Browsing by Author "Pavlenchyk, Nataliia"
Now showing 1 - 20 of 169
- Results Per Page
- Sort Options
Item Basic principles of corporate social responsibility management under martial law(2024) Yatsiv, Ihor; Pavlenchyk, Nataliia; Pavlenchyk, Anatolii; Krupa, Volodymyr; Yatsiv, Svitlana; Павленчик, Наталія; Павленчик, АнатолійCorporate social responsibility is an integral element of the modern business model, especially for large companies. Effective management of this process ensures a positive result for both society and the business itself. Therefore, the study aims to substantiate the theoretical foundations of the management process in the context of corporate social responsibility, considering the military conditions in which Ukrainian business operates. Корпоративна соціальна відповідальність є невід’ємним елементом сучасної бізнес-моделі, особливо великої компаній. Ефективне управління цим процесом забезпечує позитивний результат як для суспільства, так і для самого бізнесу. Тому дослідження спрямоване на обґрунтування теоретичних основ процесу управління в контексті корпоративна соціальна відповідальність, враховуючи військові умови, в яких працює український бізнес.Item Concerning the Problems of Reforming the Tourism Sphere in Ukraine(2019) Павленчик, Наталія; Pavlenchyk, NataliiaThe geographical location of Ukraine, its architectural and historical-cultural heritage, natural and recreational resources determine and promote multifunctional development of tourist enterprises. The modernization of the industry and the creation of prerequisites for the development of the necessary infrastructure are becoming indispensable. Respectively, the main task in the process of reforming and transformation of the tourism sector prevails in creating conditions for a full and complete satisfaction of the interests of tourism products consumers. On the basis of this, the purpose is to increase the efficiency of tourism enterprises to a level that would ensure their high competitiveness on the domestic, European and world markets.Item Increasing the competitiveness of enterprises based on the use of marketing management tools(2021-10-26) Pavlenchyk, Nataliia; Horbonos, Fedir; Pavlenchyk, Anatoliі; Skrynkovskyy, Ruslan; Pawlowski, Grzegorz; Павленчик, Наталія; Горбонос, Федір; Павленчик, Анатолій; Скриньковський, Руслан; Павловський, ҐжегожPurpose. The purpose of the article is to substantiate the need to use marketing management tools to increase the competitiveness of the enterprise and create a model of interaction of tools in the implementation of marketing strategies. Мета. Метою статті є обґрунтування необхідності використання маркетингового менеджменту інструментів підвищення конкурентоспроможності підприємства та створення моделі взаємодії інструментів в реалізація маркетингових стратегій.Item Integration of Partial least squares path modeling for sustainable tourism development(2019) Pavlenchyk, Nataliia; Mekhovych, Serhii; Bohoslavets, Oksana; Opanashchuk, Yurii; Hotra, Viktoriya; Gayvoronska, Inna; Павленчик, НаталіяThis study aims to reveal which factors and their indicators are significant (primary) for sustainable tourism from the point of view of the travellers themselves. The study was conducted in two stages and involved 415 (first phase) and 577 (second phase) respondents. The first stage was conducted online and personal communication, which allowed to question respondents in detail. The second stage was conducted only online using polls on Facebook, Twitter, Google Docs and email. Primary data were presented in the form of respondents' submissions, obtained as a result of observation through the distribution of questionnaires. Results were processed using a priori ranking technology - expert methods - using MS Excel for automatizing the process. The study revealed what factors generally accepted today and their indicators are significant (primary) from the point of view of the travellers themselves. The division of the empirical part of the study into two components allowed for a more detailed review of the opinions of the respondents and the identification of 9 leading indicators. This article draws attention to the fact that it is necessary to study phenomena not only from a theoretical point of view but also to test empirically, involving the participants in the process. The study will be useful for countries and regions that are committed to sustainable tourism. Technology, as a whole, can be used in any industry where people's opinion matters. The study is based on the theoretical basis of modern researchers and is supported by an experiment involving direct participants in the process (travellers), i.e. allows you to uncover sustainable tourism and factors affecting it from different angles.Item Methodological and methodic fundamentals to study market of agricultural commodities(2016) Павленчик, Наталія; Pavlenchyk, NataliiaВ статье акцентировано внимание на важности изучения теоретических и практических основ функционирования рынка сельскохозяйственной продукции, разработан и представлен алгоритм методологии его научного исследования и познания.Item Monitoring the integration of environmentally friendly technologies in business structures in the context of climate security(2023-07-25) Konovalyuk, Iryna; Brych, Vasyl; Borysiak, Olena; Mucha-Kus, Karolina; Pavlenchyk, Nataliia; Pavlenchyk, Anatolii; Moskvyak, Yaroslava; Kinelski, Grzegorz; Павленчик, Наталія; Павленчик, АнатолійThe risks of climate change have brought about the consolidation of business structures with the aim of reducing greenhouse gas emissions. In such conditions, ensuring the transition to a low-carbon economy requires the application of a comprehensive approach to monitoring goals for the integration of environmentally friendly technologies in business structures. In particular, it involves defining environmentally friendly hierarchical and causal relationships between goals in business structures in the context of climate security. Purpose. The purpose of the study is to develop a methodological approach to monitoring the integration of environmentally friendly technologies in business structures in the context of climate security, based on the analysis of building a model for monitoring the business structure activities of enterprises, systematising the goals of business structures and the sources of information. Methodology. In order to develop a methodological approach to monitoring the integration of environmentally friendly technologies in business structures in the context of climate security, it is necessary to determine the environmentally friendly hierarchical and cause-and-effect relationships between goals in business structures. The development of a system for monitoring the marketing environment is based on the goals of hierarchy and causality This approach will be the basis for the formation of a monitoring system for the introduction of environmentally friendly technologies at enterprises (according to the types of economic activity). Ризики зміни клімату призвели до консолідації бізнес-структури з метою скорочення тепличних викиди газу. У таких умовах забезпечення перех до низьковуглецевої економіки потрібне застосування комплексного підхід до моніторингу цілей інтеграції екологічно чистих технологій у бізнес-структурах. Зокрема, це стосується визначення екологічності дружні ієрархічні та причинно-наслідкові зв'язки між цілями у бізнес-структурах у контексті кліматичної безпеки. призначення. Метою дослідження є розробка методолог підхід до моніторингу інтеграції еколог дружні технології в бізнес-структурах в контексті кліматичної безпеки, на основі аналізу побудова моделі моніторингу діяльності бізнес-структури підприємств, систематизуючи цілі бізнесу структури та джерела інформації. Методологія. в з метою розробки методичного підходу до моніторингу інтеграція екологічно чистих технологій в бізнес-структур у контексті кліматичної безпеки необхідно визначити екологічно чисті ієрархічні і причинно-наслідкові зв'язки між цілями в бізнес-структури. Розробка системи моніторингу Маркетингове середовище базується на цілях Ієрархія та причинно-наслідковий зв'язок Цей підхід стане основою для формування системи моніторингу впровадження екологічно чистих технологій на підприємствах (згідно до видів економічної діяльності).Item Monitoring the integration of environmentally friendly technologies in business structures in the context of climate security(2023-06-24) Konovalyuk, Iryna; Brych, Vasyl; Borysiak, Olena; Mucha-Kus, Karolina; Pavlenchyk, Nataliia; Павленчик, НаталіяIntroduction to the topic under investigation. The risks of climate change have brought about the consolidation of business structures with the aim of reducing greenhouse gas emissions. In such conditions, ensuring the transition to a low-carbon economy requires the application of a com- prehensive approach to monitoring goals for the integration of environmentally friendly technologies in business struc- tures. In particular, it involves defining environmentally friendly hierarchical and causal relationships between goals in business structures in the context of climate security. Purpose. The purpose of the study is to develop a method- ological approach to monitoring the integration of envi- ronmentally friendly technologies in business structures in the context of climate security, based on the analysis of building a model for monitoring the business structure ac- tivities of enterprises, systematising the goals of business structures and the sources of information. Methodology. In order to develop a methodological approach to monitoring the integration of environmentally friendly technologies in business structures in the context of climate security, it is necessary to determine the environmentally friendly hier- archical and cause-and-effect relationships between goals in business structures. The development of a system for mon- itoring the marketing environment is based on the goals of hierarchy and causality This approach will be the basis for the formation of a monitoring system for the introduction of environmentally friendly technologies at enterprises (ac- cording to the types of economic activity).Метою дослідження є розробка методо- ологічний підхід до моніторингу інтеграції навколишнього середовища екологічно чисті технології в бізнес-структурах в контексті кліматичної безпеки, на основі аналізу побудова моделі моніторингу діяльності бізнес-структури діяльності підприємств, систематизуючи цілі бізнесу структури та джерела інформації.Item Qualimetric Analysis of Pipelines with Corrosion Surfaces in the Monitoring System of Oil and Gas Enterprises(2020-09-17) Yuzevych, Volodymyr; Pavlenchyk, Nataliia; Zaiats, Olha; Heorhiadi, Nellі; Lakiza, Viktoriia; Юзевич, Володимир; Павленчик, Наталія; Заяць, Ольга; Георгіаді, Неллі; Лакіза, ВікторіяItem Study of cooperation in agribusiness as a socio-economic phenomenon(2018) Horbonos, F.; Pavlenchyk, Nataliia; Pavlenchyk, Anatolii; Skrynkovskyy, R.; Горбонос, Ф.; Павленчик, Наталія; Павленчик, Анатолій; Скринковський, Р.Проведено аналіз наукових методологічних підходів до розуміння сутності кооперації. Подається новий концептуальний підхід до розуміння кооперації, який визначає, що за змістом – кооперація є економічним явищем, а за організаційною формою – кооператив. Обґрунтовано формування і функціонування кооперативу на основі прояву внутрішніх і зовнішніх відносини, носіями і регуляторами яких є кооперативні принципи.Item Study of cooperation in agribusiness as a socio-economic phenomenon(2018) Horbonos, F.; Pavlenchyk, Nataliia; Pavlenchyk, Anatolii; Skrynkovskyy, R.Проведено аналіз наукових методологічних підходів до розуміння сутності кооперації. Подається новий концептуальний підхід до розуміння кооперації, який визначає, що за змістом – кооперація є економічним явищем, а за організаційною формою – кооператив. Обґрунтовано формування і функціонування кооперативу на основі прояву внутрішніх і зовнішніх відносини, носіями і регуляторами яких є кооперативні принципи.Item The influence of management creativity on the optimality of management decisions over time : an innovative aspect(2023-06-05) Pavlenchyk, Nataliia; Pavlenchyk, Anatolii; Skrynkovskyy, Ruslan; Tsyuh, Svyatoslav; Павленчик, Наталія; Павленчик, Анатолій; Скриньковський, Руслан; Цюх, СвятославThe study aimed at establishing the close relationship between the creativity of managers and the time spent making managerial decisions at the enterprise level. A linear least squares regression model determined the coefficient of dependence of time spent on management decision-making and creativity. The research used a quantitative approach and a sociological survey of heads and managers of enterprises of various sizes and organizational and legal forms. The authors compiled models of the formation of creative management in the enterprise based on motivational factors and the process of forming management decisions on the basis of management creativity. In the study, and for the first time, a scale of the creativity level and a scale of managers' motivation were proposed. The results of conducted sociological research and the use of the regression model of the factors taken into account show that the average level of creativity of managers involved in decision-making and their motivation coefficient has the greatest Influence on the time spent on managerial decisions. The research has theoretical and practical significance, and managers can use its results in practice to save time and improve the efficiency of management decision-making and staff motivation. Дослідження спрямоване на встановлення тісного взаємозв'язку між креативністю менеджерів і часом витрачається на прийняття управлінських рішень на рівні підприємства. Модель лінійної регресії найменших квадратів визначено коефіцієнт залежності витрат часу на прийняття управлінського рішення та творчість. У дослідженні використано кількісний підхід та соціологічне опитування керівників та менеджерів підприємств різного розміру та організаційно-правової форми. Автори склали моделі в формування креативного менеджменту на підприємстві на основі мотиваційних чинників і процесу формування управлінських рішень на основі управлінської творчості. У дослідженні, причому для перш часу запропоновано шкалу рівня креативності та шкалу мотивації керівників. Результати проведені соціологічні дослідження та використання регресійної моделі врахованих факторів показують, що середній рівень креативності менеджерів, які беруть участь у прийнятті рішень, та їх мотивація Коефіцієнт має найбільший вплив на час, витрачений на прийняття управлінських рішень. Дослідження має теоретичне і практичне значення, а керівники можуть використовувати його результати на практиці для економії часу і підвищити ефективність прийняття управлінських рішень і мотивацію персоналу.Item Актуальність корпоративної соціальної відповідальності в галузі гостинності в умовах війни(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2022-10-06) Павленчик, Наталія; Лешко, Христина; Pavlenchyk, Nataliia; Leshko, KhrystynaItem Актуалізація питань оплати праці на підприємствах в Україні(2022-06-22) Скриньковський, Руслан; Батьковець, Наталія; Павленчик, Наталія; Куриліна, Оксана; Павленчик, Анатолій; Skrynkovskyy, Ruslan; Batkovets, Nataliia; Pavlenchyk, Nataliia; Kurilina, Oksana; Pavlenchyk, AnatoliiУ статті розкрито особливості актуалізації питань оплати праці на підприємствах в Україні. Зазначено, що: заробітна плата – це винагорода, що є обчислена зазвичай у грошовому еквіваленті, та яку у відповідності до трудового договору роботодавець повинен виплатити працівникові за роботу, яку він виконав; заробітна плата складається із основної заробітної плати, додаткової заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат. З’ясовано, що ключовими функціями, які виконує заробітна плата є відтворювальна функція, стимулююча функція, соціальна функція та обліково-виробнича функція. Доведено, що фонд заробітної плати доцільно розглядати у багатьох аспектах, наприклад, як складову частину витрат підприємств, як інструмент управління персоналом підприємств, як мотиваційний інструмент, який застосовується для орієнтації плану діяльності підприємств, як інструмент формування пропозиції та попиту на ринку праці. Визначено, що специфіка організації оплати праці на підприємстві націлена на суворе додержання термінів виплати заробітної плати, які передбачені положеннями Колективного договору, відповідно до чинного законодавства України. Зазначено, що перспективами подальших досліджень у цьому напрямі є дослідження особливостей і удосконалення механізму правового регулювання оплати праці в Україні. The article reveals the features of actualization of issues of wages at enterprises in Ukraine. It is stated that: the salary is a remuneration, which is usually calculated in cash equivalent, and which, according to the employment contract, the employer must pay the employee for the work he performed; salary consists of basic salary, additional salary, other incentive and compensation payments. It was found that the key functions that wages perform are the reproductive function, the stimulating function, the social function and the accounting and production function. It has been proved that it is advisable to consider the payroll fund in many aspects, for example, as an integral part of the expenses of enterprises, as a tool for managing the personnel of enterprises, as a motivational tool used to guide the plan of activities of enterprises, as a tool for generating supply and demand in the labor market. It is determined that the specifics of the organization of remuneration at the enterprise is aimed at strict observance of the terms of payment of wages, provided for by the provisions of the Collective Agreement, in accordance with the current legislation of Ukraine. It is noted that the prospects for further research in this direction are to study of the features and improvement of the mechanism of legal regulation of wages in Ukraine.Item Аналіз функцій, що сприяють досягненню цілей організації управління на підприємстві(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2024-09-27) Маркевич, Юрій; Павленчик, Наталія; Коркуна, Іван; Markevych, Yurii; Pavlenchyk, Nataliia; Korkuna, IvanItem Баланс між роботою та особистим життям через ефективний самоменеджмент(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2024-09-27) Іванюра, Юлія; Павленчик, Наталія; Ivaniura, Yuliia; Pavlenchyk, NataliiaItem Безкоштовне просування бізнесу в соціальних мережах. Актуальність та переваги відео контенту(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2023-05-18) Житеньов, Владислав; Павленчик, Наталія; Zhytenov, Vladyslav; Pavlenchyk, NataliiaItem Бренд-менеджмент як інноваційний засіб формування конкурентоспроможності пдприємства(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2024-05-10) Павленчик, Наталія; Ціздин, Владислав; Pavlenchyk, Nataliia; Tsizdyn, VladyslavItem Визначення цілей системи моніторингу діяльності бізнес-структури(2022-05-25) Князь, Святослав; Скриньковський, Руслан; Русин-Гриник, Роман; Коновалюк, Ірина; Павленчик, Наталія; Kniaz, Sviatoslav; Skrynkovskyy, Ruslan; Rusyn-Hrynyk, Roman; Konovalyuk, Iryna; Pavlenchyk, NataliiaУ статті розкрито та обґрунтовано теоретичні аспекти визначення цілей системи моніторингу діяльності бізнесструктур. Встановлено, що формування системи моніторингу діяльності бізнес-структур розпочинається із постановки цілей моніторингу. Доведено, що проблемним аспектом побудови універсальної класифікації цілей бізнес-структур є: відмінності бізнес-структур за їхнім призначенням і субординаційними відносинами в середині структури, а також галузева специфіка. Розглянуті бізнес-структури, які створені в Україні, то більшість з них є унікальними за складом структурних компонентів, галузевою приналежністю і навіть стратегічним значенням на рівні національної економіки. Побудовано алгоритм реалізації цілей системи моніторингу діяльності бізнес-структури. The article reveals and substantiates the theoretical aspects of determining the objectives of the system of monitoring the activities of business structures. It is established that the formation of the system of monitoring the activities of business structures begins with setting goals for monitoring. It is proved that the problematic aspect of building a universal classification of goals of business structures is: differences in business structures by their purpose and subordinate relations within the structure, as well as industry specifics. Consider the business structures that are created in Ukraine, most of them are unique in terms of structural components, industry affiliation and even strategic importance at the level of the national economy.Item Виклики й можливості управління туристичними підприємствами в об’єднаних територіальних громадах(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2024-05-10) Петришин, Дмитро; Павленчик, Наталія; Petryshyn, Dmytro; Pavlenchyk, NataliiaItem Вплив технологій на туризм і менеджмент подорожей(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2023-09-21) Петришин, Дмитро; Павленчик, Наталія; Petryshyn, Dmytro; Pavlenchyk, NataliiaСучасні технології, такі як онлайн-бронювання, мобільні додатки й штучний інтелект, вплинули на те, як туристи планують і виконують свої подорожі, а також на те, як компанії в галузі туризму адаптуються до цих змін. Modern technologies such as online booking, mobile applications and artificial intelligence have influenced the way tourists plan and execute their trips, and how tourism companies are adapting to these changes.