Перегляд за Автор "Wasik, Jacek"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Social Support and Dietary Habits as Anxiety Level Predictors of Students during the COVID-19 Pandemic(2021-09-09) Ortenburger, Dorota; Mosler, Dariusz; Pavlova, Iuliia; Wasik, Jacek; Дорота, Ортенбургер; Даріуш, Мослер; Юлія, Павлова; Васік, ЯцекAbstract: The COVID-19 pandemic is a public health emergency concern and a challenge to students’ mental health due to changes in education and social isolation. The aim of this research was to expand knowledge about the relations that shape the level of anxiety amongst men and women who are studying during the pandemic in terms of the relations towards their sense of social support and their nutritional behaviors. A State–Trait Anxiety Inventory was used to measure anxiety level, alongside supplementary questions such as the feeling of support from close ones, concentration of attention on nutrition during the pandemic and externally derived factors (university, specialization). Analysis of the regression was applied to the examination of the dependency between the anxiety level (in both forms of its occurrence—as state-anxiety and as trait-anxiety). We observed that the pandemic situation affected a level of state-anxiety above average (mean value of 46–48 points) even when students felt social support. Nutrition habits and chosen education type are associated with trait-anxiety level, which was also elevated (mean values of 49–50 points). Chosen factors had a partial influence on the anxiety level of students, therefore their mental health should concern shaping positive nutrition habits and social support. Анотація: Пандемія COVID-19 є надзвичайною проблемою громадського здоров’я та викликом для студентів психічне здоров'я через зміни в освіті та соціальну ізоляцію. Метою цього дослідження було: розширити знання про відносини, які формують рівень тривоги серед чоловіків та жінок, які під час пандемії вивчають відносини щодо почуття соціальної підтримки та їх харчування. Для вимірювання рівня тривожності був використаний інвентар стану тривожності поряд з додатковими питаннями, такими як почуття підтримки з боку близьких, концентрація увага до харчування під час пандемії та зовнішні фактори (університет, спеціалізація). Аналіз регресії був застосований до дослідження залежності між тривогою рівень (в обох формах його виникнення-як стан-тривога та як риса-тривога). Ми помітили, що Пандемічна ситуація вплинула на рівень тривоги за станом вище середнього (середнє значення 46–48 балів) навіть тоді, коли студенти відчували соціальну підтримку. Звички харчування та обраний тип освіти пов’язані з ознакою тривожності, яка також була підвищеною (середні значення 49–50 балів). Вибрані фактори мали частковий вплив на рівень тривожності учнів, тому їх психічне здоров’я має турбувати формування позитивних звичок харчування та соціальної підтримки.Документ The influence of karate training on preparing preschool girls for school education(2019) Pavlova, Iuliia; Bodnar, Ivanna; Mosler, Dariusz; Ortenburger, Dorota; Wasik, Jacek; Павлова, Юлія; Боднар, ІваннаFuture health conditions and psychosocial functioning depend on development during early childhood. The aim of this study is to verify the effectiveness of the educational intervention program on the development of preschool girls. Method. Participants for both the experimental (n=21) and control (n=27) groups were picked randomly from 4 preschool establishments whose level of educational programs meets the requirements of the Ukrainian state pre-school educational program. All participants in the current study are girls with an age range of 5 to 6. Girls in the control groups (CG) were participating in normal physical education classes according to the Ukrainian State “Sure Start”. program for preschool children. Girls in experimental group (EG) are participating in a program designed by the authors. Results. Results have shown significantly greater physical development in the EG, especially in terms of chest circumference, which may indicate that karate-related exercises have a better influence on the development of the respiratory system than standard interventions. Conclusion. The findings of this study indicate that the experimental program is more beneficial for both the mental and physical development of preschool girls. Karate could serve as a means of physical education even before school education starts. The experimental program should be considered a preventative program, which will significantly reduce possible future health care costs.