Перегляд за Автор "Skalski, Dariusz"
Зараз показуємо 1 - 20 з 57
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Agresja mlodziezy a bezpieczenstwo zdrowotne(2021-09-22) Skalski, Dariusz; Kindzer, Bogdan; Brzoskowska, Karolina; Skalska, Elżbieta; Nesterchuk, Natalia; Скальскі, Даріуш; Кіндзер, Богдан; Бжосковська, Кароліна; Скальська, Ельжбета; Нестерчук, НаталіяStreszczenie Działania z zakresu edukacji zdrowotnej należy rozpocząć w możliwie najmłodszym wieku, ponieważ angażowanie w dobre jakościowo kształcenie w pierwszych latach życia dziecka jest dużo skuteczniejsza oraz przynosi znaczne korzyści w dalszym życiu niż późniejsze interwencje. Dlatego też, mając na uwadze jej ważność, edukacja ta nie może zostać pominięta na etapie wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej. Ponadto istnieje pilna potrzeba rozpowszechniania działań z zakresu edukacji zdrowotnej wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze względu na fakt, że w tych grupach wiekowych najłatwiej można wykształcić odpowiednie nawyki i postawy wobec zdrowia. Wyrabianie u dzieci przekonania, że zdrowie jest walorem oraz wartością, o którą warto się troszczyć i zabiegać, jest jednym z ważniejszych celów edukacji zdrowotnej. Przedszkole i szkoła odgrywają istotną rolę w kształtowanie pozytywnych postaw dzieci, w tym sprzyjających zdrowiu, a edukacja zdrowotna powinna być analizowana jako podstawowe prawo każdego dziecka, które powinno być uwzględnione w jego wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Zagadnienia dotyczące edukacji zdrowotnej realizowanej w placówkach oświatowowych i wychowawczych są przedmiotem zainteresowania niewielkiej grupy autorów. Świat sportu jest szczególnym środowiskiem oddziaływania wychowawczego, zwłaszcza na młodzież i dzieci. Kształtowane są w jego granicach w sposób programowy różne postawy i umiejętności, szczególnie dotyczące trudnego wyboru wartości. Odpowiedzialne podejście do świata wartości, 66 wybór tego, co właściwe nastręcza problemy dlatego, gdyż lansowane są często w środkach przekazu medialnego i życiu społecznym sprzeczne ze sobą wartości. Obecność metod wychowawczych w środowisku sportowym jest koniecznie potrzebna, by założone uprzednio cele realizować z sukcesem i kształtować moralność wśród sportowców już od najmłodszych lat. Określone sposoby oddziaływania wychowawczego są niezbędnym elementem pracy trenera czy nauczyciela zajęć gimnastycznych, która ukierunkowana jest programowo na określony cel. Szkoląc dzieci, młodzież lub dorosłych należy odwoływać się do sprawdzonych metod pracy, choć modyfikacje i eksperymentalne podejście na tym polu także powinno mieć miejsce. Świat sportu jest rzeczywistością specyficzną i jako taki domaga się właściwych mu sposobów pracy z młodymi adeptami sportu. Резюме Навчання у сфері медичної освіти слід розпочинати якомога раніше, оскільки залучення до якісної освіти в перші роки життя дитини набагато ефективніше і приносить значні переваги пізніше в житті, ніж пізніші втручання. Тому, враховуючи важливість цієї освіти, не можна її пропускати на етапі дошкільної та молодшої освіти. Крім того, існує гостра необхідність розповсюдження заходів у сфері медичної освіти серед дітей дошкільного та молодшого шкільного віку через те, що в цих вікових групах дуже легко формуються відповідні звички та ставлення до здоров’я. Змусити дітей повірити, що здоров’я - це багатство і цінність, про яку варто піклуватися і до якої потрібно прагнути, є однією з найважливіших цілей медичної освіти. Дитячий садок та школа відіграють важливу роль у формуванні позитивного ставлення дітей, у тому числі до зміцнення здоров’я і гігієнічну освіту слід аналізувати як основне право кожної дитини, яке має бути включене до їх дошкільної та дошкільної освіти. Питання, пов'язані з медичною освітою, які проводяться у навчальних закладах, цікавлять невелику групу авторів. Світ спорту - це особливе середовище виховного впливу, особливо на молодь та дітей. У його межах програмно формується різне ставлення та навички, особливо ті, що пов’язані зі складним вибором цінностей. Відповідальний підхід до світу цінностей, вибір правильного напрямку є проблематичним, оскільки часто у засобах масової інформації та у суспільному житті пропагують суперечливі цінності. Наявність виховних методів у спортивному середовищі незамінна для успішного досягнення раніше поставлених цілей та формування моральності серед спортсменів з раннього віку. Невід’ємним елементом роботи тренера або вчителя з гімнастики є конкретні способи виховного впливу, який програмно орієнтований на досягнення певної мети. Навчаючи дітей, підлітків чи дорослих, слід звертатися до перевірених методів роботи, хоча також повинні мати місце зміни та експериментальний підхід у цій галузі. Світ спорту - це специфічна реальність, і тому він вимагає відповідних способів роботи з молодими адептами спорту.Документ Aktywnosc fizyczna w odniesieniu do samooceny dziewczat w wieku 16-17 lat(Akademia Wychowania Fizycznego і Sportu im. Jedrzeja Sniadeckiego, 2021) Graczyk, Marek; Skalski, Dariusz; Kowalski, Damian; Nesterchuk, Natalia; Kindzer, Bogdan; Скальскі, Даріуш; Кіндзер, БогданA positive attitude towards oneself in all its aspects is probably one of the most importar : factors in the successful adaptation of an individual to the environment, a condition c: self-satisfaction. Позитивне ставлення до себе в усіх аспектах є, мабуть, одним із найважливіших: факторів успішної адаптації особистості до середовища, умова : самозадоволення.Документ Aktywny udzial w zajeciach wychowania fizycznego-wybrane aspekty(2022-11-11) Graczyk, Marek; Skalski, Dariusz; Kowalski, Damian; Kindzer, Bogdan; Грачик, Марек; Скальський, Даріуш; Ковальський, Даміан; Кіндзер, БогданДокумент Aktywny udzial w zajeciach wychowania fizycznego-wybrane aspekty(2022-11-11) Graczyk, Marek; Skalski, Dariusz; Kowalski, Damian; Kindzer, Bogdan; Грачик, Марек; Скальський, Даріуш; Ковальський, Даміан; Кіндзер, БогданДокумент Assessment of the organization of physical education classes at the secondary level-survey research(2021-09-22) Skalski, Dariusz; Zabolotna, Oksana; Kowalski, Damian; Kindzer, Bogdan; Скальський, Даріуш; Заболотна, Оксана; Ковальський, Даміан; Кіндзер, БогданStreszczenie Regularna aktywność fizyczna sprzyja zachowaniu zdrowia, neutralizuje stres, kształtuje ciało i pozwala na regularne odnawianie sił fizycznych i psychicznych. Ważną rolę w tworzeniu tak istotnego dla zdrowego życia kanonu postępowania pełni szkoła. To właśnie w szkole, na lekcjach wychowania fizycznego, promujemy aktywność i możemy wyrabiać całożyciowe nawyki zdrowotne uczniów. Twórcy podstawy programowej scharakteryzowali szkolny przedmiot wychowanie fizyczne i wyrazili oczekiwania związane z jego realizacją: Wychowanie fizyczne pełni ważne funkcje edukacyjne, rozwojowe i zdrowotne: wspiera rozwój fizyczny, psychiczny, intelektualny i społeczny uczniów oraz kształtuje obyczaj aktywności fizycznej i troski o zdrowie w okresie całego życia, wspomaga efektywność procesu uczenia się oraz pełni wiodącą rolę w edukacji zdrowotnej uczniów. Oczekiwania wobec współczesnego wychowania fizycznego wymagają nowych standardów przygotowania ucznia do całożyciowej aktywności fizycznej i troski o zdrowie. Резюме Регулярна фізична активність зміцнює здоров’я, нейтралізує стрес, формує тіло і дозволяє регулярно відновлювати фізичні та розумові сили. Школа відіграє важливу роль у формуванні канону поведінки, вкрай необхідного для здорового життя. Саме в школі, під час уроків фізкультури, ми сприяємо розвитку активності та формуємо звички в учнів здорового способу життя. Автори основної навчальної програми охарактеризували шкільний предмет фізичне виховання та очікують результатів від її впровадження: Фізичне виховання виконує важливі освітні, розвиваючі та оздоровчі функції: підтримує фізичний, розумовий, інтелектуальний та соціальний розвиток учнів та формує звичку до фізичного діяльності та охорони здоров’я протягом періоду усього життя, підтримує ефективність навчального процесу та відіграє провідну роль у медичному вихованні учнів. Очікування від сучасного фізичного виховання вимагають нових стандартів підготовки учнів до фізичної активності протягом усього життя та постійної турботи про здоров’я.Документ Bezpieczenstwo nad woda w opin 11 obozowiczow w sezonie letnim w 2020 roku(2021-10-04) Wirkus, Mateusz; Skalski, Dariusz; Tuz, Michal; Czarnecki, Dawid; Semenova, Natalia; Віркус, Матеуш; Скальскі, Даріуш; Туз, Міхал; Чарнецький, Давід; Семенова, НаталіяДокумент Bezpieczenstwo wodne w aspekcie ratownictwa wodnego w opini mieszkancow gminy Sepolno Krajenskie(2022-06-22) Skalski, Dariusz; Kowalski, Damian; Kindzer, Bogdan; Rybak, Oleg; Skaliy, Aleskander; Скальські, Даріуш; Ковальські, Даміан; Кіндзер, Богдан; Рибак, Олег; Скалій, ОлександрProblematyka bezpieczeństwa wodnego przy obecnych zaleceniach WHO staje się jeszcze bardziej poważna co widać na polu naukowym, dydaktycznym oraz w działaniu społeczności lokalnych czego dowodzi niniejsza praca. With the current WHO recommendations, the issue of water safety becomes even more serious, which can be seen in the field of science, education and local communities, as this work proves.Документ Bezpieczenstwo wodne w kontekscie ratownictwa wodnego w opinii mieszkancow gminy Więcbork(2022-06-22) Skalski, Dariusz; Kowalski, Damian; Kindzer, Bogdan; Vynogradskyi, Bogdan; Skaliy, Aleskander; Скальські, Даріуш; Ковальські, Даміан; Кіндзер, Богдан; Виноградський, Богдан; Скалій, ОлександрAnaliza przeprowadzonych badań wśród mieszkańców gminy Więcbork, dotyczących bezpieczeństwa wodnego w kontekście ratownictwa wodnego pokazała, iż poziom bezpieczeństwa w tej gminie według opinii mieszkańców jest zadowalający. Mieszkańcy ocenili poziom ratownictwa wodnego bardzo dobrze. The analysis of the research carried out among the inhabitants of the Więcbork commune on water safety in the context of water rescue showed that the level of safety in this commune is, according to the inhabitants' opinion, satisfactory. Residents assessed the level of water rescue very positively.Документ Bezpieczenstwo zdrowotne jako element profesjonalnego sportu(2022-11-11) Kowalski, Damian; Skalski, Dariusz; Peczak-Graczyk, Alicija; Kindzer, Bogdan; Ковальський, Даміан; Скальскі, Даріуш; Печак-Грачик, Аліція; Кіндзер, БогданДокумент Bezpieczenstwo zdrowotne jako element profesjonalnego sportu(2022-11-11) Kowalski, Damian; Skalski, Dariusz; Peczak-Graczyk, Alicija; Kindzer, Bogdan; Ковальський, Даміан; Скальскі, Даріуш; Печак-Грачик, Аліція; Кіндзер, БогданДокумент Bezpieczenstwo zdrowotne w ustrojach panstwa tle kultury fizycznej(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2022-02-22) Skalski, Dariusz; Glazik, Rafał; Zabolotna, Oksana; Скальський, Даріуш; Глазік, Рафаель; Заболотна, ОксанаДокумент Bezpieczny wypoczynek nad woda w aspekcie ratownictwa wodnego na terenie powiatu Chojnickiego(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2022-06-22) Skalski, Dariusz; Kowalski, Damian; Kindzer, Bogdan; Rybak, Ludmyla; Skaliy, Aleskander; Скальські, Даріуш; Ковальські, Даміан; Кіндзер, Богдан; Рибак, Людмила; Скалій, ОлександрWe wnioskach stwierdzono, że obawy ankietowanych oraz przypadki utonięć związane są głównie z brakiem znajomości zasad bezpiecznego korzystania z kąpielisk, pływaniem pod wpływem alkoholu oraz z korzystaniem z kąpielisk niestrzeżonych i zabronionych. The conclusions stated that the concerns of the respondents and the cases of drowning are mainly related to the lack of knowledge of the rules of safe bathing, drunk swimming, and the use of unguarded and prohibited bathing areas.Документ Determinanty samodzielnosci jako przyczyna sprawnosci fizycnej(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2022-02-22) Skalski, Dariusz; Kindzer, Bogdan; Graczyk, Marek; Скальський, Даріуш; Кіндзер, Богдан; Грачик, МарекДокумент Determinanty samodzielnosci jako przyczyna sprawnosci fizycnej(Skalski D. Determinanty samodzielnosci jako przyczyna sprawnosci fizycnej / Dariusz Skalski, Bogdan Kindzer, Marek Graczyk // Моделювання та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті : XVI Міжнар. наук. конф. - Львів : ЛДУФК імені Івана Боберського, 2021. - С. 64-68., 2022-02-22) Skalski, Dariusz; Kindzer, Bogdan; Graczyk, Marek; Скальський, Даріуш; Кіндзер, Богдан; Грачик, МарекДокумент Dzialalnosc koncurencyjna w karate kyokushinkai podczas kwarantanny relacje zwiazane z pandemia(2021-09-22) Kindzer, Bogdan; Matviyiv, Vasil; Kovalchuk, Yaroslav; Khatsayuk, Aleksandr; Skalski, Dariusz; Kindzer, Halyna; Кіндзер, Богдан; Матвіїв, Василь; Ковальчук, Ярослав; Хацаюк, Олександр; Скальскі, Даріуш; Кіндзер, ГалинаStreszczenie Celem badania jest konkurowanie w Karate Kyokushin podczas ograniczeń kwarantanny nałożonych przez rządy na całym świecie podczas pandemii COVID 19. W badaniu wzięło udział 60 zakwalifikowanych zawodników karate, wiek 18-25 lat, staż minimum 5 lat, kwalifikacje sportowe od 2 kyu do 3 dan w skali japońskiej (kandydat na mistrza sportu, mistrza sportu wg Zunifikowanej Klasyfikacji Sportu Ukraina) oraz trenerów, którzy brali udział w międzynarodowych zawodach karate kyokushinkai online w sekcji Kata. Zastosowano następujące metody badawcze: analiza teoretyczna i uogólnienie literatury naukowej i metodologicznej; metoda porównawcza; metody socjologiczne (kwestionariusze, ankiety internetowe); psychologiczne metody i metody statystyki matematycznej. Ustalono, że jednym ze skutecznych sposobów motywowania sportowców do aktywnego samodzielnego treningu i samodoskonalenia stylu karate Kyokushinkai w okresie kwarantanny było wprowadzenie międzynarodowych turniejów on-line w dziale „Kata”. Analiza warunków zawodów, regulaminów i wsparcia technicznego, liczby uczestniczących krajów oraz liczby sportowców, którzy wzięli udział w turniejach. Ankieta internetowa przeprowadzona wśród ponad 60 respondentów bezpośrednio zaangażowanych w zawody, zarówno sportowców, trenerów, jak i organizatorów w terenie. Analiza respondentów potwierdza zainteresowanie organizowaniem takich kon- kursów oraz perspektywy tego obszaru rywalizacji. Większość badanych sportowców potwierdziła wysoki poziom motywacji w przygotowaniach do udziału w zawodach internetowych oraz częściowe złagodzenie stresu psychicznego z powodu długiego braku aktywności wyczynowej. Na podstawie wyników analizy konkursów on-line opracowano szereg rekomendacji i propozycji podniesienia poziomu tego typu konkursów, które będą sukcesywnie wprowadzane do procesu konkursowego. Wprowadzenie opracowanej metodyki procesu treningowego w ramach przygotowań do udziału w zawodach internetowych przyczyniło się do znacznej poprawy wyników sportowych kwalifikowanych zawodników karate oraz zwiększenia motywacji do treningu w kwarantannie. Анотації Мета дослідження – змагальна діяльність в кіокушинкай карате під час карантинних обмежень запроваджених урядами країн світу на час пандемії «COVID 19». У дослідженні брали участь 60 кваліфікованих спортсменів каратистів, вік 18-25 років, стаж занять не менше 5 років, спортивна кваліфікація від 2-го кю до 3 дану за японською шкалою (кандидат у майстри спорту, майстер спорту відповідно за Єдиною спортивною класифікацією України) та тренерів які були задіяні в on line міжнародних змаганнях з Кіокушинкай карате в розділі «Ката». Використовувалися такі методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення наукової та методичної літератури; метод порівняння; соціологічні методи (анкетування, інтернет опитування); психологічні методи та методи математичної статистики. Установлено, що одним з ефективних шляхів мотивації спортсменів до активних самостійних занять та самоудосконалення стилю Кіокушинкай карате під час карантинних обмежень стало запровадження в дію міжнародних on line турнірів в розділі «Ката». Проведено аналіз умов проведення змагань, правила та технічне забезпечення, кількість країн учасниць та кількість спортсменів, які приймали участь в турнірах. Проведено інтернет опитування понад 60 респондентів які були безпосередньо дотичні до участі в змаганнях, як спортсмени так і тренери та організатори на місцях. Аналіз опитування респондентів підтверджує зацікавленість у проведенні такого роду змагань, так і перспективність такого напрямку змагальної діяльності. Більшість опитаних спортсменів підтвердили високий рівень мотивації у підготовці до участі в on line змаганнях та часткове зняття психологічної напруги через тривалий час відсутності змагальної діяльності. За результатами аналізу проведення on line змагань розроблено ряд рекомендацій та пропозицій по підвищенню рівня проведення даного типу змагань, які будуть поетапно впроваджуватись в змагальний процес також впроваджено програму удосконалення психічної і фізичної підготовленості кваліфікованих спортсменів. Упровадження розробленої методики тренувального процесу по підготовці до участі в on line змаганнях сприяло суттєвому поліпшенню спортивних результатів кваліфікованих каратистів та підвищенню мотивації до занять в умовах карантину.Документ Edukacja zdrowotna na tle postaw dewiacyjnych w sporcie(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2022-02-22) Skalski, Dariusz; Kowalski, Damian; Zwara, Radosław; Скальський, Даріуш; Ковальський, Дем'ян; Звара, РадославДокумент Elementarz bezpieczeństwa nad wodą i kwalifikowana pierwsza pomoc(2022) Skalski, Dariusz; Kindzer, Bogdan; Vynogradskyi, Bogdan; Zieliński, Ewa; Скальскі, Даріуш; Кіндзер, Богдан; Виноградський, Богдан; Зєлінскі, ЕваДокумент Fluktuacja naturalnych rytmow biologicznych a efektywnosc nauczania plywania(2021-10-04) Kreft, Paulina; Skalski, Dariusz; Semenova, Natalia; Крефт, Пауліна; Скальський, Даріуш; Семенова, НаталіяWprowadzenie Wspotczesne nauczanie pfywania oparte jest na szerokiej wiedzy pochodz^ cej zarowno z doswiadczeri metodycznych, ale przede wszystkim z licznych badari prowadzonych przez przedstawicieli wielu obszarow nauki. Badania coraz cz^sciej wskazuj^, ze realizacja procesu nauczania pfywania jest wspotistotna z biorytmem dnia bgdz tygodnia podopiecznego. Spostrzezenie to pokazuje wzrasta swiadomosc szkqleniowcow, ktorzy sluchaj^ swoich zawodnikow, wykonuj^ mniej czynnosci werbalnych oraz swoje dzialania ukierunkowuj^ w wfykszym stopniu na percepcj^ pfywakow. Takie dzialania wpfywaj^ na usprawnienie komunikacji dydaktycznej podczas procesu nauczania pfywania. Gracz і Sankowski (2007) dodaj^, ze obcifyenia treningowe nie powinny bye tylko postrzegane poprzez dane trenerskie, ale uwzgfydniac odczucia zawodnikow. Zgadzaj^. sfy oni z Wiesnerem (2005), uznaj^c, ze dobrze kierowany proces treningowy powinien uwzgfydniac informacj^ zwrotn^ od zawodnikow. Вступ Сучасне вчення плавання базується на широкому знанні походження більше як з методологічного досвіду, але перш за все з численних досліджень, проведених представниками багатьох областей науки. Все більше досліджень свідчить про те, що реалізація навчального процесу плавання корелює з біоритмом дня чи тижня студента. Це спостереження показує підвищену обізнаність про склоподібне тіло які слухають своїх гравців, роблять меншу словесну активність і більше спрямовувати свої дії на сприйняття pfywakow. Така діяльність сприяє покращенню спілкування дидактичні в процесі навчання плаванню. Гравець і Санковський (2007) додайте ^, що тренувальні навантаження слід не тільки сприймати через тренерські дані, але з урахуванням почуттів гравців. Погодьтесь ^. Вони добре співпрацюють з Wiesner (2005), вважаючи, що це добре керований процес навчання повинно враховувати відгуки конкурентів.Документ Komplementarnosć formacji sportowej i moralnej w wychowaniu fizycznym dzieci i młodzieży – młodych adeptów sportu(2022-07-04) Białas, Marcin; Skalski, Dariusz; Vynogradskkyi, Bogdan; Бялас, Марцин; Скальські, Даріуш; Виноградський, БогданDziedzina moralności stanowi istotne ludzkie pole działania, na którym człowiek jest umieszczony z konieczności i od którego nie może uciec ze względu na swoją personalną strukturę bytową. Dlatego właśnie moralność staje się przedmiotem dociekań pozwalającym lepiej zrozumieć sens ludzkiego życia, które – jak uwidacznia wewnętrzne doświadczenie oraz historia całej ludzkości – dokonuje się na osi moralnego dobra i zła. Dlatego też nauczyciel wychowania fizycznego – trener, pracując z drugim człowiekiem, a zwłaszcza dziećmi i młodzieżą, powinien stworzyć środowisko wychowawcze. Swoisty mikroklimat nasycony wartościami, wśród których swoje miejsce powinny mieć także te związane ze wspieraniem, poprawą i doskonaleniem sprawności fizycznej młodych sportowców – przyczyniające się do uzyskania przez nich maksymalnych wyników sportowych, a w konsekwencji podjęcia wymarzonej kariery sportowej, jak i te, które koncentrują się na wspieraniu ich rozwoju moralnego.Документ Kultura fizyczna a edukacja zdrowotna sanitarne – przeglad temati(2022-11-11) Skalska, Elżbieta; Skalski, Dariusz; Brzoskowska, Karolina; Скальська, Ельжбета; Скальський, Даріуш; Бжосковська, Кароліна
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »