Перегляд за Автор "Rogowska, Aleksandra M."
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Does Physical Activity Matter for the Mental Health of University Students during the COVID-19 Pandemic?(2020-11-04) Rogowska, Aleksandra M.; Pavlova, Iuliia; Ku´snierz, Cezary; Ochnik, Dominika; Bodnar, Ivanna; Petrytsa, Petro; Роговська, Олександра М; Павлова, Юлія; Куснєрж, Цезарі; Очник, Домініка; Боднар, Іванна; Петриця, ПетроResearch indicates that university and college students are at higher risk of experiencing mental health problems than other populations. This study aims to examine the relationship between Physical Activity (PA) and the mental health of Ukrainian university students during the Corona Virus Disease 2019 (COVID-19) pandemic lockdown. The conventional sample consisted of 1512 students from 11 Ukrainian universities, with a mean age of 20 years (M = 20.06, SD = 3.05) and 69% of whom were female. The cross-sectional online survey was disseminated through the most popular social media channels in Ukraine (i.e., Facebook, Viber, Telegram) and included the Generalized Anxiety Disorder (GAD-7) scale to measure anxiety and the Patient Health Questionnaire (PHQ-9) to assess depression. Data were collected from 14 May to 4 June 2020 during the COVID-19 pandemic outbreak in Ukraine. Among university students, 43% were engaged in PA ≥ 150 min weekly, 24% met the criteria of GAD, and 32% met the criteria of depression. More students were involved in PA before the COVID-19 outbreak than during the national lockdown. Students with anxiety and depression were almost two times less likely to engage in PA than their counterparts without mental health disorders. The inactive group had higher scores of anxiety and depression than the physically active group. The relationship of PA with anxiety and depression was statistically significant but weak during the COVID-19 pandemic.Документ Mental Health and well-being During the COVID-19 Pandemic and After the Russian Invasion of Ukraine(2023-08-25) Pavlova, Iuliia; Rogowska, Aleksandra M.; Zhang, Stephen X.; Павлова, Юлія; Роговська, Олександра М.; Чжан, Стівен X.The study compared the mental health of university students during the COVID-19 pandemic and the Russian invasion of Ukraine. A repeated online cross-sectional study was performed twice among university students in Ukraine: in November 2020 (Pre-war sample, n=752) and September-October 2022 (During-war sample, n=862). The survey measured life satisfaction (SWLS), perceived stress (PSS-10), anxiety (GAD-7), and depression (PHQ-9). Stress, anxiety, and life satisfaction levels were similar during the war and pandemic, while symptoms of depression decreased during the war, compared to the pandemic. Network analysis showed that anxiety has a crucial effect on depression and stress, and stress is most closely related to life satisfaction. The association of life satisfaction with anxiety and depression disappeared in wartime, in contrast to the pandemic. The priority of prevention and intervention programs in wartime Ukraine should focus on anxiety as the most influential factor in other mental health and well-being problems. The results showed high resistance and adaptation to war conditions among university students in Ukraine. Дослідження порівнювало психічне здоров’я студентів під час пандемії COVID-19 і російського вторгнення в Україна. Повторне онлайн-перехресне дослідження проводилося двічі серед студентів вищих навчальних закладів України: у листопаді 2020 року (довоєнна вибірка, n=752) та у вересні-жовтні 2022 року (під час війни, n=862). Опитування виміряно задоволеність життям (SWLS), відчуття стресу (PSS-10), тривога (GAD-7) і депресія (PHQ-9). Стрес, тривога та життя рівень задоволеності був однаковим під час війни та пандемії, тоді як симптоми депресії зменшилися під час війни, порівняно з пандемією. Аналіз мережі показав, що тривога має вирішальний вплив на депресію та стрес, і стрес найбільш тісно пов'язана із задоволеністю життям. Асоціація задоволеності життям із тривогою та депресією зникла воєнний час, на відміну від пандемії. Пріоритет програм запобігання та втручання у воєнний час в Україні повинен зосередитися на тривозі як найвпливовішому факторі інших проблем психічного здоров’я та благополуччя. Результати показали високі стійкість та адаптація до умов війни серед студентів ВНЗ України.