Перегляд за Автор "Liudovyk, Tetiana"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Combat army system - as a means of increasing andimproving the physical fitness of servicemen of the Armed Forces(2021-12-02) Klymovych, Volodymyr; Oderov, Artur; Romanchuk, Serhii; Dunets-Lesko, Antonina; Liudovyk, Tetiana; Lishchuk, Vasyl; Baldetskiy, Andriy; Klymovych, Volodymyr; Одеров, Артур; Романчук, Сергій; Дунець-Лесько, Антоніна; Людовик, Тетяна; Ліщук, Василь; Балдецький, АндрійGiven the peculiarities of the participation of units in peacekeeping operations and the experience of combat operations, the psychological resilience of servicemen and the professional competence of officers are becoming increasingly important, in the formation of which special physical training plays an important role. The analysis of the improvement of combat operations by means of physical training shows that most military specializations require an increased level of requirements that are set and required by the physical training of servicemen. Given the short period of service in the military requires, in turn, training in military institutions with the alternate introduction and improvement of physical education, as the main component of combat training of servicemen of the Armed Forces. Provision of modern weapons and military equipment of the Armed Forces of Ukraine, participation of servicemen in combat operations, improvement of combat training of personnel, education of confidence and determination during combat missions, the need to maintain at the appropriate level and in constant combat readiness of units of Ukraine need constant improvement and professional development of personnel. Exercises that are performed during the performance of tasks for a long time, as well as any activity of servicemen, in the end must bring a positive result, with a goal to achieve a specific goal. Therefore, the theory of transfer and performance of physical exercises during practical classes must ensure high-quality performance of tasks as intended during combat. Therefore, the purpose of our study is to conduct a detailed analysis of the tasks of servicemen of the Armed Forces of Ukraine and the Armed Forces of leading NATO countries and the introduction of a high-quality and effective system of physical training, which will further ensure special and combat tasks methods of organizing the organization of physical training and will ensure the creation of a unified system of tactical and melee training for the Armed Forces of Ukraine. Material: Conceptual use in the educational process of professionally oriented physical training in the Combat Army system involves the formation of servicemen’s military-applied motor skills, physical and moral qualities to perform tasks as assigned. The article describes and analyzes the impact of the Combat Army system as a training system that fully provides quality training of servicemen to perform combat missions on purpose in modern conditions. Results: Our study revealed a positive effect of special physical training (BARS) on the level of development of physical qualities. Given the constant increase in the requirements for the level of professional training of personnel of the Armed Forces of Ukraine, the need to ensure the physical readiness of servicemen for combat activities and physical training of units, physical education specialists should take measures to rationally use time during training sessions with personnel. In the future, our research is planned to focus on determining the impact of special physical training (BARS) on the level of development of professionally important (special) physical qualities of cadets of different specialties. Анотація. Враховуючи особливості участі підрозділів у миротворчих операціях та досвід бойових дій, психологічна стійкість військовослужбовців та професійна компетентність офіцерів набувають все більшого значення, у формуванні яких важливу роль відіграє спеціальна фізична підготовка. Аналіз вдосконалення бойових дій засобами фізичної підготовки показує, що більшість військових спеціалізацій вимагають підвищення рівня вимог, які висуваються та вимагаються фізичною підготовкою військовослужбовців. Враховуючи короткий термін служби у війську, у свою чергу вимагає навчання у військових закладах з почерговим впровадженням та вдосконаленням фізичного виховання як основного компонента бойової підготовки військовослужбовців Збройних Сил. Забезпечення сучасним озброєнням та військовою технікою Збройних Сил України, участь військовослужбовців у бойових діях, вдосконалення бойової підготовки особового складу, виховання впевненості та рішучості під час виконання бойових завдань, необхідність підтримки на належному рівні та у постійній бойовій готовності одиниць України потребують постійного вдосконалення та підвищення кваліфікації персоналу. Вправи, які виконуються під час виконання завдань протягом тривалого часу, а також будь-яка діяльність військовослужбовців врешті-решт повинні принести позитивний результат з метою досягнення певної мети. Тому теорія передачі та виконання фізичних вправ під час практичних занять повинна забезпечувати якісне виконання завдань, передбачених під час бою. Тому мета нашого дослідження – провести детальний аналіз завдань військовослужбовців Збройних Сил України та Збройних Сил провідних країн НАТО, впровадження якісної та ефективної системи фізичної підготовки, що надалі забезпечить вирішення спеціальних і бойових завдань методами організації фізичної підготовки та створення єдиної системи тактичної, рукопашної підготовки для Збройних Сил України. Матеріал і методи. Результати: Проведене нами дослідження виявило позитивний вплив засобів спеціальної фізичної підготовки (БАрС) на рівень розвитку фізичних якостей. Враховуючи постійне підвищення вимог до рівня професійної підготовленості особового складу Збройних Сил України, необхідності забезпечити фізичну готовність військовослужбовців до бойової діяльності і фізичну підготовку підрозділів, фахівці фізичного виховання повинні вживати заходи щодо раціонального використання часу під час проведення навчально-тренувальних занять з особовим складом. В подальшому наші дослідження планується зосередити на визначення впливу засобів спеціальної фізичної підготовки на рівень розвитку професійно важливих (спеціальних) фізичних якостей курсантів різних спеціальностей.Документ Efficiency of professionally applied physical preparation program and its influence on the psychophysiological function level of students studying "microand nanoelectronics"(2016) Liudovyk, Tetiana; Kozibroda, Larysa; Romanchuk, Serhii; Dunets, Antonina; Lesko, OrestThere are no scientific researches, now, of professionally applied physical preparation problems for new scientific and technical fields, particularly micro- and nanoelectronics as one of the main sectors of the global economy. Goal: Goal is to determine influence of professionally applied physical preparation program on the level of students experimental group psychophysiological functions and compare gathered information with the results of verification group. Experimental data: In the experimental research has took part 88 male students of "Lviv Polytechnic" fifth course. One – (n=44), and one verification group – (n= 44) was formed. General scientific theoretical and empirical research methods was used in the research. Parametric methods of Mathematical Statistics was implemented for the processing numeric arrays. Results: Reliable improvement of simple and complex visual-motor reactions, intellectual functioning, visual analyzer lability of experimental group students was observed in the research. Significant differences was determinated between experimental group and verification group experimental variables. Research proved better efficiency of author professionally applied physical preparation program in comparison with current program, in psychophysiological functions development. Conclusions: reliability performance differences of complex visual-motor reaction (CVMR) is (р<0,001); of simple visual-motor reaction (SVMR) is (р<0,01); intellectual functioning is (р<0,05); visual analyzer lability (VAL) is (р<0,001).Документ Priority Indicators of Sports Activity of Jumps in Water at the Stage of Advanced Sports Training(2020-09-04) Romanchuk, Serhii; Oderov, Artur; Klymovych, Volodymyr; Arabsky, Andrii; Lesko, Orest; Fedak, Serhii; Dunets-Lesko, Antonina; Bobko, Yurii; Olkhovyі, Oleh; Liudovyk, TetianaAn analysis of the sports activities of divers conducted over three years, with boys (n=104) and girls (n=102), has determined that the sports activities of such divers are in general similar. For instance, indicators of physical development and sports-technical preparedness are similar in significance and contribution to the factorial structure for boys (11.4–21.8%) and girls (12.8–22.6%). The indicators of nystagmus reactions to rotational loads in 10-year-olds are common for all groups (boys: 10.0%; girls: 6.9%) but differ in their place in the factorial structure and contribution to the total dispersion. Thus, in the boys’ group, indicators of physical development and sports-technical preparedness remain valid throughout the study period, while girls aged 12 to 13 experience changes in the significance of the identified factors and the integration of factors’ indicators, which makes their interpretation difficult. The analysis carried out will allow the development of an integrated assessment of athletic suitability, taking into account the rank correlation of the indicators of children’s sports-technical preparedness by years of training.Документ Динаміка взаємозалежності показників фізичної підготовленості в процесі навчання майбутніх офіцерів(ЛДУФК, 2009) Харабуга, Станіслав; Демків, Андрій; Климович, Борис; Лойко, Орест; Людовик, Тетяна; Щукін, Віктор; Kharabuha, Stanislav; Demkiv, Andrii; Klymovych, Borys; Loiko, Orest; Liudovyk, Tetiana; Shchukin, Viktor