Перегляд за Автор "Danylevych, Myroslava"
Зараз показуємо 1 - 20 з 118
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Aspects of psychomotor development of primary school children with hearing loss from the standpoint of Bernstein’s theory of movement construction(2020) Stepanchenko, Nataliia; Hrybovska, Iryna; Danylevych, Myroslava; Hryboskyy, Rostyslav; Степанченко, Наталія; Грибовська, Ірина; Данилевич, Мирослава; Грибовський, РостиславAs the latest research shows, psychomotor development and motor learning of deaf children is garnering a great deal of attention from scientists. Effectively correcting the psychomotor development of hearingimpaired kids requires a deep understanding of the disorders, structures, depth, and the children’s potential motor learning capabilities. We believe this understanding can be reached with the Bernstein approach. However, we were able to find only a handful of studies on psychomotor development of hearing-impaired children from the point of view of the theory of how motor skills are formed. Based on this theory, the purpose of this study was to create a diagnostic program that can evaluate and analyze psychomotor disorders and uncover their mechanism in hearing impaired kids compared to their peers with normal hearingДокумент Economics of international travel and tourism: the specialised dictionaries(2024) Yurko, Nadiia; Romanchuk, Olha; Kholiavka, Volodymyr; Danylevych, Myroslava; Kalymon, Yuliia; Vorobel, Mariia; Protsenko, Uliana; Styfanyshyn, Iryna; Юрко, Надія; Романчук, Ольга; Холявка, Володимир; Данилевич, Мирослава; Калімон, Юлія; Воробель, Марія; Проценко, УлянаSummary. The article deals with specialized dictionaries for professional skills enhancement in economics of international travel and tourism. Although much researchers’ attention has been paid to particular aspects in the sphere of economics, tourism, as well as the related educational resources, the issue of specialized dictionaries in the field of economics of international travel and tourism has not been explored enough. Considering the actuality of professional education in the significant sphere of economics of international travel and tourism and the essential role of dictionaries in this process, the research is aimed at examining the specialized dictionaries of the field. Tasks of the research involve defining and comparing the peculiarities of professional dictionaries for specialists in economics. Consequently, the object of research is economics of international travel and tourism, and the subject concerns the specialized dictionaries for professional development in economics. The professional specialized dictionaries for economics of international travel and tourism have been distinguished due to the methods of literature analysis and the comparative analysis of printed and internet resources. Specialized dictionaries are found to be an integral part of the professional enhancement in any industry, namely the economics of international travel and tourism, as they define the terms more specifically for certain professions and help to provide a more detailed look at the origin and usage of words within the field language. Further research prospects are the study and comparative analysis of specialized dictionaries in the sphere of economics of international travel and tourism in the English and Ukrainian languages. У статті розглянуто фахові словники для удосконалення професійних умінь у галузі економіки міжнародного туризму. Незважаючи на значну увагу дослідників до окремих аспектів сфери економіки, туризму, а також відповідних навчальних ресурсів, проблематику спеціалізованих словників у галузі економіки міжнародного туризму вивчено недостатньо. Ураховуючи актуальність професійного навчання у такій важливій сфері як економіка міжнародного туризму, а також суттєву роль словників у цьому процесі, метою дослідження є вивчення фахових словників даної галузі. Завдання дослідження полягають у визначенні та порівнянні особливостей спеціалізованих словників для фахівців сфери економіки. Відповідно, об’єктом даного дослідження є економіка міжнародного туризму, а предметом – фахові словники для професійного розвитку в галузі економіки. Спеціалізовані словники сфери економіки міжнародного туризму розглянуто та охарактеризовано за допомогою методів літературного аналізу та порівняльного аналізу друкованих та інтернет-ресурсів. Фахові словники є невід’ємною частиною удосконалення професійних умінь у будь-якій галузі, зокрема у сфері економіки міжнародного туризму, зважаючи на те, що вони конкретніше і точніше визначають терміни у межах певної професійної діяльності та забезпечують детальніший огляд походження й уживання слів у професійній комунікації будь-якого фаху. Перспективи подальшого дослідження полягають у вивченні та порівняльному аналізі спеціалізованих словників у галузі економіки міжнародного туризму в англійській та українській мовах.Документ Features of formation the professional competence of future managers of physical culture and sports(2020) Prystupa, Yevhen; Kryshtanovych, Svitlana; Danylevych, Myroslava; Lapychak, Ihor; Kryshtanovych, Myroslav; Sikorskyi, Petro; Podolyak, Zoryana; Basarab, VolodymyrToday, there are certain contradictions between the modern requirements of the labor market and the learning outcomes of future managers of physical culture and sports in Ukraine. The purpose of the study is to expand the pedagogical tools for teaching disciplines, which would contribute to the formation of professional competence of future managers and develop in them the desire for self-improvement, training, interest in innovations in the field of physical culture and sports. The theoretical (analysis, systematization and generalization, content analysis), empirical (questionnaire) and statistical (descriptive statistics) research methods were used. A survey of the faculty of higher educational institutions of Ukraine was conducted, which are directly involved in the preparation of future managers of physical culture and sports and students studying at the second (master) level of higher education. A total of 93 teachers and 189 students of four higher educational institutions were surveyed. It was determined that 56% of students want to gain knowledge and practical experience through the use of innovative teaching methods and the creativity of teachers. Surveys of teaching staff showed a positive trend towards the active use of innovative teaching methods to form the professional competence of future managers of physical culture and sports, in particular, teachers periodically use training lectures (70%), discussion lectures (81%), business and role-playing games (73%), case method (50%), facilitation (38%) and coaching (35%). The study showed that the opinions of two categories of respondents (96% of teachers and 90% of students) about the relevance of the profession of manager of physical culture and sports and the desirability of training such specialists in particular coincideДокумент Fitness level of secondary school students engaged in sports(2024) Danylevych, Myroslava; Romanchuk, Olha; Musikevych, Taras; Yurko, Nadiya; Stefanyshyn, Markiyan; Данилевич, Мирослава; Романчук, Ольга; Мусікевич, Тарас; Юрко, Надія; Стефанишин, МаркіянSchool physical education is effective means of providing children with the knowledge for lifelong physical activity. The research was aimed to examine the influence of different sports activities (badminton, basketball, football) on fitness level of boys aged 10-11. 72 boys aged 10-11 were engaged in the research. Evaluation of children’s fitness level involved anthropometric parameters of body length (cm); body mass (kg); hand dynamometry (kg). Cardiovascular and respiratory systems were also assessed: heart rate (HR, bpm) – method of palpation; blood pressure – systolic (SBP, mm Hg) and diastolic (DBP, mm Hg) – method of Korotkoff sounds; vital capacity of lungs (VC, L) – spirometer measuring. The Ruffier index, life index, strength index, the Robinson index and the Quetelet index were considered as well. Summing the points of five parameters, fitness levels were defined as low, below average, average, above average, and high. Comparative analysis of ball games influence on children’s fitness level revealed the highest growth rate among badminton players, though their initial and final parameters were the lowest ones. Research findings made it possible to conclude that extramural engagement in ball games throughout school year had beneficial effect on fitness levels of boys aged 10-11. Шкільна фізкультура є ефективним засобом забезпечення дітей знаннями для фізичної активності протягом усього життя. Дослідження мало на меті вивчити вплив різних спортивні заняття (бадмінтон, баскетбол, футбол) на рівні підготовленості хлопців 10-11 років. 72 хлопчика у дослідженні брали участь 10-11 років. Оцінка рівня фізичної підготовки дітей антропометричні параметри довжини тіла (см); маса тіла (кг); динамометрія руки (кг). Також оцінювали серцево-судинну та дихальну системи: ЧСС (ЧСС, уд/хв) – метод пальпація; артеріальний тиск – систолічний (САТ, мм рт. ст.) та діастолічний (АДТ, мм рт. ст.) – метод звуки Короткова; життєва ємність легень (ЖЕЛ, л) – вимірювання спірометрією. індекс Руф'є, також враховувалися індекс життя, індекс сили, індекс Робінсона та індекс Кетле. Підсумовуючи бали за п’ятьма параметрами, рівні фізичної підготовки були визначені як низький, нижче середнього, середній, вище середнього та високий. Порівняльний аналіз впливу ігор з м’ячем на дітей рівень тренованості виявив найвищий темп зростання серед бадмінтоністів, хоча їх початковий і кінцеві параметри були найнижчими. Результати досліджень дозволили зробити такий висновок заочне заняття грою з м’ячем протягом навчального року сприятливо вплинуло на фізичну форму рівні хлопчиків 10-11 років.Документ Improvement features of the Ukrainian physical education system(2016) Protsenko, Ulyana; Pantiuk, Tetiana; Romanchuk, Olha; Danylevych, MyroslavaДокумент Improving the functional preparedness of volleyball players aged 18-22 using recovery measures(2020-09-03) Vaniuk, Аleksander; Vindiuk, Andrii; Zakharina, Jevgeniia; Hrybovska, Iryna; Pityn, Marian; Danylevych, Myroslava; Hrybovskyi, Rostyslav; Ваняк, Олександр; Віндюк, Андрій; Захаріна, Євгенія; Грибовська, Ірина; Пітин, Марян; Данилевич, Мирослава; Грибовський, РостиславStudies that conducted on the women's volleyball material show that one of the main reasons for the unsuccessful performances of Ukrainian athletes in this sport is the inability to maintain the optimal level of functional preparedness for a long time. The purpose is to optimize the functional preparedness of female volleyball players aged 18-22 during the competitive period in the annual training cycle using antioxidant recovery measures. Methods: analysis and generalization of scientific and methodological sources; pedagogical observations; pedagogical experiment; testing of physical performance, aerobic capabilities, functional preparedness; functional methods of investigation cardiovascular and antioxidant (nitric oxide synthesis system) systems; methods of mathematical statistics. Results. At first developed the program of recovery measures of antioxidant nature for the volleyball players aged 18-22 during the competition period, which considered the correlation of players’ functional preparedness level and their nitric oxide synthesis functional condition level, could be recognized as a modern one. The author's program of recovery measures, which additionally included the use of ecdysterol, allowed to significantly (p>0.05) increase the level of functional capabilities of female volleyball players. Conclusions. Using the recovery activities author's program designed for volleyball players during competition period in the annual training cycle contributed to substantial optimization of functional preparedness and other components of examined female athletes’ fitness. The main positive changes were established in physical and aerobic performance, alactate and lactate capacity and volume, anaerobic metabolism threshold, heart rate at PANO, general metabolic capacity, efficiency system of muscular activity energy supply, reserve capacities, levels of general, speed, and power endurance, functional readiness, heart rate efficiency, adaptation capacity of the cardiovascular system, increase in the brachial artery diameter, linear and volumetric blood flow velocity and lower values of the total peripheral vascular resistance, tension index of regulatory mechanisms of the circulatory system and index of vegetative balance.Документ Neologisms of physical and rehabilitation medicine terminology in French(2020) Pomirko, Roman; Koval, Rostyslav; Romanchuk, Olha; Danylevych, Myroslava; Cherkhava, Olesya; Помірко, Роман; Коваль, Ростислав; Романчук, Ольга; Данилевич, Мирослава; Черхава, ОлесяThe article is devoted to the lexical and structural analysis of neologisms in physical and rehabilitation medicine terminology in French. It is necessary to stress that communicative technologies (smartphones, phablets, tablets, and smart watches), social networks, on line voice and video calls app, virtual reality, different simulators for rehabilitation and functional recovery of handicapped people have direct impact upon new terms formation. It has been determined that the component “tele-” is widely used to form neologisms in French. The English suffix -ing is often used to form terms denoting a process. English borrowings are also widely used to denote modern technologies in this sphere.Документ Organizational conditions of healthy lifestyle promotion for arts students(2015) Hrybovska, Iryna; Danylevych, Myroslava; Ivanochko, Viktoria; Shchur, Lydia; Грибовська, Ірина; Данилевич, Мирослава; Іваночко, Вікторія; Щур, ЛідіяThe article highlights the problem of healthy lifestyle promotion for students of Arts universities. The aim was to develop and prove scientifically the conditions of healthy lifestyle for students of specialty "Fine and decorative art" using the following methods: theoretical analysis and synthesis of philosophical, psychological and pedagogical, educational, and professional library resources, legal documents on education and health care, and educational supervision. The requirements necessary to improve health preservation training and organizational aspects of the process were defined. The stages of health preservation training, namely: diagnostic stage, adaptation, analytical adjustment and final stage were revealed in our work. The authors determined the most important forms of conducting health preservation training: lectures, seminars, and combined classes, independent and individual work, health circles experiences. The recognized effective methods thus are following: information and development, discussion and design, and problem research. The main means are physical exercises. We tried to give grounds for transformation expediency of the existing system of physical education in arts higher education establishments into integrated technology of students’ health preservation training based on not only practical grounds, but also theoretical and methodological principles of healthy lifestyle skills development.Документ Peculiarities of professional preparation of physical education students for health-related activities(2020) Danylevych, Myroslava; Zakharina, Ievgeniia; Hrybovska, Iryna; Romanchuk, Olha; Hutsulyak, Victoria; Данилевич, Мирослава; Захаріна, Євгенія; Грибовська, Ірина; Романчук, Ольга; Гуцуляк, ВікторіяThe research is dedicated to professional preparation of physical education students to health-related activity. The purpose of the research is to work out formation and content of author’s model of the professional training of future physical education and sport specialists to health-related activity. The objectives of the research are to study structure of professional preparation model and to define the levels of readiness to health-related activity. The studies have been executed according to Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Boberskij research plan (State registration number 0117U 003040). The results have been based on theoretical methods of investigation (analysis, synthesis, general studies of scientific sources and educational experience, comparison, systematization, and modelling). 822 students and 96 teachers representing ten Ukrainian higher educational establishments were engaged into the research. It has been substantiated the structure and content of authors’ model. It has been shown the structural units of the model’s five blocks and their components. It has been presented the diagnostic, professional, analytical and corrective stages and tasks to each of them. Main functions of professional preparation of physical education personnel have been determined. The features of advanced, intermediate and elementary levels of graduates in physical education readiness formation have been depicted. It has been proved the developed model effectiveness on the sample of four Ukrainian UniversitiesДокумент Pedagogical conditions of introduction of innovative educational technologies into the professional training of future specialists in the field of physical education and sport(2017) Danylevych, Myroslava; Romanchuk, Olha; Hrybovska, Iryna; Ivanochko, Victoria; Данилевич, Мирослава; Романчук, Ольга; Грибовська, Ірина; Іваночко, ВікторіяThe article deals with the professional training of future specialists in the field of physical education and sport to health-related and recreational activities.Документ Revenue from the wellness industry(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2022-09-21) Luzhna, Maryana; Danylevych, Myroslava; Лужна, Мар'яна; Данилевич, МирославаДокумент The physical condition of deaf primary school-age children and how to correct it using physical education methods(2021-12-17) Shavel, Khrystyna; Hrybovska, Iryna; Stepanchenko, Nataliya; Pityn, Maryan; Danylevych, Myroslava; Kashuba, Yaroslav; Marionda, Ivan; Шавель, Христина; Грибовська, Ірина; Степанченко, Наталія; Пітин, Мар’ян; Данилевич, Мирослава; Кашуба, Ярослав; Маріонда, ІванAbstract: The latest studies have shown that the parameters of physical development of children with hearing loss are attracting the attention of the scientific community. However, there are few studies that investigate changes in the physical condition of deaf children after improving physical education. The purpose of this work is to study the physical condition of deaf primary school-age children and develop a corrective program using methods of physical education. The study included 72 deaf children (to the experimental nEG=37 and the control group nCG=35) and 28 primary school-age children with normal hearing. The choice of research sample was random and the age of the children ranged from 6-10 years old. The physical condition of the schoolchildren was determined using a set of medical and biological methods: blood pressure measurement, heart rate calculation according to the electrocardiogram R-R interval, spirometry, electrocardiography, echocardiography, physical work capacity (PWC150) test, measurement of catecholamines using E. Matlina’s method, and anthropometry. The experimental physical education program consisted of a set of physical, breathing and posture exercises as well as physical games. Games were divided by complexity, level of perception, physical intensity, and impact on the body. It was determined that deafness negatively affects anthropometric indicators, the respiratory system, and the functional condition of the sympathoadrenal system, but does not affect the morpho-functional values of cardiac performance in primary school-age children. The study proves the effectiveness of adopting exercise programs based on physical games as a means of correcting the physical condition of deaf children. The study confirmed that the implementation of exercise programs for the correction of the physical condition of deaf primary school-age children by means of physical education based on physical games in the daily routine of special boarding schools has a positive effect on the children’s respiratory, cardiovascular and sympathoadrenal systems. Анотація: Останні дослідження показали, що параметри с фізичний розвиток дітей з порушенням слуху приваблюють увагу наукової громадськості. Однак досліджень небагато які досліджують зміни у фізичному стані глухих дітей після покращення фізичного виховання. Метою даної роботи є вивчення с фізичний стан глухих дітей молодшого шкільного віку та розвиток а корекційна програма з використанням методів фізичного виховання. Навчання включено 72 глухих дитини (до експериментального nEG=37 і до контролю група nCG=35) та 28 дітей молодшого шкільного віку з норм слух. Вибір дослідницької вибірки був випадковим і за віком діти віком 6-10 років. Фізичний стан школярів визначали за допомогою комплексу медико-біологічних методи: вимірювання артеріального тиску, розрахунок ЧСС за на електрокардіограму інтервал R-R, спірометрію, електрокардіографію, ехокардіографія, тест фізичної працездатності (PWC150), вимірювання катехоламінів за методом Е. Матліни та антропометрія. The експериментальна програма фізичного виховання складалася з комплексу фізичних, дихальні вправи та вправи для постави, а також фізичні ігри. Ігри були розділені за складністю, рівнем сприйняття, фізичною інтенсивністю та впливом на тілі. Встановлено, що глухота впливає негативно антропометричні показники, дихальна система та функц стан симпатоадреналової системи, але не впливає на морфофункціональні значення серцевої діяльності в молодшому шкільному віці дітей. Дослідження доводить ефективність застосування фізичних вправ програми на основі фізичних ігор як засіб корекції фіз стан глухих дітей. Дослідження підтвердило, що виконання програм вправ для корекції фіз стан глухих дітей молодшого шкільного віку за допомогою фіз виховання на основі фізичних ігор у розпорядку дня спец школи-інтернати позитивно впливають на дихальну систему дітей, серцево-судинної та симпатоадреналової систем.Документ Адаптація студентів першого курсу Львівського державного інституту фізичної культури до кредитно-модульної системи навчання(ЛДІФК, 2006) Ярошик, Марта; Данилевич, Мирослава; Yaroshyk, Marta; Danylevych, MyroslavaМета - дослідити психолого-соціальну адаптацію студентів першого курсу ЛДІФК до педагогічного експерименту з впровадження кредитно-модульної системи навчання.Документ Адаптація студентів першого курсу Львівського державного інституту фізичної культури до кредитно-модульної системи навчання(ЛДІФК, 2006) Ярошик, Марта; Данилевич, Мирослава; Yaroshyk, Marta; Danylevych, MyroslavaМета - дослідити психолого-соціальну адаптацію студентів першого курсу ЛДІФК до педагогічного експерименту з впровадження кредитно-модульної системи навчання.Документ Адаптивний туризм як форма організації дозвілля для людей з інвалідністю(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2024-05-30) Кучер, Павло; Данилевич, Мирослава; Лабарткава, Валентина; Kucher, Pavlo; Danylevych, Myroslava; Labartkava, ValentynaТуризм є одним із найбільш універсальних способів соціальної інтеграції людей з інвалідністю. Tourism is one of the most universal ways of social integration of people with disabilities.Документ Аналіз рівня фізичного здоров'я учнів середнього шкільного віку(ЛДІФК, 2004) Данилевич, Мирослава; Чопик, Марія; Danylevych, Myroslava; Chopyk, MariiaСерйозною проблемою школи на сьогодні є перевантаження учнів навчальними предметами, що призвело до значного зниження їх рухової активності.Документ Вплив війни на туристичну галузь і культурну спадщину України(ЛДУФК імені Івана Боберського, 2024-09-27) Штиха, Роман; Данилевич, Мирослава; Shtykha, Roman; Danylevych, MyroslavaДокумент Вплив занять шейпінгом на організм жінок першого періоду зрілого віку(2002) Данилевич, Мирослава; Danylevych, Myroslava; Гук, Марко; Huk, MarkoДокумент Вплив занять шейпінгом на організм жінок першого періоду зрілого віку(2002) Данилевич, Мирослава; Danylevych, Myroslava; Гук, Марко; Huk, MarkoДокумент Вплив співпраці сім'ї та школи на ефективність фізичного виховання учнів середнього шкільного віку(1999) Данилевич, Мирослава; Danylevych, Myroslava