Перегляд за Автор "Lukjanchenko, Mykola"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ How sport and its values are perceived by adults in the USA and Ukraine: a cross-cultural comparison(2021-05-26) Turchyk, Iryna; Romanchuk, Olha; Sorokolit, Natalija; Kemin, Volodymyr; Lukjanchenko, Mykola; Турчик, Ірина; Романчук, Ольга; Сороколіт, Наталія; Кемін, Володимир; Лук’янченко, МиколаAbstract There are practically no cross-cultural studies in the field of physical education and sport with Ukrainian society as the object of research. However, there is a particular and obvious interest to research not only young people as a major strategic resource for any state, but also adults, including parents. The main purpose of the study is to identify common and different features of the attitude toward sport and its axiological component in the Ukrainian and American societies. A total of 500 adults aged 18-64 (196 men and 304 women) participated in the national survey, with the majority being Ukrainian school teachers. The results obtained from the study were compared with the results of a study conducted in the United States. It should be noted that in our study, we only selected questions from the American questionnaire that solely addressed adults’ perceptions of sport and its values. We did not choose other questions. Mathematical processing of the survey indicators was carried out using the computer program SPSS. The result of the research is a comparison of statements from adults of both countries regarding the actual and potential impact of social institutions on the youth; their statements about sport; values or principles that may or may not be important in sport; the extent of sport’s actual influence on the formation of values; the values adults hope their children will learn from participating in sport; and statements about the importance of values from adults who are actively involved in sport. The results of the cross-cultural study among adults in the USA and Ukraine indicate that there is both an identical idea of certain values in sport and a different vision due to, in our opinion, the divergence of cultural traditions and the status of sport in the countries. Анотація Міжкультурних досліджень у галузі фізичного виховання та спорту з українським суспільством як такою практично немає об’єкт дослідження. Однак існує особливий і очевидний інтерес до дослідження не лише молоді як головного стратегічного ресурсу будь-якої держави, але й дорослих, включаючи батьків. Основною метою дослідження є виявлення загальних та різні особливості ставлення до спорту та його аксіологічної складової в українському та американському суспільствах. Загалом у національному опитуванні взяли участь 500 дорослих у віці 18-64 років (196 чоловіків та 304 жінки), більшість з яких Вчителі української школи. Результати дослідження отримали порівняння з результатами дослідження, проведеного в Сполучені Штати. Слід зазначити, що в нашому дослідженні ми лише обрали запитання з американської анкети, які стосується лише уявлення дорослих про спорт та його цінності. Інших питань ми не обирали. Математична обробка показників опитування проводився за допомогою комп'ютерної програми SPSS. Результатом дослідження є порівняння заяви дорослих обох країн щодо фактичного та потенційного впливу соціальних установ на молодь; їх висловлювання про спорт; цінності або принципи, які можуть бути чи не важливі у спорті; ступінь реального впливу спорту на формування цінностей; цінності, які сподіваються дорослі, їхні діти засвоїть, займаючись спортом; та заяви про важливість цінностей дорослих, які активно займаються спортом. Результати міжкультурного дослідження серед дорослих у США та Україні вказують на те, що існує як однакове уявлення про певні цінності у спорті, так і різне бачення через, на наш погляд, розбіжність культурних традицій та статусу спорту в країнах.Документ Improvement of 5-9th Grades Schoolchildren Physical Education in Ukraine by Using Variable Modules Curriculum(2017) Sorokolit, Nataliya; Shyyan, Olena; Lukjanchenko, Mykola; Turchyk, Iryna; Сороколіт, Наталія; Шиян, Олена; Лук'янченко, Микола; Турчик, ІринаThe objective of this research was an improvement of physical education among schoolchildren of 5th to 9th grades in Ukraine by means of variable modules curriculum. For this purpose, peculiarities of Ukrainian physical education programmes during late XIX – early XX centuries were generalized; 5-9th grades schoolchildren’s attitude towards the opportunity to choose curriculum modules were found as well as physical educators willingness to apply the variable part of the curriculum; the condition of introducing variable modules curriculum for 5-9th grades at secondary schools were estimated as well as its effectiveness was tested. Methods. Theoretical analysis, generalization of methodological literature and official documents as well as sociological methods (questionnaire of 400 physical educators and 2290 schoolchildren) were used. Data from educational observations and experiments were analyzed by mathematical statistics methods including the calculation of arithmetic means, dispersion, standard deviations and coefficients of variation. Student’s t-test was applied to determine statistical significance of the obtained results. Results. Physical education of 5-9th grades schoolchildren in Ukraine during late XX – early XXI centuries was conducted according to a common state educational programme which did not anticipate any option to choose modules for different kinds of sport. Since 2009, a new curriculum has been introduced based on variability principle and a number of innovations. Our research has shown that teachers and schoolchildren have positive attitude towards these innovations. The programme allows schoolchildren to develop physical skills more effectively. Сonclusions. The results of the research have demonstrated that the opportunity to choose from variable modules in the curriculum positively effects physical performance of 5-9th grades schoolchildren.Документ New Ukarinian School Educational Reforms and Proffessional Mastership of the Physical Education Teacher(2021-05-28) Sorokolit, Nataliya; Lukjanchenko, Mykola; Turchyk, Iryna; Chopyk, Roman; Сороколіт, Наталія; Лук’янченко, Микола; Турчик, Ірина; Чопик, РоманАнотація. Ставлення викладачів фізичної культури до реформування освіти в Росії Україна в умовах реформи «Нова українська школа» проаналізована у статті. думки фахівців з фізичної культури щодо впливу цих реформ на формування у статті проаналізовано професійне майстерність викладачів. Метою дослідження є забезпечити порівняльний аналіз рівня підтримки реформ Нової української школи, який впливають на формування професійного вдосконалення вчителів фізичної культури. Для досягнення мети застосовувались такі методи, як аналіз та узагальнення джерела літератури, опитування вчителів на основі анкети, її математичної обробки та порівняльний аналіз. Було опитано 341 викладач із 7 областей України різні кваліфікаційні рівні та педагогічний досвід. Усі респонденти дали свої дозвіл на участь у дослідженні. Різні рівні підтримки освітніх реформ серед викладачів фізичної культури були виявлені. Інновації, як правило, мають вищі за середні та нижчі за середні показники рівні підтримки. Найвищий рівень підтримки має така інновація, як свобода вибору чи створити освітню програму - 77,4%. Однак, навіть при високому рівні підтримки, 41,9% вчителі вважають, що вони повинні навчати учнів за єдиною програмою навчання, тобто подано профільним міністерством. Тільки 6,5% респондентів готові створити власну навчальні програми. Однак 33,8% викладачів вважають, що навчальна програма має бути такою адаптовані відповідно до умов навчальних закладів. Для того, щоб побудувати професіонала майстерність, важливо передбачити різні форми підвищення кваліфікації (71,3%), дистанційне навчання під час курсової перепідготовки (59,7%), атестація викладачів (53,6%). найнижчий рівень підтримки має децентралізація в управлінні навчальним закладом (39,1%).Документ New Ukrainian School Educational Reforms and Professional Mastership of the Physical Education Teacher(2021-05-29) Sorokolit, Nataliya; Lukjanchenko, Mykola; Turchyk, Iryna; Chopyk, Roman; Сороколіт, Наталія; Лук'янченко, Микола; Турчик, Ірина; Чопик, РоманThe physical education teachers’ attitude towards reforming of education in Ukraine in terms of reform “New Ukrainian School” was analyzed in the article. The physical education specialists’ thoughts according these reforms’ impact on forming of professional mastership of teachers were analyzed in the article. The goal of the research is to provide comparable analysis of the support level of New Ukrainian School reforms that have impact on building professional improvement of physical education teachers. In order to reach the goal such methods were applied as analysis and generalization of literature sources, teachers’ survey, based on questionnaire, its mathematic processing and comparative analysis. There were questioned 341 teachers from 7 Ukrainian regions with different qualification levels and pedagogical experience. All the respondents have given their permission in participation in the research. The different levels of support of educational reforms among physical education teachers were found out. Innovations, in general, have higher than average and lower than average levels of support. The highest level of support has such innovation as freedom to choose or create educational program – 77,4%. However, even with high level of support, 41,9% of teachers think that they should teach pupils according to the only studying program, that is submitted by profile ministry. Only 6,5% of respondents are ready to create their own studying programs. However, 33,8% of teachers think the studying program should be adapted according to conditions of educational establishments. In order to build professional mastership, it is essential to imply different forms of qualification improvements (71,3%), distance studying during course retraining (59,7%), teachers’ certification (53,6%). The lowest level of support has decentralization in management of educational establishment (39,1%). У статті проаналізовано ставлення вчителів фізичної культури до реформування освіти в Україні в рамках реформи «Нова українська школа». У статті проаналізовано думки фахівців фізичного виховання щодо впливу цих реформ на формування професійної майстерності учителів.