Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/31431
Title: The physical condition of deaf primary school-age children and how to correct it using physical education methods
Authors: Shavel, Khrystyna
Hrybovska, Iryna
Stepanchenko, Nataliya
Pityn, Maryan
Danylevych, Myroslava
Kashuba, Yaroslav
Marionda, Ivan
Шавель, Христина
Грибовська, Ірина
Степанченко, Наталія
Пітин, Мар’ян
Данилевич, Мирослава
Кашуба, Ярослав
Маріонда, Іван
Keywords: physical condition
development
correction
means of physical education
physical games
фізичний стан
розвиток
фізичні ігри
виправлення
засоби фізичне виховання
Issue Date: 17-Dec-2021
Citation: The physical condition of deaf primary school-age children and how to correct it using physical education methods / Khrysyna Shavel, Iryna Hrybovska, Nataliya Stepanchenko, Maryan Pityn, Myroslava Danylevych, Yaroslav Kashuba, Ivan Marionda // Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. - 2021. - Vol. 13, is. - P. 78-88. (Web of Science)
Abstract: Abstract: The latest studies have shown that the parameters of physical development of children with hearing loss are attracting the attention of the scientific community. However, there are few studies that investigate changes in the physical condition of deaf children after improving physical education. The purpose of this work is to study the physical condition of deaf primary school-age children and develop a corrective program using methods of physical education. The study included 72 deaf children (to the experimental nEG=37 and the control group nCG=35) and 28 primary school-age children with normal hearing. The choice of research sample was random and the age of the children ranged from 6-10 years old. The physical condition of the schoolchildren was determined using a set of medical and biological methods: blood pressure measurement, heart rate calculation according to the electrocardiogram R-R interval, spirometry, electrocardiography, echocardiography, physical work capacity (PWC150) test, measurement of catecholamines using E. Matlina’s method, and anthropometry. The experimental physical education program consisted of a set of physical, breathing and posture exercises as well as physical games. Games were divided by complexity, level of perception, physical intensity, and impact on the body. It was determined that deafness negatively affects anthropometric indicators, the respiratory system, and the functional condition of the sympathoadrenal system, but does not affect the morpho-functional values of cardiac performance in primary school-age children. The study proves the effectiveness of adopting exercise programs based on physical games as a means of correcting the physical condition of deaf children. The study confirmed that the implementation of exercise programs for the correction of the physical condition of deaf primary school-age children by means of physical education based on physical games in the daily routine of special boarding schools has a positive effect on the children’s respiratory, cardiovascular and sympathoadrenal systems. Анотація: Останні дослідження показали, що параметри с фізичний розвиток дітей з порушенням слуху приваблюють увагу наукової громадськості. Однак досліджень небагато які досліджують зміни у фізичному стані глухих дітей після покращення фізичного виховання. Метою даної роботи є вивчення с фізичний стан глухих дітей молодшого шкільного віку та розвиток а корекційна програма з використанням методів фізичного виховання. Навчання включено 72 глухих дитини (до експериментального nEG=37 і до контролю група nCG=35) та 28 дітей молодшого шкільного віку з норм слух. Вибір дослідницької вибірки був випадковим і за віком діти віком 6-10 років. Фізичний стан школярів визначали за допомогою комплексу медико-біологічних методи: вимірювання артеріального тиску, розрахунок ЧСС за на електрокардіограму інтервал R-R, спірометрію, електрокардіографію, ехокардіографія, тест фізичної працездатності (PWC150), вимірювання катехоламінів за методом Е. Матліни та антропометрія. The експериментальна програма фізичного виховання складалася з комплексу фізичних, дихальні вправи та вправи для постави, а також фізичні ігри. Ігри були розділені за складністю, рівнем сприйняття, фізичною інтенсивністю та впливом на тілі. Встановлено, що глухота впливає негативно антропометричні показники, дихальна система та функц стан симпатоадреналової системи, але не впливає на морфофункціональні значення серцевої діяльності в молодшому шкільному віці дітей. Дослідження доводить ефективність застосування фізичних вправ програми на основі фізичних ігор як засіб корекції фіз стан глухих дітей. Дослідження підтвердило, що виконання програм вправ для корекції фіз стан глухих дітей молодшого шкільного віку за допомогою фіз виховання на основі фізичних ігор у розпорядку дня спец школи-інтернати позитивно впливають на дихальну систему дітей, серцево-судинної та симпатоадреналової систем.
URI: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/31431
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.