Перегляд за Автор "Zadorozhna, Olga"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Effectiveness of interactive tasks in tactical training of 11-12-year-old football players(2023-08-31) Nakonechnyi, Roman; Khimenes, Khrystyna; Antonov, Serhii; Pityn, Marian; Zadorozhna, Olga; Karpa, Ihor; Наконечний, Роман; Хіменес, Христина; Антонов, Сергій; Пітін, Мар’ян; Задорожна, Ольга; Карпа, ІгорThe level of tactical preparation of a football player is one of the determining factors of the success of his actions during competitive activities. A significant number of foreign specialists emphasize the importance of purposeful tactical training of football players starting from a young age which confirms its effectiveness in the practical activities of the world's leading football clubs (Italy, Spain, Germany, etc.). Рівень тактичної підготовки футболіста є одним із визначальних фактори успішності його дій під час змагальної діяльності. Значна кількість іноземних спеціалістів підкреслюють важливість цілеспрямованої тактичної підготовки футболістів починаючи з юнацького віку, який підтверджує свою ефективність у практичній діяльності провідних футбольних клубів світу (Італія, Іспанія, Німеччина, тощо).Документ Significance of the components of fencers' academic education at the stage of prior basic training(2014) Briskin, Yuriy; Pityn, Maryan; Zadorozhna, Olga; Бріскін, Юрій; Пітин, Мар'ян; Задорожна, ОльгаAcademic education lays the foundation for further athlete’s perfection. Experts in fencing have offered various approaches to systematization of theoretical matter though its structure and content have been given inadequate validation. Objective of the research was to define the significance of the components of academic educa-tion and to determine its content at the stage of prior basic training in fencing. Twenty experts in fencing, possessing over 20 years’ average employment experience partici-pated in the research. Expert estimation was conducted during the period from 04.12.2012 till 31.01.2013 in the course of training sessions at the premises of “Locomotyv” SC, LDYUSSH No 2 and SK FST "Dynamo" in Lviv. It has been found that equally significant components of fencers’ academic education at the stage of prior basic training are located within the range of 3.21 to 3.4 points.Документ Theoretical training in fencing: state and prospects of researches(2012) Пітин, Мар'ян; Бріскін, Юрій; Задорожна, Ольга; Pityn, Maryan; Briskin, Yuriy; Zadorozhna, OlgaThe structure of technical as well as tactical actions of fencers during competitions depends a lot on rational intellectual activity. Moreover, the development of mental abilities and acquirement of specific knowledge in the theory and the methodology of particular kind of sport are the tasks of theoretical training. Thus, in modern conditions a question connected with the formation of a sufficient level of knowledge, especially in the chosen kind of sport, becomes actual as it is an important factor of sportsman’s improvement. Aim of the research consists in determination of the relevance of research in the field of theoretical training in fencing. Methods of research: analysis and generalization of scientific literature; analysis of documentary materials; comparison and logical method, abstracting and systematization of the obtained results. The rational intellectual activity occupies an important place in sport as it creates appropriate prerequisites for the effective implementation of acquired knowledge and skills. An important component of the long-term training system in fencing is theoretical training. It is aimed at development of the general culture of personality and specific mental abilities. Its value lies in the education of comprehensively developed, highly skilled athletes who are able to succeed in competitions of the highest level. At present the issues concerning theoretical training in fencing are actual as theoretical training is an important component of development of sportsmen’s skills and knowledge at various stages of long-term training system.Документ Психологічні характеристики ватерполістів на етапі попередньої базової підготовки(2022) Смирновська, Софія; Смирновський, Сергій; Бріскін, Юрій; Задорожна, Ольга; Островський, Мар'ян; Іккерт, О. В.; Smyrnovska, Sofia; Smyrnovsky, Sergiy; Briskin, Yuriy; Zadorozhna, Olga; Ostrovsky, Maryan; Ikkert, O. V.Метою дослідження було визначити кількісні параметри психофізіологічних характеристик ватерполістів на етапі попередньої базової підготовки. Об’єкт та методи. Теоретичний аналіз та узагальнення, документальний метод, вимірювання, методи математичної статистики. У дослідженні взяло участь 26 ватерполістів на етапі попередньої базової підготовки. Результати. За останні роки розвиток спорту вищих досягнень призвів до збільшення вимог до техніко-тактичної підготовки спортсменів високої кваліфікації та тривалості їх спортивної кар'єри, тому постало актуальним питання пошуку альтернативних шляхів до підвищення результативності змагальної діяльності. У різних видах спорту за останні роки успішно реалізовано диференційовані підходи до підготовки спортсменів на різних етапах багаторічної підготовки з урахуванням психофізіологічних характеристик спортсменів. Враховуючи ці тенденції набуває актуальності питання урахування психофізіологічних характеристик спортсменів при побудові процесу підготовки на різних етапах багаторічної підготовки. У ході дослідження було проведено вимірювання психофізіологічних характеристик ватерполістів на етапі попередньої базової підготовки із використанням комплексу для психофізіологічного тестування «Нейрософт-психотест». До уваги брались показники простої зорово-моторної реакції, реакції розрізнення, реакції вибору, стійкості до перешкод, реакції на рухомий об’єкт та силової витривалості кисті. Висновки. У результаті проведених досліджень обґрунтовано актуальність дослідження психофізіологічних характеристик у водному поло. Визначено психофізіологічні характеристики ватерполістів на етапі попередньої базової підготовки за показниками: простої зорово-моторної реакції, реакції розрізнення, реакції вибору, реакції на рухомий об’єкт, оцінки силової витривалості кисті та стійкості до перешкод. Для ватерполістів на етапі попередньої базової підготовки характерна висока швидкість простої зорово-моторної реакції, на рівні 207,8 мс, також висока концентрація уваги, та сила нервових процесів. Спостерігається висока стійкість до перешкод ватерполістів на етапі попередньої базової підготовки . Визначені характеристики можуть бути використані к модельні параметри ватерполістів на етапі попередньої базової підготовки .Abstract. The purpose of the study was to determine the quantitative parameters of the psychophysiological characteristics of water polo players at the stage of preliminary basic training. Materials and methods. 26 water polo players took part in the study at the stage of preliminary basic training. Theoretical analysis and generalization, documentary method, measurement, methods of mathematical statistics were used in the study. Results and discussion. In recent years, the development of high-performance sports has led to an increase in the requirements for the technical and tactical training of highly qualified athletes and the duration of their sports careers, so the issue of finding alternative ways to increase the effectiveness of competitive activities has become urgent. Differentiated approaches to the training of athletes at various stages of longterm training, taking into account the psychophysiological characteristics of athletes, have been successfully implemented in various sports in recent years. Taking into account these trends, the issue of considering the psychophysiological characteristics of athletes when building the training process at various stages of longterm training becomes relevant. In the course of the study, the psychophysiological characteristics of water polo players were measured at the stage of preliminary basic training using the complex for psychophysiological testing «Neurosoftpsychotest». Indicators of simple visual-motor reaction, discrimination reaction, choice reaction, resistance to obstacles, reaction to a moving object and power endurance of the hand were taken into account. It has been established that water polo at the stage of the preliminary basic preparation will lead to a high accuracy of the reaction to the rough object, and also with this type of reaction, the number of reactions outweighs the number of reactions of delay. Conclusion. Because of the conducted research, the relevance of the study of psychophysiological characteristics in water polo is substantiated. The psychophysiological characteristics of water polo players at the stage of preliminary basic training were determined according to the following indicators: simple visual-motor reaction, discrimination reaction, choice reaction, reaction to a moving object, assessment of power endurance of the hand and resistance to obstacles. Water polo players at the stage of preliminary basic training are characterized by a high speed of a simple visual-motor reaction, at the level of 207.8 mms, as well as a high concentration of attention and the strength