Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/35311
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБоратинський, Олег-
dc.contributor.authorПаска, Марія-
dc.contributor.authorСвищ, Лілія-
dc.contributor.authorBoratynskyi, Oleh-
dc.contributor.authorPaska, Mariia-
dc.contributor.authorSvyshch, Liliia-
dc.date.accessioned2024-01-24T11:11:05Z-
dc.date.available2024-01-24T11:11:05Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationБоратинський О. В. Банош – автентична страва, як регіональний сегмент етно-гастрономічного туризму / О. В. Боратинський, М. З. Паска, Л. О. Свищ // Інновації та технології в сфері послуг і харчування. – 2023. – № 4(10). – С. 5–8. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.4(10).2023.5uk_UA
dc.identifier.urihttps://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/35311-
dc.description.abstractУ статті розглянуто історичні аспекти формування автентичної страви – баношу, як регіонального сегменту етногастрономічного туризму, зокрема з врахуванням локальних продуктів. Здійснено аналіз сучасних закладів ресторанного господарства, де за певними технологіями готують банош, встановлено компонентний склад баношу відповідно до меню певних закладів ресторанного господарства: «Голодний Микола», Ресторація «Бачевських», Мережа Kumpel’ Group, Ресторан-музей «Сім Поросят». Проаналізовано меню та виокремлено різновид баношу, для подальшої рекомендації туристичного маршруту. Результати проведених досліджень дозволяють зробити висновок популяризацію автентичних страв, які полягають у відродженні компонентного складу та відновлення технології приготування автентичних страв, і перспективою створення майбутніх туристичних етно-гастрономічних маршрутів. The formation of gastronomic brands in Ukraine should be based on the cultural differences of the regions that have developed historically, and which is considered as a competitive advantage that must be used. Local cuisine can be considered as a tourist resource of the territories, which allows to create new tourist products, open new faces of the tourist destination. The creation of a new tourist product is associated with the development of new segments of the tourist market, attracting new types of resources to the tourist market. In this regard, the development of specific types of tourism, in particular, ethno-gastronomic tourism, which aims to revive historical facts, analyze the component composition, and research the technologies of preparing authentic regional dishes, which will form the basis of the trip, is promising in this regard. After all, the trends of the modern tourist market demonstrate the growing interest among consumers in precisely such types of recreation. Taking into account the current trends in the development of the ethnic industry, the popularization of authentic dishes, in particular Hutsul cuisine, which will contain the novelty of relevant issues at the regional level, is insufficient. The article examines the historical aspects of the formation of an authentic dish – banosh, as a regional segment of ethno-gastronomic tourism, in particular, taking into account local products. An analysis of modern restaurant establishments, where banosh is prepared according to certain technologies, was carried out, the component composition of banosh was determined according to the menu of certain restaurant establishments: "Hungry Mykola", "Bachevsky" Restaurant, Kumpel’ Group Network, "Sim Porosyat" Restaurant-Museum. The menu was analyzed and the type of banosh was singled out, for further recommendation of the tourist route. The results of the conducted research allow us to draw a conclusion about the main principles of the development of restaurant establishments, which are focused on the popularization of authentic dishes, which consist in the revival of the component composition and restoration of the technology of preparing authentic dishes, and the prospect of creating future tourist ethno-gastronomic routes.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.relation.ispartofseriesНаукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК імені Івана Боберського;-
dc.subjectресторанний бізнесuk_UA
dc.subjectтуристиuk_UA
dc.subjectавтентична кухняuk_UA
dc.subjectстравиuk_UA
dc.subjectінгредієнтиuk_UA
dc.subjectтехнологія приготуванняuk_UA
dc.subjectrestaurant businessuk_UA
dc.subjecttouristsuk_UA
dc.subjectauthentic cuisineuk_UA
dc.subjectingredientsuk_UA
dc.subjectdishesuk_UA
dc.subjectcooking technologyuk_UA
dc.titleБанош – автентична страва, як регіональний сегмент етно-гастрономічного туризмуuk_UA
dc.title.alternativeBanosh is an authentic dish as a regional segment of ethno-gastronomic tourismuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Oleh Boratynskyi, Mariia Paska, Liliia Svyshch.pdf272.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.