Перегляд за Автор "Shyyan, Olena"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Analiza poziomu wytrzymałości krążeniowo-oddechowej studentów uniwersytetów lwowskich na tle badań populacyjnych młodzieży akademickiej z Polski i Słowacji(2011) Barabasz, Zbigniew; Zadarko, Emilian; Шиян, Олена; Наконечний, Юрій; Павлова, Юлія; Shyyan, Olena; Nakonechnyy, Yuriy; Pavlova, IuliiaУ статті обґрунтовано необхідність створення бази даних на безкоштовній інтернет-платформі для поліпшення здоров’язбережних навичок та моніторингу змін у фізичному стані здоров’я жителів Польщі, Словаччини та України. Проведено порівняння соматичних показників та аеробних можливостей студентів різних спеціалізацій, які навчаються в Україні, Польщі та Словаччині. Встановлено, що для студентів з України характерні нижчий зріст, індекс маси тіла, менша маса тіла, а також гірші результати шатл-тесту. Лише 25 % студенток та 50 % студентів мають високий або дуже високий показник максимального споживання кисню за одиницю часу. Понад 55 % студенток з України мають низькі показники VO2max.Документ Improvement of 5-9th Grades Schoolchildren Physical Education in Ukraine by Using Variable Modules Curriculum(2017) Sorokolit, Nataliya; Shyyan, Olena; Lukjanchenko, Mykola; Turchyk, Iryna; Сороколіт, Наталія; Шиян, Олена; Лук'янченко, Микола; Турчик, ІринаThe objective of this research was an improvement of physical education among schoolchildren of 5th to 9th grades in Ukraine by means of variable modules curriculum. For this purpose, peculiarities of Ukrainian physical education programmes during late XIX – early XX centuries were generalized; 5-9th grades schoolchildren’s attitude towards the opportunity to choose curriculum modules were found as well as physical educators willingness to apply the variable part of the curriculum; the condition of introducing variable modules curriculum for 5-9th grades at secondary schools were estimated as well as its effectiveness was tested. Methods. Theoretical analysis, generalization of methodological literature and official documents as well as sociological methods (questionnaire of 400 physical educators and 2290 schoolchildren) were used. Data from educational observations and experiments were analyzed by mathematical statistics methods including the calculation of arithmetic means, dispersion, standard deviations and coefficients of variation. Student’s t-test was applied to determine statistical significance of the obtained results. Results. Physical education of 5-9th grades schoolchildren in Ukraine during late XX – early XXI centuries was conducted according to a common state educational programme which did not anticipate any option to choose modules for different kinds of sport. Since 2009, a new curriculum has been introduced based on variability principle and a number of innovations. Our research has shown that teachers and schoolchildren have positive attitude towards these innovations. The programme allows schoolchildren to develop physical skills more effectively. Сonclusions. The results of the research have demonstrated that the opportunity to choose from variable modules in the curriculum positively effects physical performance of 5-9th grades schoolchildren.Документ Professional development of physical education teachers for health promotion in school(2012) Shyyan, Olena; Slyvka, Yevheniya; Шиян, Олена; Сливка, ЄвгеніяThe problem of improving the professional development physical education teachers in the health promotion of the schoolchildren is certain by a number of regulatory and legal acts of Ukraine in sphere of education. The aim of the study was to analyze the theoretical and methodological foundations of profes-sional development for teachers of physical education as health promoters. The study was conducted by analyzing the literature, and conducting questioning among active teachers of physical culture (20 pers.) and students of Lviv State University of Physical Education as future teachers (111 pers.). In our research we have established the contradiction between the objective needs of society in specialists that can professionally engage in health promotion and low valeological basic education as a significant component of training. Analysis of the questioning showed relatively low levels of self-commitment to health promotion for school children.Документ Wybrane aspekty szkolnej edukacji zdrowotnej na przykładzie stylu życia młodzieży polsko-ukraińskiej(Lwowski Regionalny Instytut Doskonalenia Nauczycieli we Lwowie, 2014) Zadarko, Emilian; Barabasz, Zbigniew; Shyyan, Olena; Nizioł - Babiarz, Edyta; Slyvka, Yevheniya; Zadarko - Domaradzka, Maria; Turchyk, Іryna; Frączek, Krzysztof; Nakonechnyy, Yuriy; Задарко, Еміліан; Барабаш, Збіґнєв; Шиян, Олена; Нізіол-Бабяж, Едита; Сливка, Євгенія; Задарко-Домарадзька, Марія; Турчик, Ірина; Фрончек, Кшиштоф; Наконечний, ЮрійУ Європейському Союзі з’являються щораз серйозніші виклики, пов’язані із здоров’ям суспільства, розв’язання яких вимагає нового стратегічного підходу, наприклад, демографічні зміни, зокрема старіння суспільства. Зазвичай «старими» вважаються країни, у яких частка населення віком 65 років і більше перевищує 7%. Тривають дискусії, роздуми, укладаються рекомендації: комітетів, дорадчих органів і неурядових організацій з країн, які увійшли до Європейського Союзу, щодо подолання загроз для здоров’я, які є наслідком екологічних та суспільних умов сучасного способу життя, та можливості компенсації їх негативних наслідків.