Перегляд за Автор "Mosler, Dariusz"
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Anxiety level in context of chosen pro-health attitudes of male students during COVID-19 pandemic(2021-10-26) Ortenburger, Dorota; Wąsik, Jacek; Pavlova, Iuliia; Mosler, Dariusz; Ортенбургер, Дорота; Восик, Яцек; Павлова, Юлія; Мослер, ДаріушBackground and objective: Assessing the impact of different factors on anxiety level is a complex and challenging problem, especially during pandemic or similar life threatening situations. Stress can affect dietary and eating behaviors. The aim of this study is to extend knowledge concerning the relation between increased anxiety level during pandemic and attitude towards dietary and eating behaviors in the context of social situation and support of relatives and friends. This study was conducted in 2020 during COVID-19 pandemic. Передумови та завдання: Оцінка впливу різних факторів на рівень тривожності є складною і складна проблема, особливо під час пандемії або подібних ситуацій, що загрожують життю. Стрес може вплинути дієта та харчова поведінка. Мета цього дослідження – розширити знання про відношення між підвищеним рівнем тривожності під час пандемії та ставленням до дієти та харчової поведінки в контексті соціальної ситуації та підтримки рідних і близьких. Це дослідження було проведено у 2020 році під час пандемії COVID-19.Документ Anxiety level in context of chosen pro-health attitudes of male students during COVID-19 pandemic(2021-09-09) Ortenburger, Dorota; Wąsik, Jacek; Pavlova, Iuliia; Mosler, Dariusz; Ортенбургер, Дорота; Вонсік, Яцек; Павлова, Юлія; Мослер, ДаріушBackground and objective: Assessing the impact of different factors on anxiety level is a complex and challenging problem, especially during pandemic or similar life threatening situations. Stress can affect dietary and eating behaviors. The aim of this study is to extend knowledge concerning the relation between increased anxiety level during pandemic and attitude towards dietary and eating behaviors in the context of social situation and support of relatives and friends. This study was conducted in 2020 during COVID-19 pandemic. Передумови та мета: Оцінка впливу різних факторів на рівень тривожності є складною та складна проблема, особливо під час пандемії або подібних ситуацій, що загрожують життю. Стрес може вплинути дієтична та харчова поведінка. Метою цього дослідження є розширення знань про відносини між підвищеним рівнем тривоги під час пандемії та ставленням до дієтичної та харчової поведінки в контексті соціальної ситуації та підтримки родичів та друзів. Це дослідження було проведено у 2020 році під час пандемії COVID-19.Документ Determinants of anxiety levels among young males in a threat of experiencing military conflict - Applying a machine-learning algorithm in a psychosociological study(2020-10-16) Pavlova, Iuliia; Zikrach, Dmytro; Mosler, Dariusz; Ortenburger, Dorota; Go´ra, Tomasz; Wąsik, Jacek; Павлова, Юлія; Зікрач, Дмитро; Мослер, Даріуш; Ортенбургер, Дорота; Гора, Томаш; Васик, ЯцекДокумент Effects of mutual learning in physical education to improve health indicators of Ukrainian students(2019-10-26) Bodnar, Ivanna; Pavlova, Yuliia; Dukh, Tetyana; Wąsik, Jacek; Mosler, Dariusz; Svyshch, Yaroslav; Боднар, Іванна; Павлова, Юлія; Дух, Тетяна; Васік, Яцек; Мослер, Даріуш; Свищ, ЯрославThe results suggest that program increased the level of physical and mental fitness of students of both gender and had a significant impact on the indicators of cardiovascular system. Результати свідчать про те, що програма підвищила рівень фізичної та розумової підготовленості студентів обох статі та суттєво впливали на показники серцево-судинної системи.Документ Relation between quality of life and physical literacy of young adolescents with Autism Spectrum Disorder(2022-01-14) Pavlova, Iuliia; Bodnar, Ivanna; Hamade, Ali; Mosler, Dariusz; Małolepszy, Eligiusz; Drozdek-Małolepsza, Teresa; Павлова, Юлія; Боднар, Іванна; Хамаде, Алі; Мослер, Даріуш; Малолепши, Елігіуш; Дроздек-Малолепша, ТерезаABSTRACT: This study aims to obtain knowledge of how ASD individuals differ from their normally developed equals in terms of physical literacy and quality of life on a stage of early adolescents. Data have been collected from two samples: 18 males with autism spectrum disorders (ASD) aged 11–13 years (main group) and 30 males aged 11–12 years without ASD diagnosis (control group, CG). Canadian Assessment of Physical Literacy – second edition (CAPL-2) has been applied for assessing the level of physical literacy. Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL™4.0) has been used to assess the quality of life. Children with ASD have the most significant lag in static strength endurance of muscles (84%), coordination, dynamic, and static balance lag behind the standard (by 67% to 45%). The quality of life following the Emotional Functioning scale is relatively low both in children with ASD (58.42 ± 19.51 points) and healthy respondents (69.50 ± 17.04 points). Respondents with ASD indicate that it is hard to establish good relationships with other children (47.37%), had complaints about bullying (21.05%), and maintain the required pace of the game (68.43%). Physical education programs should focus more on coping with disabled children in the integration environment and better preparation of ASD children for physical activity which requires social interaction like playing sports games. Це дослідження має на меті отримати знання про те, чим відрізняються люди з РАС їх нормально розвинені рівні з точки зору фізичної грамотності та якості життя на етапі ранніх підлітків. Дані були зібрані з двох вибірки: 18 чоловіків з розладами аутичного спектру (РАС) у віці 11–13 років (основна група) та 30 чоловіків віком 11–12 років без діагнозу РАС (контрольна група, КГ). Канадська оцінка фізичної грамотності – друге видання Для оцінки рівня фізичної грамотності застосовано (CAPL-2). Для оцінки якості життя використовується інвентаризація якості життя дітей (PedsQL™4.0). Діти з РАС мають найбільш значне відставання в статичній силі витривалість м’язів (84%), відставання координації, динамічного та статичного балансу відстає від стандарту (на 67-45%). Якість життя за шкалою емоційного функціонування є відносно низькою як у дітей з РАС (58,42 ± 19,51 бала) та здорових респондентів (69,50 ± 17,04 бала). Респонденти з РАС вказують на те, що важко встановити хороші стосунки з іншими дітей (47,37%), мали скарги на булінг (21,05%), та підтримували необхідний темп гри (68,43%). Програми фізичного виховання повинні більше зосередитися на роботі з дітьми-інвалідами в інтеграційному середовищі та кращої підготовки дітей з РАС до фізичної активності, що вимагає соціальна взаємодія, як-от гра в спортивні ігри.Документ Social Support and Dietary Habits as Anxiety Level Predictors of Students during the COVID-19 Pandemic(2021-09-09) Ortenburger, Dorota; Mosler, Dariusz; Pavlova, Iuliia; Wasik, Jacek; Дорота, Ортенбургер; Даріуш, Мослер; Юлія, Павлова; Васік, ЯцекAbstract: The COVID-19 pandemic is a public health emergency concern and a challenge to students’ mental health due to changes in education and social isolation. The aim of this research was to expand knowledge about the relations that shape the level of anxiety amongst men and women who are studying during the pandemic in terms of the relations towards their sense of social support and their nutritional behaviors. A State–Trait Anxiety Inventory was used to measure anxiety level, alongside supplementary questions such as the feeling of support from close ones, concentration of attention on nutrition during the pandemic and externally derived factors (university, specialization). Analysis of the regression was applied to the examination of the dependency between the anxiety level (in both forms of its occurrence—as state-anxiety and as trait-anxiety). We observed that the pandemic situation affected a level of state-anxiety above average (mean value of 46–48 points) even when students felt social support. Nutrition habits and chosen education type are associated with trait-anxiety level, which was also elevated (mean values of 49–50 points). Chosen factors had a partial influence on the anxiety level of students, therefore their mental health should concern shaping positive nutrition habits and social support. Анотація: Пандемія COVID-19 є надзвичайною проблемою громадського здоров’я та викликом для студентів психічне здоров'я через зміни в освіті та соціальну ізоляцію. Метою цього дослідження було: розширити знання про відносини, які формують рівень тривоги серед чоловіків та жінок, які під час пандемії вивчають відносини щодо почуття соціальної підтримки та їх харчування. Для вимірювання рівня тривожності був використаний інвентар стану тривожності поряд з додатковими питаннями, такими як почуття підтримки з боку близьких, концентрація увага до харчування під час пандемії та зовнішні фактори (університет, спеціалізація). Аналіз регресії був застосований до дослідження залежності між тривогою рівень (в обох формах його виникнення-як стан-тривога та як риса-тривога). Ми помітили, що Пандемічна ситуація вплинула на рівень тривоги за станом вище середнього (середнє значення 46–48 балів) навіть тоді, коли студенти відчували соціальну підтримку. Звички харчування та обраний тип освіти пов’язані з ознакою тривожності, яка також була підвищеною (середні значення 49–50 балів). Вибрані фактори мали частковий вплив на рівень тривожності учнів, тому їх психічне здоров’я має турбувати формування позитивних звичок харчування та соціальної підтримки.Документ The influence of karate training on preparing preschool girls for school education(2019) Pavlova, Iuliia; Bodnar, Ivanna; Mosler, Dariusz; Ortenburger, Dorota; Wasik, Jacek; Павлова, Юлія; Боднар, ІваннаFuture health conditions and psychosocial functioning depend on development during early childhood. The aim of this study is to verify the effectiveness of the educational intervention program on the development of preschool girls. Method. Participants for both the experimental (n=21) and control (n=27) groups were picked randomly from 4 preschool establishments whose level of educational programs meets the requirements of the Ukrainian state pre-school educational program. All participants in the current study are girls with an age range of 5 to 6. Girls in the control groups (CG) were participating in normal physical education classes according to the Ukrainian State “Sure Start”. program for preschool children. Girls in experimental group (EG) are participating in a program designed by the authors. Results. Results have shown significantly greater physical development in the EG, especially in terms of chest circumference, which may indicate that karate-related exercises have a better influence on the development of the respiratory system than standard interventions. Conclusion. The findings of this study indicate that the experimental program is more beneficial for both the mental and physical development of preschool girls. Karate could serve as a means of physical education even before school education starts. The experimental program should be considered a preventative program, which will significantly reduce possible future health care costs.Документ The Relationship of the Religious Faith and Practice of Student Youth and Adults in Southeastern Poland and Western Ukraine with Their Health Status and Attitudes toward Physical Culture(2024) Cynarski, Wojciech J.; Dyndał, Stanisław; W˛asik, Jacek; Mosler, Dariusz; Pavlova, Iuliia; Jong-Hoon, Yu; Ambrozy, Tadeusz; Kasicki, Krzysztof; Rydzik, Łukasz; Павлова, ЮліяThe purpose of this study is to to determine the relationship between religious belief and practice among students and adults in Poland (Podkarpackie and Małopolskie Voivodeships) (Podkarpackie and Małopolskie Voivodeships) and Western Ukraine (Lviv Oblast) with their self-assessment of health and attitudes toward physical culture and sports. Метою цього дослідження є визначити взаємозв'язок між релігійною вірою і практикою студентської молоді та дорослих у Польщі (Підкарпатське та Малопольське воєводства) та Західної України (Львівська область) з їхньою самооцінкою стану здоров'я та ставленням до фізичної культури і спорту.