Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/29646
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКostiv, Serhii-
dc.contributor.authorOderov, Artur-
dc.contributor.authorKlymovych, Volodymyr-
dc.contributor.authorAgypov, Vasyly-
dc.contributor.authorRomanchuk, Serhii-
dc.contributor.authorMatveiko, Oksana-
dc.contributor.authorBaidala, Vasyl-
dc.contributor.authorLesko, Orest-
dc.contributor.authorOstrovskyi, Marian-
dc.contributor.authorKuprinenko, Olha-
dc.contributor.authorOleh, Oleh-
dc.contributor.authorКостів, Сергій-
dc.contributor.authorОдеров, Артур-
dc.contributor.authorКлимович, Володимир-
dc.contributor.authorАгипов, Василь-
dc.contributor.authorРоманчук, Сергій-
dc.contributor.authorМатвейко, Оксана-
dc.contributor.authorБайдала, Василь-
dc.contributor.authorЛесько, Орест-
dc.contributor.authorОстровський, Мар'ян-
dc.contributor.authorКупрієнко, Ольга-
dc.contributor.authorСидорко, Олег-
dc.date.accessioned2021-05-05T08:33:07Z-
dc.date.available2021-05-05T08:33:07Z-
dc.date.issued2021-05-05-
dc.identifier.citationExperimental results of the psychophysical endurance development of military professionals / Marian Ostrovskyi, Olha Kuprinenko, Oleh Oleh and other // Journal of Physical Education and Sport. - 2021. - Vol. 21, is. 2. - Р. 1076-1083. (Scopus).uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/29646-
dc.description.abstractThe article deals with the results of experimental study of the development of psychophysical endurance in future professionals of military administration (PMA) at the stage of operational-tactical training. We present the statistical results of the statement and formative experiments for each component – value and motivation, cognitive, emotion-and-will, profession-and-activity and subjective components, received in the result of diagnosing their psychophysical endurance development. (Rudenko V., 2012).There is given the hypothesis of the research, aimed to revealing the statistically important differences in the results of experimental research. We have shown the experimental data concerning the levels (low, average, sufficient, high) of their psychophysical endurance development. There are characterized assessment criteria and factors of psychophysical endurance development in future PMA and the block of methods for incoming and outgoing diagnosing of its development. IBM SPSS Statistics 22 software was used for statistical processing of data(OderovA.etal., 2020;Khatsayuk А.В., 2011). The experimental study covered 38 students of operational and tactical level of training, which were divided into experimental (n1 = 19) and control (n2 = 19) groups. Arithmetic mean value of all scales was calculated for each component of psychophysical endurance, and their generalization confirms the positive tendency towards psychophysical endurance development in EG: the high level had increased from 5.26% to 26.32%, the sufficient – from 21.05% to 47.37%, the average – decreased from 47.37% to 15.78% and the low – from 6.32% to 10.53%, respectively. In the result of statistical processing of the received experimental data, the statistical hypothesis of the research (Н1) was confirmed. Thus, the proposed model and methodology for the development of psychophysical endurance of future PVU led to statistically significant changes in the development of psychophysical endurance of future PVU, which, first, can be extended to the whole population; secondly, they depend on the effectiveness of experimental pedagogical measures. The conducted statistical analysis of the results of ascertaining and shaping experiments and their comparison shows the positive dynamics of the development of psychophysical endurance of future military management professionals in EG and confirms the statistical hypothesis of the study (H1). Thus, our proposed pedagogical conditions - the model and method of developing their psychophysical endurance - have led to statistically significant results that can be extended to the whole population. У статті розглядаються результати експериментального дослідження розвитку психофізичної витривалості в Росії майбутні фахівці військової адміністрації (ПВО) на етапі оперативно-тактичної підготовки. Ми представляємо статистичні результати твердження та формувальні експерименти для кожного компонента - цінність та мотивація, когнітивні, емоційно-вольові, професійно-діяльнісні та суб'єктивні компоненти, отримані в результаті діагностування розвитку їхньої психофізичної витривалості. (Руденко В., 2012). Наведено гіпотезу дослідження, спрямоване на виявлення статистично важливих відмінностей у результатах експериментальних досліджень. Ми показали експериментальні дані щодо рівнів (низький, середній, достатній, високий) їх психофізичного розвиток витривалості. Охарактеризовані критерії оцінки та фактори психофізичної витривалості розробка в майбутньому РМА та блок методів вхідної та вихідної діагностики його розвитку. Для статистичної обробки даних було використано програмне забезпечення IBM SPSS Statistics 22 (OderovA.etal., 2020; Хацаюк А.В., 2011). Експериментальним дослідженням було охоплено 38 студентів оперативно-тактичного рівня підготовки, якими були поділяються на експериментальну (n1 = 19) та контрольну (n2 = 19) групи. Середнє арифметичне значення всіх шкал було розраховані для кожного компонента психофізичної витривалості, а їх узагальнення підтверджує позитивне тенденція до розвитку психофізичної витривалості в ЕГ: високий рівень зріс з 5,26% до 26,32%, достатня - з 21,05% до 47,37%, середня - зменшилася з 47,37% до 15,78%, а низька - від 6,32% до 10,53% відповідно. В результаті статистичної обробки отриманих експериментальних даних, підтверджено статистичну гіпотезу дослідження (Н1). Таким чином, запропонована модель та методологія для Розвиток психофізичної витривалості майбутнього ПВУ призвів до статистично значущих змін в Росії розвиток психофізичної витривалості майбутнього ПВУ, яка, по-перше, може бути поширена на все населення; по-друге, вони залежать від ефективності експериментальних педагогічних заходів. Проведена статистична Аналіз результатів встановлення та формування експериментів та їх порівняння показує позитивне динаміка розвитку психофізичної витривалості майбутніх фахівців з військового управління в ЕГ та підтверджує статистичну гіпотезу дослідження (H1). Таким чином, запропоновані нами педагогічні умови - модель і методи розвитку їхньої психофізичної витривалості - призвели до статистично значущих результатів, які можуть бути поширюється на все населення.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.subjectexperimentuk_UA
dc.subjectmilitary personneluk_UA
dc.subjectcriterionuk_UA
dc.subjectStatistical resultsuk_UA
dc.subjectpedagogical conditionsuk_UA
dc.subjectexperimental resultsuk_UA
dc.subjectекспериментuk_UA
dc.subjectвійськовіuk_UA
dc.subjectкритерійuk_UA
dc.subjectстатистичні результатиuk_UA
dc.subjectпедагогічні умовиuk_UA
dc.subjectекспериментальні результатиuk_UA
dc.titleExperimental results of the psychophysical endurance development of military professionalsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.