Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/22447
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorZavydivska, Nataliia-
dc.contributor.authorZavydivska, Olha-
dc.contributor.authorKhanikiants, Olena-
dc.contributor.authorЗавидівська, Наталія-
dc.contributor.authorЗавидівська, Ольга-
dc.contributor.authorХанікянц, Олена-
dc.date.accessioned2019-10-11T08:32:20Z-
dc.date.available2019-10-11T08:32:20Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationZavydivska N. Features of free time pedagogy in the conditions of health preserving study of students / N. Zavydivska, O. Zavydivska, O. Khanikiants // Вісник Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини : зб. наук. пр. - Кам'янець-Подільський, 2019. - Вип. 13. - С. 15-22.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/22447-
dc.descriptionThe aim of this work was to develop and experimentally check the integrative pedagogical technology of organization of physical culture and health activities, which helps to optimize the process of forming a culture of free time of students. Material and methods: 168 people (students and graduates of higher educational institutions) participatedin the research. The pedagogical experiment was conducted during 2016-2017 years. Methods were used: theoretical, empirical and methods of mathematical statistics. Results. It is proved that the pedagogy of forming the culture of free time of students should consider the hierarchy of interconnections between the three spheres of life: cognitive, emotional and motor. After the completion of the pedagogical experiment 86,8% of students of the experimental group and 34,4% of the control group appreciated that knowledge obtained during the studying would help them properly organize recreational activities during leisure. Conclusions. Modeling the process of health preserving students’ study on the principles of free time pedagogy helped to form their readiness for using active forms of leisure. A positive dynamics in data of self-esteem of educational level in the issues of leisure organization by the students of the experimental group is observed. The high level of such education after the completion of the experiment was indicated by 73,1% of the interviewed students of the experimental group, compared with 29,3% - before the experiment.The statistical-probabilistic analysis (Student’s Criterion, Chuprov's coefficient, factor analysis, etc.) of the data confirmed it representativeness and reliability, and pointed to the positive impact of the culture of free-time formation program of students.uk_UA
dc.description.abstractМета даної роботи - розробити та експериментально перевірити інтегративну педагогічну технологію організації фізкультурно-оздоровчої діяльності, що сприяє оптимізації процесу формування культури вільного часу студентів. Матеріали і методи. У дослідженні взяли участь 168 осіб (студенти і випускники вищих навчальних закладів). Педагогічний експеримент тривав упродовж 2016-2017 років. Було використано методи: теоретичні, емпіричні та методи математичної статистики. Результати. Доведено, що педагогіка формування культури вільного часу студентів має враховувати ієрархію взаємозв'язків між трьома сферами життєдіяльності: пізнавальною, емоційною і руховою. Отримані за час навчання знання, як такі, що допоможуть належним чином організовувати фізкультурно- оздоровчу діяльність на дозвіллі після завершення педагогічного експерименту, схвально оцінили 86,8% студентів експериментальної групи і 34,4 % осіб контрольної групи. Висновки. Моделювання процесу здоров'язбережувального навчання студентів на засадах педагогіки вільного часу сприяло формуванню у них готовності до використання активних форм дозвілля. Спостерігалася позитивна динаміка у даних самооцінки студентами експериментальної групи рівня освіченості у питаннях організації дозвілля. На високий рівень такої освіченості після завершення експерименту вказали 73,1% опитаних студентів експериментальної групи порівняно із 29,3 % - до експерименту. У студентів контрольної групи ці відмінності є незначними. Стзтистико-ймовірніс- ний аналіз (критерій Стьюдента, коефіцієнт Чупрова, факторний аналіз тощо) отриманих даних підтвердив їх репрезентативність та достовірність і вказав на позитивний вплив програми формування культури вільного часу студентів.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.subjectпедагогікаuk_UA
dc.subjectкультураuk_UA
dc.subjectздоров'яuk_UA
dc.subjectздоров'язбережувальне навчанняuk_UA
dc.subjectвільний часuk_UA
dc.subjectpedagogyuk_UA
dc.subjecthealth preserving studyuk_UA
dc.subjectfree timeuk_UA
dc.titleFeatures of free time pedagogy in the conditions of health preserving study of studentsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
N. Zavydivska, O. Zavydivska, O. Khanikiants.pdf490.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.