Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/32277
Title: Розвиток центрів реабілітації дітей та молоді з інвалідністю в Україні (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ століття)
Other Titles: Development of rehabilitation centers for children and youth with disabilities in Ukraine (90s of the XX – beginning of the XXI century)
Authors: Остролуцька, Лариса Іванівна
Ostrolutska, L. I.
Keywords: інвалідність
діти та молодь з інвалідністю
центри реабілітації
розвиток
моделі надання реабілітаційних послуг
соціальні послуги соціальний педагог
worker
doctor
social worker
rehabilitologist
children with disabilities
rehabilitation centers
rehabilitation system
rehabilitation services
social needs
Issue Date: 11-May-2021
Publisher: Київський університет імені Бориса Грінченка
Citation: Остролуцька Л. І. Розвиток центрів реабілітації дітей та молоді з інвалідністю в Україні (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ століття) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : [спец.] 13.00.05 "Соціальна педагогіка" / Остролуцька Лариса Іванівна. - Київ, 2021. - 22 с.
Series/Report no.: автореферати дисертацій;
Abstract: У дисертації охарактеризовано теоретичні засади вивчення розвитку центрів реабілітації дітей та молоді з інвалідністю в Україні. Вперше визначено поняття «центри реабілітації дітей та молоді з інвалідністю». У дослідженні висвітлено етапи розвитку центрів реабілітації дітей та молоді з інвалідністю за часів незалежності України; репрезентовано аналіз концепцій реабілітації дітей і молоді з інвалідністю та її суспільно-історичні зміни: від ізоляції до інтеграції і включення; здійснено структурно-функціональний аналіз системи реабілітації дітей та молоді у контексті діяльності різних міністерств; розглянуто громадський рух як індикатор суспільних потреб у реабілітації дітей та молоді з інвалідністю; охарактеризовано змістово-організаційні аспекти розвитку центрів реабілітації дітей та молоді з інвалідністю. Представлено перспективи розвитку центрів реабілітації дітей та молоді у системі надання соціальних послуг в Україні. Теоретичні та практичні положення дисертації можуть бути використані у підготовці навчальних програм, планів, розробці спецкурсів, методичних рекомендацій, підручників; організації освітнього процесу майбутніх соціальних працівників у закладах вищої освіти; системі післядипломної педагогічної освіти з метою підвищення професійної кваліфікації соціальних працівників та якості надання соціальних послуг. Подальшого розвитку набули положення інституційного розвитку оптимізації процесу соціально-педагогічної роботи з реабілітації дітей та молоді з інвалідністю в умовах реформування державного управління та розбудови громадянського суспільства. In recent years Ukraine has been consistently working on transition from a medical, social and legal to biopsychosocial model of understanding the disability. According to it, people with disabilities will be able to lead an independent lifestyle and actively participate in all its aspects by receiving social and rehabilitation services; implementation of measures to ensure education, day care services, employment; health care; creation of an inclusive society and conditions for their integration into the communities life; creation a barrier-free environment for low-mobility groups; ensuring active cooperation of state bodies and non-governmental organizations for people with disabilities in solving the problems of people with disabilities. The object of the research is the social rehabilitation of children and youth with disabilities. The subject if the thesis is the socio-historical development of the rehabilitation centers for children and youth with disabilities during the independence of Ukraine. The purpose of the study: to develop integral theoretic analysis of the sociohistorical and paradigmatic changes in the development of rehabilitation centers for children and youth with disabilities; to determine the development prospects for abovementioned centers. The dissertation characterized the theoretical foundations of studying the development of rehabilitation centers for children and youth with disabilities through the study of the concept of «disability» in the context of modern scientific knowledge; the analysis of the concept of rehabilitation of children and youth with disabilities and its social and historical changes is represented: from isolation to integration and inclusion; using an institutional approach, the ways of development of rehabilitation centers for children and youth with disabilities are substantiated. The analysis of requests for rehabilitation services for children and youth with disabilities, structural and functional analysis of the rehabilitation system for children and youth in the context of various ministries to highlight the prerequisites for the establishment of rehabilitation centers for children and youth with disabilities in Ukraine since its independence. The рarentcommunity movement is considered as an indicator of social needs in the rehabilitation of children and youth with disabilities. The stages of development of rehabilitation centers for children and youth with disabilities in Ukraine are highlighted. The content and organizational aspects in development of the rehabilitation centers for children and youth with disabilities were characterized. Prospects for the development of rehabilitation centers for children and youth in the system of social services in Ukraine are presented.
URI: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/32277
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Остролуцька Л.І_2021.pdf296.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.