Перегляд за Автор "Romanchuk, Olha"
Зараз показуємо 1 - 20 з 115
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ A corpus-based approach to author’s idiolect study: lexicological aspect(2022-06) Kalymon, Yuliia; Romanchuk, Olha; Fedchyshyn, Nadiya; Protsenko, Ulyana; Yurko, Nadiia; Калімон, Юлія; Романчук, Ольга; Федчишин, Надія; Проценко, Уляна; Юрко, НадіяThe aim of this paper is to present the application of a multimodal approach to the analysis of the writer’s lexicon. The versatility of the anthropocentric paradigm of modern linguistics and the approaches applied in our research are mindful of the choice of relevant research methods. The features of a writer’s lexicon (or idiolect in a broader sense) have been of great interest among scholars though they have been mostly explored by literary critics. Nowadays, more linguists are also interested in thorough research on the subject by applying more rigorous scientific methods like quantitative and statistical ones. The paper herewith focuses on a few of them as a preliminary attempt to showcase some results. The primary concern is to make this study corpus-based. Hence it is crucial to create a corpus of works based on the generally acknowledged rules and principles. Therefore, such a corpus may contribute to the development of corpus linguistics and be applicable to other research regarding studying the writer’s idiolect. Another point of interest is that such research may either support or somehow disprove established views regarding the writing style of a certain author (that is very useful when considering author attribution issues or even forensic linguistics, though that is not the case of the given research). Finally, lexical semantics plays one of the leading roles in defining dominant concepts of an author’s writing style corresponding to the cognitive linguistics domain. As a result of such an approach, it may help to construct the lexicon of the author into an ideographic entity. Furthermore, similar findings or comparative analysis of corresponding objects of study may contribute to displaying the author’s outlook and subsequently that of the whole nation.Метою цієї статті є представити застосування мультимодального підходу до аналіз лексикону письменника. Багатогранність антропоцентричної парадигми сучасна лінгвістика та підходи, застосовані в нашому дослідженні, враховують вибір відповідних методів дослідження. Особливості лексики письменника (або ідіолекту в а у широкому сенсі) викликали великий інтерес серед вчених, хоча вони були здебільшого досліджується літературознавцями. Нині цим цікавиться також більше лінгвістів ретельне дослідження цього питання із застосуванням більш суворих наукових методів, як-от кількісні та статистичні. У цьому документі зосереджено увагу на кількох із них, як a попередня спроба продемонструвати деякі результати. Основна турбота полягає в тому, щоб зробити це дослідження на корпусній основі. Тому надзвичайно важливо створити корпус творів на основі загальновизнані правила і принципи. Тому такий корпус може сприяти до розвитку корпусної лінгвістики та бути застосовним до інших досліджень щодо вивчення ідіолекту письменника. Іншим цікавим моментом є те, що такі дослідження можуть підтримувати або якимось чином спростовувати усталені погляди щодо стилю написання a певного автора (це дуже корисно під час розгляду проблем із зазначенням авторства або навіть судова лінгвістика, хоча це не стосується даного дослідження). Нарешті, лексичний семантика відіграє одну з провідних ролей у визначенні домінантних понять автора стиль письма, що відповідає галузі когнітивної лінгвістики. В результаті такого підхід, це може допомогти сконструювати лексикон автора в ідеографічну сутність. Крім того, подібні знахідки або порівняльний аналіз відповідних об'єктів дослідження може сприяти відображенню світогляду автора, а згодом і світогляду весь народ.Документ Common english sports idioms with positive meaning(2020-09-16) Yurko, Nadiya; Styfanyshyn, Iryna; Romanchuk, Olha; Юрко, Надія; Стифанишин, Ірина; Романчук, ОльгаДокумент Componential analysis of english terms in athletics(2024) Yurko, Nadiia; Romanchuk, Olha; Vorobel, Mariia; Kalymon, Yuliia; Styfanyshyn, Iryna; Юрко, Надія; Романчук, Ольга; Воробель, Марія; Калимон, Юлія; Стифанишин, ІринаThe article deals with the topical issue of English terminology in athletics. The analysis of recent research and publications reveals much attention being focused on the numerous issues of sports, as well as the relevant aspects. The sphere of the scholars’ interest involved sports and innovative sports technologies, fitness, recreation and physical education, language analysis and terminology, etc. Стаття присвячена актуальній проблемі англійської термінології легкої атлетики. Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить про значну увагу, яка приділяється численним питанням спорту, а також відповідним аспектам. У сферу інтересів науковців потрапляли різні види спорту, зокрема інтересу науковців потрапляють види спорту та інноваційні спортивні технології, фітнес, рекреація та фізичне виховання, мовний аналіз і термінологія тощо.Документ Economics of international travel and tourism: the specialised dictionaries(2024) Yurko, Nadiia; Romanchuk, Olha; Kholiavka, Volodymyr; Danylevych, Myroslava; Kalymon, Yuliia; Vorobel, Mariia; Protsenko, Uliana; Styfanyshyn, Iryna; Юрко, Надія; Романчук, Ольга; Холявка, Володимир; Данилевич, Мирослава; Калімон, Юлія; Воробель, Марія; Проценко, УлянаSummary. The article deals with specialized dictionaries for professional skills enhancement in economics of international travel and tourism. Although much researchers’ attention has been paid to particular aspects in the sphere of economics, tourism, as well as the related educational resources, the issue of specialized dictionaries in the field of economics of international travel and tourism has not been explored enough. Considering the actuality of professional education in the significant sphere of economics of international travel and tourism and the essential role of dictionaries in this process, the research is aimed at examining the specialized dictionaries of the field. Tasks of the research involve defining and comparing the peculiarities of professional dictionaries for specialists in economics. Consequently, the object of research is economics of international travel and tourism, and the subject concerns the specialized dictionaries for professional development in economics. The professional specialized dictionaries for economics of international travel and tourism have been distinguished due to the methods of literature analysis and the comparative analysis of printed and internet resources. Specialized dictionaries are found to be an integral part of the professional enhancement in any industry, namely the economics of international travel and tourism, as they define the terms more specifically for certain professions and help to provide a more detailed look at the origin and usage of words within the field language. Further research prospects are the study and comparative analysis of specialized dictionaries in the sphere of economics of international travel and tourism in the English and Ukrainian languages. У статті розглянуто фахові словники для удосконалення професійних умінь у галузі економіки міжнародного туризму. Незважаючи на значну увагу дослідників до окремих аспектів сфери економіки, туризму, а також відповідних навчальних ресурсів, проблематику спеціалізованих словників у галузі економіки міжнародного туризму вивчено недостатньо. Ураховуючи актуальність професійного навчання у такій важливій сфері як економіка міжнародного туризму, а також суттєву роль словників у цьому процесі, метою дослідження є вивчення фахових словників даної галузі. Завдання дослідження полягають у визначенні та порівнянні особливостей спеціалізованих словників для фахівців сфери економіки. Відповідно, об’єктом даного дослідження є економіка міжнародного туризму, а предметом – фахові словники для професійного розвитку в галузі економіки. Спеціалізовані словники сфери економіки міжнародного туризму розглянуто та охарактеризовано за допомогою методів літературного аналізу та порівняльного аналізу друкованих та інтернет-ресурсів. Фахові словники є невід’ємною частиною удосконалення професійних умінь у будь-якій галузі, зокрема у сфері економіки міжнародного туризму, зважаючи на те, що вони конкретніше і точніше визначають терміни у межах певної професійної діяльності та забезпечують детальніший огляд походження й уживання слів у професійній комунікації будь-якого фаху. Перспективи подальшого дослідження полягають у вивченні та порівняльному аналізі спеціалізованих словників у галузі економіки міжнародного туризму в англійській та українській мовах.Документ Fitness level of secondary school students engaged in sports(2024) Danylevych, Myroslava; Romanchuk, Olha; Musikevych, Taras; Yurko, Nadiya; Stefanyshyn, Markiyan; Данилевич, Мирослава; Романчук, Ольга; Мусікевич, Тарас; Юрко, Надія; Стефанишин, МаркіянSchool physical education is effective means of providing children with the knowledge for lifelong physical activity. The research was aimed to examine the influence of different sports activities (badminton, basketball, football) on fitness level of boys aged 10-11. 72 boys aged 10-11 were engaged in the research. Evaluation of children’s fitness level involved anthropometric parameters of body length (cm); body mass (kg); hand dynamometry (kg). Cardiovascular and respiratory systems were also assessed: heart rate (HR, bpm) – method of palpation; blood pressure – systolic (SBP, mm Hg) and diastolic (DBP, mm Hg) – method of Korotkoff sounds; vital capacity of lungs (VC, L) – spirometer measuring. The Ruffier index, life index, strength index, the Robinson index and the Quetelet index were considered as well. Summing the points of five parameters, fitness levels were defined as low, below average, average, above average, and high. Comparative analysis of ball games influence on children’s fitness level revealed the highest growth rate among badminton players, though their initial and final parameters were the lowest ones. Research findings made it possible to conclude that extramural engagement in ball games throughout school year had beneficial effect on fitness levels of boys aged 10-11. Шкільна фізкультура є ефективним засобом забезпечення дітей знаннями для фізичної активності протягом усього життя. Дослідження мало на меті вивчити вплив різних спортивні заняття (бадмінтон, баскетбол, футбол) на рівні підготовленості хлопців 10-11 років. 72 хлопчика у дослідженні брали участь 10-11 років. Оцінка рівня фізичної підготовки дітей антропометричні параметри довжини тіла (см); маса тіла (кг); динамометрія руки (кг). Також оцінювали серцево-судинну та дихальну системи: ЧСС (ЧСС, уд/хв) – метод пальпація; артеріальний тиск – систолічний (САТ, мм рт. ст.) та діастолічний (АДТ, мм рт. ст.) – метод звуки Короткова; життєва ємність легень (ЖЕЛ, л) – вимірювання спірометрією. індекс Руф'є, також враховувалися індекс життя, індекс сили, індекс Робінсона та індекс Кетле. Підсумовуючи бали за п’ятьма параметрами, рівні фізичної підготовки були визначені як низький, нижче середнього, середній, вище середнього та високий. Порівняльний аналіз впливу ігор з м’ячем на дітей рівень тренованості виявив найвищий темп зростання серед бадмінтоністів, хоча їх початковий і кінцеві параметри були найнижчими. Результати досліджень дозволили зробити такий висновок заочне заняття грою з м’ячем протягом навчального року сприятливо вплинуло на фізичну форму рівні хлопчиків 10-11 років.Документ Hospitality English: the peculiarities of learning through movies(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2022-10-06) Yurko, Nadiia; Romanchuk, Olha; Protsenko, Uliana; Юрко, Надія; Романчук, Ольга; Проценко, УлянаДокумент Hospitality English: the peculiarities of learning through movies(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2022-10-06) Yurko, Nadiia; Romanchuk, Olha; Protsenko, Uliana; Юрко, Надія; Романчук, Ольга; Проценко, УлянаДокумент How sport and its values are perceived by adults in the USA and Ukraine: a cross-cultural comparison(2021-05-26) Turchyk, Iryna; Romanchuk, Olha; Sorokolit, Natalija; Kemin, Volodymyr; Lukjanchenko, Mykola; Турчик, Ірина; Романчук, Ольга; Сороколіт, Наталія; Кемін, Володимир; Лук’янченко, МиколаAbstract There are practically no cross-cultural studies in the field of physical education and sport with Ukrainian society as the object of research. However, there is a particular and obvious interest to research not only young people as a major strategic resource for any state, but also adults, including parents. The main purpose of the study is to identify common and different features of the attitude toward sport and its axiological component in the Ukrainian and American societies. A total of 500 adults aged 18-64 (196 men and 304 women) participated in the national survey, with the majority being Ukrainian school teachers. The results obtained from the study were compared with the results of a study conducted in the United States. It should be noted that in our study, we only selected questions from the American questionnaire that solely addressed adults’ perceptions of sport and its values. We did not choose other questions. Mathematical processing of the survey indicators was carried out using the computer program SPSS. The result of the research is a comparison of statements from adults of both countries regarding the actual and potential impact of social institutions on the youth; their statements about sport; values or principles that may or may not be important in sport; the extent of sport’s actual influence on the formation of values; the values adults hope their children will learn from participating in sport; and statements about the importance of values from adults who are actively involved in sport. The results of the cross-cultural study among adults in the USA and Ukraine indicate that there is both an identical idea of certain values in sport and a different vision due to, in our opinion, the divergence of cultural traditions and the status of sport in the countries. Анотація Міжкультурних досліджень у галузі фізичного виховання та спорту з українським суспільством як такою практично немає об’єкт дослідження. Однак існує особливий і очевидний інтерес до дослідження не лише молоді як головного стратегічного ресурсу будь-якої держави, але й дорослих, включаючи батьків. Основною метою дослідження є виявлення загальних та різні особливості ставлення до спорту та його аксіологічної складової в українському та американському суспільствах. Загалом у національному опитуванні взяли участь 500 дорослих у віці 18-64 років (196 чоловіків та 304 жінки), більшість з яких Вчителі української школи. Результати дослідження отримали порівняння з результатами дослідження, проведеного в Сполучені Штати. Слід зазначити, що в нашому дослідженні ми лише обрали запитання з американської анкети, які стосується лише уявлення дорослих про спорт та його цінності. Інших питань ми не обирали. Математична обробка показників опитування проводився за допомогою комп'ютерної програми SPSS. Результатом дослідження є порівняння заяви дорослих обох країн щодо фактичного та потенційного впливу соціальних установ на молодь; їх висловлювання про спорт; цінності або принципи, які можуть бути чи не важливі у спорті; ступінь реального впливу спорту на формування цінностей; цінності, які сподіваються дорослі, їхні діти засвоїть, займаючись спортом; та заяви про важливість цінностей дорослих, які активно займаються спортом. Результати міжкультурного дослідження серед дорослих у США та Україні вказують на те, що існує як однакове уявлення про певні цінності у спорті, так і різне бачення через, на наш погляд, розбіжність культурних традицій та статусу спорту в країнах.Документ Improvement features of the Ukrainian physical education system(2016) Protsenko, Ulyana; Pantiuk, Tetiana; Romanchuk, Olha; Danylevych, MyroslavaДокумент Ivan Boberskyi – the Founder of the Ukrainian System of Physical Education and Sports(2024) Sova, Andrii; Romanchuk, Olha; Koval, Rostyslav; Сова, Андрій; Романчук, Ольга; Коваль, РостиславThe purpose of the article is to comprehensively analyze the contribution of Ivan Boberskyi (1873–1947) to the formation and development of sports among the Ukrainians. The work is also relevant due to the fact that in February 2019, the Lviv State University of Physical Culture was named after Ivan Boberskyi. Ivan Boberskyi took his first steps in the field of physical education and sports as a teacher in the Academic Gymnasium (1901–1918) and its branch (1908–1910), in the private women’s seminary of the Ukrainian Pedagogical Society (1903–1905) and in the Basilian Sisters Servants Gymnasium (1906–1914) in Lviv. Here, relying on national traditions, he began to put into practice the knowledge acquired in Europe on the theory and methods of physical education. Thanks to Ivan Boberskyi, the Ukrainian Sports Club (1906), the Girls’ Sports Club (1910), the sports society “Ukraine” (1911) and “Plast” (1911) were created. When he was in different countries, Ivan Boberskyi familiarized himself with the types of sports common there. He published his thoughts, impressions, remarks, scientific and methodological recommendations. Ivan Boberskyi introduced into wide use both foreign language sports concepts and terms developed and translated by him. Мета статті – всебічно проаналізувати внесок Івана Боберського (1873–1947) до становлення та розвитку спорту серед укр. Робота також актуально у зв’язку з тим, що у лютому 2019 року Львівський державний університет фізичної культури був імені Івана Боберського. Іван Боберський зробив перші кроки на ниві фізичного виховання і спорту як викладач Академічної гімназії (1901–1918) та її філії (1908–1910), в с. приватній жіночій семінарії Українського педагогічного товариства (1903–1905) та в гімназії Сестер Служебниць Василіянок (1906–1914) у Львові. Тут, спираючись на національні традиції, він почав застосувати на практиці набуті в Європі знання з теорії та методів фіз освіти. Завдяки Івану Боберському, Українському спортивному клубу (1906 р.), Дівочому спортивному клубу ім (1910), створено спортивне товариство «Україна» (1911) і «Пласт» (1911). Перебуваючи в різних країнах, Іван Боберський ознайомився з поширеними там видами спорту. він публікував свої думки, враження, зауваження, науково-методичні рекомендації. Іван Боберський ввів у широкий вжиток як іншомовні спортивні поняття, так і розроблені та перекладені ним терміни.Документ Neologisms of physical and rehabilitation medicine terminology in French(2020) Pomirko, Roman; Koval, Rostyslav; Romanchuk, Olha; Danylevych, Myroslava; Cherkhava, Olesya; Помірко, Роман; Коваль, Ростислав; Романчук, Ольга; Данилевич, Мирослава; Черхава, ОлесяThe article is devoted to the lexical and structural analysis of neologisms in physical and rehabilitation medicine terminology in French. It is necessary to stress that communicative technologies (smartphones, phablets, tablets, and smart watches), social networks, on line voice and video calls app, virtual reality, different simulators for rehabilitation and functional recovery of handicapped people have direct impact upon new terms formation. It has been determined that the component “tele-” is widely used to form neologisms in French. The English suffix -ing is often used to form terms denoting a process. English borrowings are also widely used to denote modern technologies in this sphere.Документ Peculiarities of professional preparation of physical education students for health-related activities(2020) Danylevych, Myroslava; Zakharina, Ievgeniia; Hrybovska, Iryna; Romanchuk, Olha; Hutsulyak, Victoria; Данилевич, Мирослава; Захаріна, Євгенія; Грибовська, Ірина; Романчук, Ольга; Гуцуляк, ВікторіяThe research is dedicated to professional preparation of physical education students to health-related activity. The purpose of the research is to work out formation and content of author’s model of the professional training of future physical education and sport specialists to health-related activity. The objectives of the research are to study structure of professional preparation model and to define the levels of readiness to health-related activity. The studies have been executed according to Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Boberskij research plan (State registration number 0117U 003040). The results have been based on theoretical methods of investigation (analysis, synthesis, general studies of scientific sources and educational experience, comparison, systematization, and modelling). 822 students and 96 teachers representing ten Ukrainian higher educational establishments were engaged into the research. It has been substantiated the structure and content of authors’ model. It has been shown the structural units of the model’s five blocks and their components. It has been presented the diagnostic, professional, analytical and corrective stages and tasks to each of them. Main functions of professional preparation of physical education personnel have been determined. The features of advanced, intermediate and elementary levels of graduates in physical education readiness formation have been depicted. It has been proved the developed model effectiveness on the sample of four Ukrainian UniversitiesДокумент Pedagogical conditions of introduction of innovative educational technologies into the professional training of future specialists in the field of physical education and sport(2017) Danylevych, Myroslava; Romanchuk, Olha; Hrybovska, Iryna; Ivanochko, Victoria; Данилевич, Мирослава; Романчук, Ольга; Грибовська, Ірина; Іваночко, ВікторіяThe article deals with the professional training of future specialists in the field of physical education and sport to health-related and recreational activities.Документ Physical education : the academic significance(2020-09-16) Yurko, Nadiya; Styfanyshyn, Iryna; Romanchuk, Olha; Юрко, Надія; Стифанишин, Ірина; Романчук, ОльгаДокумент Physical education of secondary school students using Ultimate Frisbee(2024) Rymar, Olha; Sorokolit, Nataliia; Romanchuk, Olha; Yaroshyk, Marta; Solovey, Alla; Khanikiants, Olena; Malanchuk, Halyna; Shevtsiv, Uliana; Римар, Ольга; Сороколіт, Наталія; Романчук, Ольга; Ярошик, Марта; Соловей, Алла; Ханікіянц, Олена; Маланчук, Галина; Шевців, УлянаThe article theoretically substantiates, develops, experimentally verifies the effectiveness of Ultimate Frisbee authors’ training program for secondary school students to improve fitness level. There was positive dynamics in fitness level in the experimental group. The research aim is to determine the effectiveness of Ultimate Frisbee equipment use in physical education of secondary school students. The fitness level has been determined and the effectiveness of the Ultimate Frisbee program in physical education of secondary school students was verified. 45 schoolchildren were engaged into the study. Research methods: literary sources analysis; methods of obtaining empirical data (determining fitness level by T. Krutsevich methods); pedagogical experiment; mathematical statistics methods. The program to introduce Ultimate Frisbee into the physical education lessons for secondary school students has been presented and scientifically substantiated. The content of the program included studying the history of the game, the basics of game technique and tactics, how to play Ultimate Frisbee, refereeing rules; development of competitive activity skills; increasing fitness level. The developed program has been implemented into the educational process and its effectiveness has been proven. The results of the study showed the positive effect on secondary school students fitness level, which was confirmed by the mathematical statistics methods. У статті теоретично обґрунтовано, розроблено, експериментально перевірено ефективність авторської навчальної програми алтимат-фрісбі для учнів середньої школи підвищити рівень фізичної форми. В експериментальній групі спостерігалася позитивна динаміка рівня тренованості. Метою дослідження є визначення ефективності використання спорядження для алтімат-фрісбі в фізичне виховання учнів загальноосвітньої школи. Визначено рівень фізичної підготовки та ефективність програми алтимат-фрісбі у фізичному вихованні середньої школи студентів було перевірено. До дослідження було залучено 45 школярів. Методи дослідження: аналіз літературних джерел; методи отримання емпіричних даних (визначення рівня тренованості по методи Т. Круцевич); педагогічний експеримент; методи математичної статистики. The програму впровадження алтимат-фрісбі на уроках фізкультури в середній школі учнів школи представлено та науково обґрунтовано. Зміст в програма включала вивчення історії гри, основ техніки і тактики гри, як грати в алтімат фрізбі, правила суддівства; розвиток навичок змагальної діяльності; підвищення рівня фізичної підготовки. Розроблена програма впроваджена в навчальну процес і його ефективність була доведена. Результати дослідження показали позитивний результат вплив на рівень підготовленості учнів середньої школи, що було підтверджено мат методи статистики.Документ The health culture future doctors through the prism of the health-preserving competence formation(2021-10-04) Fedchyshyn, Nadiya; Romanchuk, Olha; Bilovus, Lesia; Mysyk, Oksana; Nazaruk, Viktor; Yablonska, Nataliya; Pantyuk, Tetiana; Федчишин, Надія; Романчук, Ольга; Біловус, Леся; Мисик, Оксана; Назарук, Віктор; Яблонська, Наталія; Пантюк, ТетянаABSTRACT The aim: To present the complex formation of all the outlined components and the interaction between them, it should be lead to the successful formation of a culture of health of future doctors. Materials and methods: The diagnostic stage of the experimental study covered 450 students of four higher medical educational institutions: I. Horbachevsky TernopilState Medical University (150 students), Lviv National Medical University named after D. Halytsky (100 students); Bukovynian State Medical University (100 students), Ivano-Frankivsk National Medical University (100 students), Ukraine. Results and conclusions: Analysis of the dynamics of changes in the formation of personal practical and personaldeveloping components of the future doctors’ health culture from entry to final control allows us to conclude that the use of author’s methods in preparing students gives better results than traditional training. АНОТАЦІЯ Мета: представити складне формування всіх окреслених компонентів та взаємодію між ними, це повинно привести до успішного формування культури здоров'я майбутніх лікарів. Матеріали та методи: Діагностичний етап експериментального дослідження охопив 450 студентів чотирьох вищих медичних навчальних закладів: Тернопільського державного університету ім. І. Горбачевського Медичний університет (150 студентів), Львівський національний медичний університет імені Д. Галицького (100 студентів); Буковинський державний медичний університет (100 студентів), Івано-Франківськ Національний медичний університет (100 студентів), Україна. Результати та висновки: Аналіз динаміки змін у формуванні особистих практичних та особистісно -розвиваючих компонентів культури здоров’я майбутніх лікарів від вступу до остаточного контролю дозволяє зробити висновок, що використання авторських методів у підготовці студентів дає кращі результати, ніж традиційне навчання.Документ The peculiarities of elaboration of the French-Ukrainian and UkrainianFrench dictionary of physical education and sport(2021) Koval, Rostyslav; Romanchuk, Olha; Protsenko, Ulyana; Sova, Andrii; Tatarovska, Olesia; Коваль, Ростислав; Романчук, Ольга; Проценко, Уляна; Сова, Андрій; Татаровська, ОлесяIn this article we analyze the principles of elaboration of the French-Ukrainian and Ukrainian-French dictionary of physical education and sport / PES. In the dictionary, we include the terms to name the sites where a sporting activity takes place; the names of players and sportsmen; medical professions; equipment and accessories; sports; competitions and rules; people and structures that follow these regulations; institutions and organizations; verbs related to sport; techniques and styles; results, procedures and reactions; sports medicine terminology. The practical results will improve the possibilities of teaching French for students of physical education and sport, and for those who want to learn French for specific purposes (PES). У цій статті ми аналізуємо принципи розробки франко-української та Українсько-французький словник з фізичного виховання і спорту / ПЕС. У словнику, ми включаємо терміни для назви місць, де відбувається спортивна діяльність; імена гравців і спортсменів; медичні професії; обладнання та аксесуари; спорт; змагання та правила; люди та структури, які дотримуються цих правил; установи та організації; дієслова, пов’язані зі спортом; техніки та стилі; результати, процедури та реакції; термінологія спортивної медицини. Практичні результати будуть покращити можливості викладання французької мови для студентів фізичного виховання та спорту, а також для тих, хто хоче вивчати французьку мову для спеціальних цілей (PES).Документ The role of eponyms in presenting French heritage throughout the world(2023) Koval, Rostyslav; Romanchuk, Olha; Sova, Andrii; Nykyha, Oksana; Fedchyshyn, Nadiya; Коваль, Ростислав; Романчук, Ольга; Сова, Андрій; Никига, Оксана; Федчишин, НадіяThe aim of our research is to present the French cultural, industrial, scientific, gastronomic and sporting heritage throughout the world on the sample of the eponyms and to determine their meanings and etymology. Eponyms are always formed using the name of the people who created / founded / discovered / invented / established / developed / proposed / described something new and socially useful / necessary / innovative / interesting. Eponyms play an important role in the process of learning the French language. Метою нашого дослідження є представити французьку культурну, промислову, наукову, гастрономічної та спортивної спадщини в усьому світі на зразку епонімів а також визначити їх значення та етимологію. Епоніми завжди утворюються за допомогою ім'я людей, які створили / заснували / відкрили / винайшли / заснували / розробив / запропонував / описав щось нове і суспільно корисне / необхідне / інноваційний / цікавий. Епоніми відіграють важливу роль у процесі вивчення французької мови.Документ Tourism, recreation and health-related fitness: educational resources(2024) Yurko, Nadiia; Romanchuk, Olha; Kholiavka, Volodymyr; Musikevych, Taras; Юрко, Надія; Романчук, Ольга; Холявка, Володимир; Мусікевич, ТарасДокумент Training Professional Competence of Physical Culture and Sports Managers(2021-09-12) Pavlencyk, Nataliia; Krystanovych, Svitlana; Pavlencyk, Anatolii; Krystanovych, Miroslav; Romanchuk, Olha; Павленчик, Наталія; Криштанович, Світлана; Павленчик, Анатолій; Криштанович, Мирослав; Романчук, ОльгаAbstract An important requirement lor the development of professional competence of managers in the field of physical culture and sports is, first of all. the pedagogical principles of its formation. The analysed scientific researches in the field of physical culture and sports reveal and substantiate the generalization, specifics and certain subjectivism of each author, reflecting his/her philosophical position regarding the principles of forming the professional competence. The analysis of scientific papers made it possible to distinguish the following groups of principles: basic, regulating the adaptive process of managers study in higher educational institutions; key principles that facilitate the adaptation of these students to interpersonal, interactive, technology training in the context of personality-oriented adaptive learning; the principle of the determining role of self-adaptation; the principle of spiritual comfort in the conditions of open interaction among subjects of the educational process and general didactic principles, which regulate the educational process of an educational institution with the purpose to master disciplinary, interdisciplinary and general knowledge, skills and determine the abilities of professional managers in the field of sports to apply them in practice. It has been established that any of these principles becomes meaningful only in relation with others. A consistent and integral interaction of these principles at each stage of the learning process of future managers in the field of sports will guarantee the acquisition of professional competence, taking into account the needs of the labor market. Анотація Важливою вимогою до розвитку професійної компетентності менеджерів у сфері фізичної культури та спорту є, перш за все. педагогічні принципи її формування. Проаналізовані наукові дослідження у сфері фізичної культури та спорту розкривають та обґрунтовують узагальнення, специфіку та певний суб’єктивізм кожного автора, відображаючи його філософську позицію щодо принципів формування професійної компетентності. Аналіз наукових праць дозволив виділити такі групи принципів: основні, що регулюють адаптаційний процес навчання менеджерів у вищих навчальних закладах; ключові принципи, які сприяють адаптації цих учнів до міжособистісного, інтерактивного, технологічного навчання в контексті особистісно-орієнтованого адаптивного навчання; принцип визначальної ролі самоадаптації; принцип духовного комфорту в умовах відкритої взаємодії між суб’єктами освітнього процесу та загальнодидактичні принципи, які регулюють освітній процес навчального закладу з метою оволодіння дисциплінарними, міжпредметніми та загальними знаннями, уміннями та визначенням здібностей професіонала менеджерів у сфері спорту застосовувати їх на практиці. Встановлено, що будь -який із цих принципів набуває сенсу лише стосовно інших. Послідовна та цілісна взаємодія цих принципів на кожному етапі процесу навчання майбутніх менеджерів у сфері спорту гарантуватиме набуття професійної компетентності з урахуванням потреб ринку праці.