Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/30474
Title: Information and analytical support system of enterprise competitiveness management
Authors: Lupaka, Ruslan
Kunytska-Iliash, Marta
Berezivskyi, Yaroslav
Nakonechna, Natalia
Ivanova, Liliya
Vasyltsive, Taras
Лупака, Руслан
Куницька-Іліаш, Марта
Березівський, Ярослав
Наконечна, Наталя
Івановада, Лілія
Васильців, Тарас
Keywords: competitive position
potential of competitiveness
analyzing methods
tnterprise management
consumer goods market
конкурентна позиція
потенціал конкурентоспроможності
Управління підприємством
методи аналізу
ринок споживчих товарів
Issue Date: 9-Sep-2021
Citation: Information and analytical support system of enterprise competitiveness management / Ruslan Lupaka, Marta Kunytska-Iliash, Yaroslav Berezivskyi, Natalia Nakonechna, Liliya Ivanova, Taras Vasyltsiv // Accounting . - 2021. - Vol. 7., n. 7. - P. 1785-1798.(Scopus)
Abstract: Abstract: Under the conditions of intense competitive struggle, integrated assessment methods are gaining increasingly greater importance in the processes of information and analytical support of enterprise development management. Enterprise competitiveness is one of the most universal, and, consequently, methodological and applied features among such generalizing characteristics. However, almost all of the approaches used are characterized by both significant advantages and certain disadvantages as of the date. This study develops a system of information and analytical support for managing enterprise competitiveness in the market of fast moving consumer goods, where competition is near the highest. The author's approach for assessing the competitiveness status of enterprises is developed. For this purpose, a system of indicators is determined, which reveal comprehensively and systematically the main parameters of competitiveness according to its structural components, or subsystems: (1) personnel, (2) property, (3) commodity, (4) organizational. The peculiarity of the approach includes the combination of the method of enterprise position rating in the market, and expert survey, which ends with presentation of the results using the graphical method. Summarizing approbation of the developed methodological approach to the assessment of enterprise competitiveness status, the results allow to allocate the leader enterprises, enterprises of average level of competitiveness, enterprises of attack zones and lost opportunities, and outsider enterprises are obtained. The results include the possibility of implementing a new better and more comprehensive approach for analyzing the status of competitiveness of competing enterprises, which serves as a significant information and analytical basis for policy planning to strengthen the competitive position of businesses for the consumer goods market. Анотація: В умовах напруженої конкурентної боротьби методи інтегрованого оцінювання набувають все більшого значення в процесах інформаційно -аналітичного забезпечення управління розвитком підприємства. Конкурентоспроможність підприємства є однією з найбільш універсальних, а отже, методологічних та прикладних ознак серед таких узагальнюючих характеристик. Однак, майже всі використовувані підходи на сьогоднішній день характеризуються як значними перевагами, так і певними недоліками. Це дослідження розробляє систему інформаційно -аналітичного забезпечення управління конкурентоспроможністю підприємств на ринку товарів швидкого споживання, де конкуренція найвища. Розроблено авторський підхід до оцінки статусу конкурентоспроможності підприємств. Для цього визначається система показників, які всебічно та систематично розкривають основні параметри конкурентоспроможності відповідно до її структурних компонентів, або підсистем: (1) персонал, (2) майно, (3) товар, (4) організаційний. Особливість підходу включає поєднання методу оцінки позицій підприємства на ринку та експертного опитування, яке завершується представленням результатів за допомогою графічного методу. Узагальнюючи апробацію розробленого методологічного підходу до оцінки стану конкурентоспроможності підприємств, результати дозволяють виділити підприємства -лідери, підприємства середнього рівня конкурентоспроможності, підприємства зон атаки та втрачених можливостей, а також отримати сторонні підприємства. Результати включають можливість впровадження нового кращого та всебічнішого підходу до аналізу стану конкурентоспроможності підприємств -конкурентів, який слугує значною інформаційно -аналітичною основою для планування політики щодо зміцнення конкурентних позицій бізнесу на ринку споживчих товарів.
URI: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/30474
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лупак_Куніцька...Іванова_2021_Скопус (1).pdf478.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.