Hordiichuk, OksanaNikolenko, LiudmylaShavel, KhrystynaZakharina, MarynaKhomyk, TetianaKhomyk, TetianaГордійчук, ОксанаНіколенко, ЛюдмилаХомик, ТетянаЗахарііна, МаринаХомик, Тетяна2023-05-012023-05-012022Analysis of models of inclusive education in European countries (experience for Ukraine) / Hordiichuk O., Nikolenko L., Shavel K., Zakharina M., Khomyk T. // Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación. – 2022. – Vol. 16, N 4. – P. 32–41.DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2022.16.04.3 (Web of Science)https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/33876The purpose of scientific exploration is to harmonize the principles of inclusive education in the social and pedagogical dimensions. The task of the article can be conditionally divided into two stages: differentiation of social and pedagogical segments of inclusive education (to make optimal strategic decisions on the organization of inclusive education); search for a synergistic model (combination of social, pedagogical, and other elements) in the formation of a favorable The purpose of scientific exploration is to harmonize the principles of inclusive education in the social and pedagogical dimensions. The task of the article can be conditionally divided into two stages: differentiation of social and pedagogical segments of inclusive education (to make optimal strategic decisions on the organization of inclusive education); search for a synergistic model (combination of social, pedagogical, and other elements) in the formation of a favorable.The purpose of scientific exploration is to harmonize the principles of inclusive education in the social and pedagogical dimensions. The task of the article can be conditionally divided into two stages: differentiation of social and pedagogical segments of inclusive education (to make optimal strategic decisions on the organization of inclusive education); search for a synergistic model (combination of social, pedagogical, and other elements) in the formation of a favorable The purpose of scientific exploration is to harmonize the principles of inclusive education in the social and pedagogical dimensions. The task of the article can be conditionally divided into two stages: differentiation of social and pedagogical segments of inclusive education (to make optimal strategic decisions on the organization of inclusive education); search for a synergistic model (combination of social, pedagogical, and other elements) in the formation of a favorable Завдання статті можна умовно розділити на два етапи: диференціація соціально-педагогічних сегментів інклюзивної освіти (зробити оптим стратегічні рішення щодо організації інклюзивного навчання); пошук синергетичної моделі (поєднання соціальних, педагогічних та ін. елементів) у формуванні сприятлив освітнє середовище за інклюзивними принципами. Методологічною основою дослідження стало науково-педагогічні методи. Результати дослідження вказують на ті елементи інклюзивності освіти в європейських державах, які можуть бути актуалізовані в українській системі освіти. Отже, інклюзивна освіта в Європі сформувала чіткі універсальні принципи та механізми, які можуть бути впроваджені в стратегії державної освіти, країни, що розвиваються.eschildren with special educational needsinclusive educational environmentinclusive educationEuropean educationinclusive educationдіти з особливими освітніми потребамиінклюзивне освітнє середовищеінклюзивна освітаєвропейська освітаAnalysis of models of inclusive education in European countries (experience for Ukraine)Аналіз моделей інклюзивної освіти в Європі країни (досвід України)Article