Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/5944
Title: | Genesis of organizational and methodological foundations for mentally disabled persons admittance to Special Olympics programmes |
Authors: | Perederiy, Alina Передерій, Аліна |
Keywords: | адаптивний спорт розумові вади Спеціальні Олімпіади критерії допуску mental development disorders Special Olympics admittance criteria |
Issue Date: | 2013 |
Citation: | Perederiy A. Genesis of organizational and methodological foundations for mentally disabled persons admittance to Special Olympics programmes / Alina Perederiy // Фізична активність, здоров'я і спорт. - 2013. - № 4(14). - С. 50 - 58. |
Abstract: | Mental retardation assessment, being for a long time a medical, further – pedagogical and psychological concern, has now gained in importance for adaptive sport. Determination of correct criteria for the disabled persons’ admittance to the competitions held according to Special Olympic or Paralympic Games programmes might guarantee the advance of these particular aspects of the adaptive sport within international Olympic system. Impossibility of correct determination of the nosological status compelled Special Olympiad international organization to reject the quantitative assessment of the mentality level (intellect, adaptive behaviour) by means of standard psychodiagnostic methods and to apply other admittance criteria instead. |
Description: | Проблема визначення критеріїв розумової відсталості, що тривалий час розглядалася в медичному, а згодом у педагогічному та психологічному аспектах, нині є важливою для адаптивного спорту. Виявлення коректних критеріїв допуску спортсменів із вадами розумового розвитку до змагань за програмами Спеціальних Олімпіад чи Паралімпійських ігор є запорукою успішного розвитку цих напрямів адаптивного спорту в міжнародій олімпійській системі. Відсутність можливості коректного визначення нозологічного статусу змусила Міжнародну організацію Спеціальних Олімпіад відходити від кількісної оцінки рівня розумового розвитку (інтелекту, адаптаційної поведінки) за допомогою стандартних методик психодіагностики, а використовувати інші критерії допуску. |
URI: | http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/5944 |
Appears in Collections: | Науковий журнал "Фізична активність, здоров'я і спорт" |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Передерій А..pdf | 441.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.