Перегляд за Автор "Dulibskyy, Andriy"
Зараз показуємо 1 - 6 з 6
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Digital transformation in education: navigating its impact amidst war(2024) Kaplia, Oleksandr; Ostapenko, Elvira; Tanko, Yevheniia; Kaleniuk, Svitlana; Dulibskyy, Andriy; Капля, Олександр; Остапенко, Ельвіра; Танко, Євгенія; Каленюк, Світлана; Дулібський, АндрійIt has been proved that in the perspective, the way out of the digital crisis will be conditioned by the development and approbation of new models of organizing scientific and educational activities adapted to the implementation in an open information and educational environment in the conditions of war. It will also be determined by design of information systems ensuring the collection and processing of data on educational systems and processes in times of war; development of an advanced model of research activities in the sphere of pedagogical education, which ensures high productivity of all educational and research practices in the context of digital transformation of the educational space in the conditions of war; development of psychological and pedagogical support of educational activities at all stages of lifelong learning, taking into account the psychological features and mechanisms of influence of digital learning on representatives of students’ different categories in the context of the typology developed in the theory of generations (baby boomers, generation Y, generation Z, generation alpha, or iGen) in the conditions of war; a comprehensive analysis of all pros and cons of digitalization of educational environments, as well as forecasting potential risks and situational limitations of the application of digital educational technologies in the context of an interdisciplinary approach from the perspective of various social and humanitarian disciplines – psychology, pedagogy, philosophy of education, sociology of sciences, etc. It has been pointed out that further analysis of the tendencies, features and challenges of the digital transformation of pedagogical education may be useful not only in the context of developing pedagogical science and practice but also in the broader civilizational aspect, if one considers digital transformation as a global process at the stage of establishing the information society in the conditions of war. Доведено, що в перспективі вихід із цифрової кризи буде залежати від розвитку та апробація нових моделей організації наукової та освітньої діяльності, адаптованих до реалізації в ан відкрите інформаційно-освітнє середовище в умовах війни. Це також визначатиметься дизайном інформації системи, що забезпечують збір та обробку даних про освітні системи та процеси під час війни; розвитку передової моделі дослідницької діяльності у сфері педагогічної освіти, яка забезпечує високу продуктивність усіх освітньо-дослідницькі практики в контексті цифрової трансформації освітнього простору в умовах війна; розробка психолого-педагогічного супроводу освітньої діяльності на всіх етапах неперервної освіти, прийм врахувати психологічні особливості та механізми впливу цифрового навчання на представників студентської молоді. різні категорії в контексті типології, розробленої в теорії поколінь (бебі-бумери, покоління Y, покоління Z, покоління альфа або iGen) в умовах війни; комплексний аналіз усіх плюсів і мінусів цифровізація освітніх середовищ, а також прогнозування потенційних ризиків і ситуаційних обмежень застосування цифрових освітніх технологій у контексті міждисциплінарного підходу з точки зору різноманітні соціально-гуманітарні дисципліни – психологія, педагогіка, філософія освіти, соціологія наук тощо. було зазначено, що подальший аналіз тенденцій, особливостей та викликів цифрової трансформації педагогічна освіта може бути корисною не тільки в контексті розвитку педагогічної науки і практики, а й у ширший цивілізаційний аспект, якщо розглядати цифрову трансформацію як глобальний процес на етапі становлення інформаційне суспільство в умовах війни.Документ General endurance of first-year university students in the context of Covid-19 pandemics(2021-12-02) Zanevskyy, Ihor; Labartkava, Kostiantyn; Sirenko, Romana; Rybchych, Ivan; Dulibskyy, Andriy; Martyniv, Oleh; Zakhidnyy, Vasyl; Заневський, Ігор; Лабарткава, Костянтин; Сіренко, Романа; Рибчич, Іван; Дулібський, Андрій; Мартинів, Олег; Західний, ВасильAbstract The Covid-–19 pandemics caused significant damage to the system of physical education of students. The purpose of this research was to create a practical model of general physical endurance of first-year university male students in the context of the pandemic of the corona virus. The testing was carried out during physical education classes, which took place according to the first academic year curriculum. The time of overcoming the 2000 meters course on the stadium treadmill was measured in September and in March of the academic year 2019-2020. During the research stage, the indicator of general endurance of students of all the three universities statistically significantly deteriorated. According to the results of ANOVA the absence of a statistically significant difference in the value of the indicator of general endurance between students of three universities both at the beginning and at the end of the research stage was revealed. Анотація Пандемія Covid-19 завдала значної шкоди системі фізичного виховання учнів. Мета цього дослідження полягало у створенні практичної моделі загальної фізичної витривалості студентів-першокурсників ВНЗ у контексті пандемія коронавірусу. Тестування проводилося на уроках фізкультури, які проходили згідно до навчального плану першого н.р. Час подолання дистанції 2000 метрів на біговій доріжці стадіону був вимірюється у вересні та березні 2019-2020 навчального року. На етапі дослідження показник заг витривалість студентів усіх трьох університетів статистично суттєво погіршилася. За результатами ANOVA відсутність статистично достовірної різниці у значенні показника загальної витривалості між учнями с було виявлено три університети як на початку, так і наприкінці етапу дослідження.Документ Informatization of Early Childhood Education: the EU Experience(Informatization of Early Childhood Education: the EU Experience / Olga Puyo, Oleksandra Yemchyk, Lesya Klevaka, Svitlana Voloshyn, Andriy Dulibskyy // IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. - 2021. - Vol. 21, no. 12. - P. 696-702., 2022-02-04) Puyo, Olga; Yemchyk, Oleksandra; Klevaka, Lesya; Voloshyn, Svitlana; Dulibskyy, Andriy; Пуйо, Ольга; Ємчик, Олександра; Клевака, Леся; Волошин, Світлана; Дулібський, АндрійSummary Informatization of early childhood education in the EU occurs in the context of the use of ICT as a means of sharing experiences, practices in the education and training of preschool children, communication, both at the national level and locally - within educational institutions, as a means of document management, search, data processing and information for the management of early childhood educational institutions, and planning activities for these institutions. This article aims to identify the features of the informatization of early childhood education in EU countries. Results. The countries of the EU have different levels of workload on the staff of early childhood education institutions, which is caused by different numbers of preschoolers and workforce. The greatest load on the staff in France due to a large number of preschoolers, which, despite the reduction, remained the highest among all the countries. By comparison, Poland's significant workload is mitigated by the size of its workforce. With almost equal numbers of staff in Poland and Germany, the countries differ significantly in the number of preschoolers. The countries also have different funding mechanisms for early childhood education, which determines the potential for digitalization. In France, total spending on early childhood education has grown the least (by 11 % between 2012 and 2018), in Poland by 51 %, in the Czech Republic by 44 %, and in Germany by 49%. In France, 100 % is funded by the government, in Poland 78 % is funded by the government, in the Czech Republic and Germany 87 % and 85 % respectively is funded by the government. The results of the survey of teachers' training in the use of ICTs and the level of specialists' readiness to use them in their studies indicate a mismatch between education and the practice of using technology. At the same time, given the high level of professional training of teachers in the use of technology in education, a low level of practice of ICT use in teaching preschool children was revealed. Teachers require professional development of ICT skills. Резюме Інформатизація дошкільної освіти в ЄС відбувається в контекст використання ІКТ як засобу обміну досвідом, практики у вихованні та навчанні дітей дошкільного віку, комунікації, як на національному рівні, так і локально - всередині навчальні заклади, як засіб документообігу, пошук, обробка даних та інформації для управління заклади дошкільної освіти та планування заходів для цих установ. Ця стаття спрямована на виявлення особливостей інформатизація дошкільної освіти в країнах ЄС. Результати. Країни ЄС мають різні рівні навантаження на персонал закладів дошкільної освіти, що викликано різною кількістю дошкільнят і робоча сила. Найбільше навантаження на персонал у Франції через велике кількість дошкільнят, яка, незважаючи на скорочення, залишилася найвищий серед усіх країн. Для порівняння, польський значне навантаження пом'якшується чисельністю його робочої сили. Маючи майже однакову кількість співробітників у Польщі та Німеччині, країни значно відрізняються за кількістю дошкільнят. The країни також мають різні механізми фінансування ран освіти дитинства, що визначає потенціал для цифровізація. У Франції загальні витрати на раннє дитинство освіта зросла найменше (на 11 % у 2012-2018 рр.), у Польщі на 51 %, у Чехії на 44 %, а в Німеччина на 49%. У Франції 100% фінансується урядом, у Польщі 78 % фінансується урядом, у Чехії Республіка та Німеччина 87 % і 85 % відповідно фінансуються Уряд. Результати опитування підготовки вчителів в використання ІКТ та рівень готовності спеціалістів до їх використання У своїх дослідженнях вказують на невідповідність освіти і освіти практика використання техніки. У той же час, враховуючи висок рівень професійної підготовки вчителів у використанні технологій в освіті низький рівень практики використання ІКТ у навчанні виявлено дітей дошкільного віку. Викладачі потребують професіоналів розвиток навичок ІКТ.Документ Informatization of Early Childhood Education: the EU Experience(2022-02-10) Puyo, Olga; Yemchyk, Oleksandra; Klevaka, Lesya; Voloshyn, Svitlana; Dulibskyy, Andriy; Пуйо, Ольга; Ємчик, Олександра; Клевака, Леся; Волошин, Світлана; Дулібський, АндрійSummary Informatization of early childhood education in the EU occurs in the context of the use of ICT as a means of sharing experiences, practices in the education and training of preschool children, communication, both at the national level and locally - within educational institutions, as a means of document management, search, data processing and information for the management of early childhood educational institutions, and planning activities for these institutions. This article aims to identify the features of the informatization of early childhood education in EU countries. Results. The countries of the EU have different levels of workload on the staff of early childhood education institutions, which is caused by different numbers of preschoolers and workforce. The greatest load on the staff in France due to a large number of preschoolers, which, despite the reduction, remained the highest among all the countries. By comparison, Poland's significant workload is mitigated by the size of its workforce. With almost equal numbers of staff in Poland and Germany, the countries differ significantly in the number of preschoolers. The countries also have different funding mechanisms for early childhood education, which determines the potential for digitalization. In France, total spending on early childhood education has grown the least (by 11 % between 2012 and 2018), in Poland by 51 %, in the Czech Republic by 44 %, and in Germany by 49%. In France, 100 % is funded by the government, in Poland 78 % is funded by the government, in the Czech Republic and Germany 87 % and 85 % respectively is funded by the government. The results of the survey of teachers' training in the use of ICTs and the level of specialists' readiness to use them in their studies indicate a mismatch between education and the practice of using technology. At the same time, given the high level of professional training of teachers in the use of technology in education, a low level of practice of ICT use in teaching preschool children was revealed. Teachers require professional development of ICT skills. Резюме Інформатизація дошкільної освіти в ЄС відбувається в контекст використання ІКТ як засобу обміну досвідом, практики у вихованні та навчанні дітей дошкільного віку, комунікації, як на національному рівні, так і локально - всередині навчальні заклади, як засіб документообігу, пошук, обробка даних та інформації для управління заклади дошкільної освіти та планування заходів для цих установ. Ця стаття спрямована на виявлення особливостей інформатизація дошкільної освіти в країнах ЄС. Результати. Країни ЄС мають різні рівні навантаження на персонал закладів дошкільної освіти, що викликано різною кількістю дошкільнят і робоча сила. Найбільше навантаження на персонал у Франції через велике кількість дошкільнят, яка, незважаючи на скорочення, залишилася найвищий серед усіх країн. Для порівняння, польський значне навантаження пом'якшується чисельністю його робочої сили. Маючи майже однакову кількість співробітників у Польщі та Німеччині, країни значно відрізняються за кількістю дошкільнят. The країни також мають різні механізми фінансування ран освіти дитинства, що визначає потенціал для цифровізація. У Франції загальні витрати на раннє дитинство освіта зросла найменше (на 11 % у 2012-2018 рр.), у Польщі на 51 %, у Чехії на 44 %, а в Німеччина на 49%. У Франції 100% фінансується урядом, у Польщі 78 % фінансується урядом, у Чехії Республіка та Німеччина 87 % і 85 % відповідно фінансуються Уряд. Результати опитування підготовки вчителів в використання ІКТ та рівень готовності спеціалістів до їх використання У своїх дослідженнях вказують на невідповідність освіти і освіти практика використання техніки. У той же час, враховуючи висок рівень професійної підготовки вчителів у використанні технологій в освіті низький рівень практики використання ІКТ у навчанні виявлено дітей дошкільного віку. Викладачі потребують професіоналів розвиток навичок ІКТ.Документ Innovative technologies in the work of a teacher of physical culture and sports(2024) Kryshtanovych, Svitlana; Zahura, Fedir; Dulibskyy, Andriy; Ilkiv, Oksana; Odnovorchenko, Igor; Chyzh, Viktor; Криштанович, Світлана; Загура, Федір; Дулібський, Андрій; Ільків, Оксана; Одноворченко, Ігор; Чиж, ВікторThe article represents an attempt to investigate modern theoretical provisions and best practices in the field of introduction of innovative technologies into the work of physical culture and sports teachers. Both didactical and technological aspects are considered based, in particular, on some case studies and empirical research. The importance and expediency of AR/VR technologies in teaching physical culture and sports are emphasized, as well as the relevance to addressing some elements of professional sports training practice. Стаття являє собою спробу дослідження сучасних теоретичних положень та передовий досвід у сфері впровадження інноваційних технологій у роботу вчителів фізичної культури та спорту. Є як дидактичний, так і технологічний аспекти розглядається на основі, зокрема, деяких прикладів та емпіричних досліджень. The важливість і доцільність AR/VR технологій у викладанні фізичної культури та наголошується на спорті, а також на актуальності вирішення деяких елементів професійно-спортивна тренувальна практика.Документ тематика курсових робіт(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2022-04-05) Дулібський, Андрій; Dulibskyy, Andriy