Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/29903
Title: Students’ Motivation to Attend Physical Education Classes in Universities of Ukraine
Authors: Kukhar, Mariana
Sorokolit, Nataliya
Yavorskyy, Andriy
Rymar, Olga
Кухар, Мар’яна
Сороколіт, Наталія
Яворський, Андрій
Римар, Ольга
Ханікянц, Олена
Keywords: questionnaire
students
physical education
motives
анкета
студенти
фізичне виховання
мотиви
Issue Date: 28-May-2021
Citation: Students’ Motivation to Attend Physical Education Classes in Universities of Ukraine / Mariana Kukhar, Nataliya Sorokolit, Andriy Yavorskyy, Olga Rymar, Olena Khanikiants // Society. Integration. Education : Proceedings of the International Scientific Conference (May 28th-29th). - Rēzekne, 2021. - Vol. I. - P. 384-394.
Abstract: Abstract. The article is dedicated to the research of priority motives according to attending “Physical education” classes by I and II year students from universities of Ukraine. The goal of the research is to determine the ratings of students’ motivation towards attending physical education classes in the universities in Ukraine. The methods of research are analysis and generalization of scientific methodologic literature data, sociologic methods (questionnaire) and mathematical statistics methods. The questionnaire was answered by 363 students from 4 Ukrainian universities. Among them were 170 males and 193 females. The main results of the research are as follows. It was determined the general structure of students’ motivation and value orientation according attending physical education classes by each university particularly. There was performed comparable analysis of significance ranking of the motives to attend physical education classes and also generalized differences between females and males in the choice of motivation priority. It was determined that 57,9% of students that have been taking part in the questionnaire, think that priority motive to attend physical education classes is to get credits from the course, while body strengthening has second priority place (47,9%). As males (46,5%) so females (67,9%) believe the most essential motive is to get credits from the course “Physical education” and body strengthening (males – 38,8%, females – 56,6%). The third place among males got the motive to improve physical efficiency (26,5%), among females – the desire to get fit (35,2%). Conclusions: The results we have got testify the importance to increase motivation level to attend physical education lessons. Анотація. Стаття присвячена дослідженню пріоритетних мотивів відповідно до відвідування Заняття “Фізичне виховання” студентами І та ІІ курсів університетів України. Мета дослідження полягає у визначенні рейтингів мотивації студентів до відвідування фізичних занять навчальні класи в університетах України. Методами дослідження є аналіз та узагальнення даних наукової методологічної літератури, соціологічних методів (анкета) та методи математичної статистики. На анкету відповіли 363 студенти з 4-х Українські університети. Серед них було 170 чоловіків та 193 жінки. Основні результати дослідження такі. Визначено загальну структуру мотивації студентів та ціннісна орієнтація відповідно до відвідування уроків фізичної культури у кожному університеті зокрема. Проведено порівняльний аналіз ранжирування значущості мотивів відвідувати уроки фізичної культури, а також узагальнені відмінності між жінками та чоловіки у виборі пріоритету мотивації. Було визначено, що 57,9% студентів мають беручи участь в анкеті, вважають головним мотивом відвідування фізкультури заняття полягає в отриманні кредитів з курсу, тоді як зміцнення тіла посідає друге пріоритетне місце (47,9%). Як чоловіки (46,5%), так і жінки (67,9%) вважають, що найважливішим мотивом є отримання кредитів з курсу “Фізичне виховання” та зміцнення організму (чоловіки - 38,8%, жінки - 56,6%). Третє місце серед чоловіків отримало мотив підвищити фізичну працездатність (26,5%), серед жінок - бажання підтягнутися (35,2%). Висновки: Отримані нами результати свідчать про важливість підвищення рівня мотивації відвідувати уроки фізичної культури.
URI: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/29903
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kukhar_2021.pdf259.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.