Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/31697
Title: Relation between quality of life and physical literacy of young adolescents with Autism Spectrum Disorder
Authors: Pavlova, Iuliia
Bodnar, Ivanna
Hamade, Ali
Mosler, Dariusz
Małolepszy, Eligiusz
Drozdek-Małolepsza, Teresa
Павлова, Юлія
Боднар, Іванна
Хамаде, Алі
Мослер, Даріуш
Малолепши, Елігіуш
​​Дроздек-Малолепша, Тереза
Keywords: motherhood
family
profound intellectual disability
adulthood
материнство
сім'я
глибока інтелектуальна недостатність
доросле життя
Issue Date: 14-Jan-2022
Citation: Relation between quality of life and physical literacy of young adolescents with Autism Spectrum Disorder / Iuliia Pavlova, Ivanna Bodnar, Ali Hamade, Dariusz Mosler, Eligiusz Małolepszy, Teresa Drozdek-Małolepsza // International Journal of Special Education. - 2021. - Vol. 36(2). - P. 13-26. (Scopus, Web of Science)
Abstract: ABSTRACT: This study aims to obtain knowledge of how ASD individuals differ from their normally developed equals in terms of physical literacy and quality of life on a stage of early adolescents. Data have been collected from two samples: 18 males with autism spectrum disorders (ASD) aged 11–13 years (main group) and 30 males aged 11–12 years without ASD diagnosis (control group, CG). Canadian Assessment of Physical Literacy – second edition (CAPL-2) has been applied for assessing the level of physical literacy. Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL™4.0) has been used to assess the quality of life. Children with ASD have the most significant lag in static strength endurance of muscles (84%), coordination, dynamic, and static balance lag behind the standard (by 67% to 45%). The quality of life following the Emotional Functioning scale is relatively low both in children with ASD (58.42 ± 19.51 points) and healthy respondents (69.50 ± 17.04 points). Respondents with ASD indicate that it is hard to establish good relationships with other children (47.37%), had complaints about bullying (21.05%), and maintain the required pace of the game (68.43%). Physical education programs should focus more on coping with disabled children in the integration environment and better preparation of ASD children for physical activity which requires social interaction like playing sports games. Це дослідження має на меті отримати знання про те, чим відрізняються люди з РАС їх нормально розвинені рівні з точки зору фізичної грамотності та якості життя на етапі ранніх підлітків. Дані були зібрані з двох вибірки: 18 чоловіків з розладами аутичного спектру (РАС) у віці 11–13 років (основна група) та 30 чоловіків віком 11–12 років без діагнозу РАС (контрольна група, КГ). Канадська оцінка фізичної грамотності – друге видання Для оцінки рівня фізичної грамотності застосовано (CAPL-2). Для оцінки якості життя використовується інвентаризація якості життя дітей (PedsQL™4.0). Діти з РАС мають найбільш значне відставання в статичній силі витривалість м’язів (84%), відставання координації, динамічного та статичного балансу відстає від стандарту (на 67-45%). Якість життя за шкалою емоційного функціонування є відносно низькою як у дітей з РАС (58,42 ± 19,51 бала) та здорових респондентів (69,50 ± 17,04 бала). Респонденти з РАС вказують на те, що важко встановити хороші стосунки з іншими дітей (47,37%), мали скарги на булінг (21,05%), та підтримували необхідний темп гри (68,43%). Програми фізичного виховання повинні більше зосередитися на роботі з дітьми-інвалідами в інтеграційному середовищі та кращої підготовки дітей з РАС до фізичної активності, що вимагає соціальна взаємодія, як-от гра в спортивні ігри.
URI: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/31697
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Павлова_Боднар_Хамаде_Скопус та WoS.pdf209.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.