькі твори, засновані на новому підході до вибору кольорів і сюжетів, включаючи зображення реальних пейзажів і квіткових композицій. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю дослідження художнього зображення квіткових композицій українського художника І. Труша крізь призму стильових елементів імпресіонізму. Дослідження спрямоване на виявлення ознак імпресіоністської філософії у творчості І. Труша через порівняння творчості митця з творчістю сучасників-імпресіоністів у сфері образотворчого мистецтва. У цьому дослідженні використовувалися такі наукові методи, як опис, систематизація, аналіз, порівняння, культурно-історичний аналіз, узагальнення. У результаті цього наукового дослідження було вивчено фундаментальні характерні риси імпресіонізму як художнього стилю в образотворчому мистецтві, а також особливості, які відрізняють цей мистецький напрям від попередніх мистецьких філософій. У дослідженні також проаналізовано концептуальну основу терміна «імпресіонізм» та його походження. Крім того, досліджено характерні риси та риси творчості українського живописця І.Труша та митців-імпресіоністів, дозволивши шляхом порівняння інтегрувати характерні риси та риси імпресіонізму у творчості митця. . Завдяки проведеному в цій науковій праці порівняльному аналізу між імпресіоністами та художнім доробком І. Труша було висвітлено причетність українського митця до ширшого імпресіоністського руху. Це дослідження може бути використане вченими та істориками мистецтва для подальшого вивчення імпресіонізму як мистецького напряму та його впливу на розвиток українського мистецтва. | uk_UA |
dc.language.iso | en | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК імені Івана Боберського в базах даних Scopus та WoS; | - |
dc.subject | painting | uk_UA |
dc.subject | image | uk_UA |
dc.subject | style | uk_UA |
dc.subject | ukrainian art | uk_UA |
dc.subject | artistic Idea | uk_UA |
dc.subject | живопис | uk_UA |
dc.subject | імідж | uk_UA |
dc.subject | українське мистецтво | uk_UA |
dc.subject | стиль | uk_UA |
dc.subject | художня ідея | uk_UA |
dc.title | The Theme of Flowers as a Sign of Impressionismon the Example of the Work of IvanTrush(1869-1941) | uk_UA |
dc.title.alternative | Тема квітів як ознака імпресіонізму на прикладі творчості Івана Труша (1869-1941) | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Appears in Collections: | Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
812+en+final_Scopus.pdf | 571.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.