Перегляд за Автор "Stepanenko, Liudmyla"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Influence of psychological conditions on the level of creative imagination(2022-06-14) Kryshtanovych, Svitlana; Bilyk, Valentyna; Matvienko, Olena; Stepanenko, Liudmyla; Tsvietkova, Hanna; Криштанович, Світлана; Білик, Валентина; Матвієнко, Олена; Степаненко, Людмила; Цвєткова, ГаннаThe main purpose of the study is to determine the influence of psychological conditions on the development of creative imagination. As a result of research, we applied several key methods that allowed us to achieve this goal. First of all, it is a method of theoretical analysis and synthesis. Also, methods of correlation analysis and a number of empirical methods were used for the existing experimental group (observation, conversation, questionnaire, testing). The analysis of the psychological conditions of the correlation matrix showed that there is a noticeably high connection between the influences of psychological conditions on the development of creative imagination, thereby confirming our assumption. According to the results of the study of the development of creative imagination, the dominance of the middle and low levels of its development was established. In addition, the criteria of creative imagination were diagnosed, which included the originality of images, flexibility of images, performance of images, speed of the created image. It was found that the most developed is the originality of images, the least developed is the performance of images. Основною метою дослідження є визначення впливу психологічних умов на розвиток творчої уяви. У результаті дослідження ми застосували кілька ключових методів, які дозволили нам досягти поставленої мети. Перш за все, це метод теоретичного аналізу та синтезу. Також для існуючої експериментальної групи були використані методи кореляційного аналізу та ряд емпіричних методів (спостереження, бесіда, анкетування, тестування). Аналіз психологічних умов кореляційної матриці показав, що існує помітно високий зв’язок між впливами психологічних умов на розвиток творчої уяви, що підтвердило наше припущення. За результатами дослідження розвитку творчої уяви, встановлено домінування середнього та низького рівнів його розвитку. Крім того, діагностовано критерії творчої уяви, до яких входили оригінальність образів, гнучкість образів, продуктивність образів, швидкість створюваного образу. Виявлено, що найбільш розвинена оригінальність образів, найменш розвинена продуктивність образів.Документ Methodological approach to determining the main factors for the development of creative thinking in students of creative professions(2021-10-27) Kryshtanovych, Myroslav; Kryshtanovych, Svitlana; Stepanenko, Liudmyla; Brodiuk, Yuliіa; Fast, Alina; Криштанович, Мирослав; Криштанович, Світлана; Степаненко, Людмила; Бродюк, Юлія; Швидка, АлінаAbstract. The phenomenon of a person’s creative thinking, as well as the mechanisms of its development, are in the problematic field of research of numerous scientists for many centuries. The relevance of these problems was reinforced in many respects by the desire of a person to understand his capabilities, to use them in order to create a comfortable environment around him. Interest in this problem at this stage of socio-historical development has its own special features. The questions that are raised in the study are what factors have the most significant influence on the development of creative thinking in students of creative professions. The main purpose of the article is to determine and compile the key factors for the development of creative thinking in students of creative professions as the main guarantee of their success. To do this, we have applied the methodology of the graph connections between the main factors, which will allow us to form a methodological approach to the hierarchical ordering of the most important factors in the development of creative thinking in students of creative professions as the main guarantee of their success. The subject of the research is the factors of influence on the creative thinking of students of creative specialties. The results of the study led to the formation of the key factors influencing the development of creative thinking among students of creative professions through expert analysis and a survey of specialists in this field and literature. The practical value of the study is to determine the key factors of influence on the development of creative thinking in students and the possibility of using the proposed methodological approach, in particular. The study has limitations and they consist because the process of determining the key factors for the development of creative thinking in students of creative professions took place only considering the specifics of the activities of educational institutions in Ukraine. Анотація. Феномен творчого мислення людини, а також механізми його розвитку перебувають у проблемному полі дослідження численних вчених протягом багатьох століть. The Актуальність цих проблем багато в чому підкріплювалася бажанням людини зрозуміти свої можливості, використати їх для створення навколо себе комфортного середовища. Інтерес до цієї проблеми на даному етапі суспільно-історичного розвитку має свої особливості. У дослідженні порушуються питання, на які фактори мають найбільший вплив розвиток творчого мислення в учнів творчих професій. Основна мета в стаття полягає у визначенні та узагальненні ключових чинників розвитку творчого мислення в студентів творчих професій як головної запоруки їхнього успіху. Для цього ми подали заявку методологію графіка зв'язків між основними факторами, що дозволить нам сформувати методологічний підхід до ієрархічного впорядкування найважливіших факторів в розвиток творчого мислення в учнів творчих професій як головної запоруки їх успіх. Предметом дослідження є фактори впливу на творче мислення учнів творчих спеціальностей. Результати дослідження привели до формування ключових факторів впливу розвиток творчого мислення студентів творчих професій шляхом експертного аналізу та опитування спеціалістів у цій галузі та літератури. Практичне значення дослідження полягає у визначенні ключові чинники впливу на розвиток творчого мислення в учнів та можливості використання запропонованого методологічного підходу, зокрема. Дослідження має обмеження і вони складаються, оскільки відбувається процес визначення ключових факторів розвитку творчого мислення у студентів творчих професій мало місце лише з урахуванням специфіки діяльності в навчальних закладів України.