Бріскін ЮрійПередерій АлінаПітин Мар'янBriskin YuriiPerederii AlinaPityn Marian2025-04-282025-04-282017Бріскін Ю. Методичне забезпечення системи підготовки спортсменів Спеціальних Олімпіад / Бріскін Юрій, Передерій Аліна, Пітин Мар'ян // Український журнал медицини, біології та спорту. – 2017. – №1(3). – С. 200–208.https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/38903Робота присвячена обґрунтуванню сучасних методичних підходів до вирішення науково-практичних завдань тренувального процесу спортсменів з відхиленням розумового розвитку за програмами Спеціальних Олімпіад. Подано характеристику тренування як компоненту системи підготовки спортсменів за програмами Спеціальних Олімпіад, запропоновано стандартизований алгоритм формування та удосконалення програм Спеціальних Олімпіад з різних видів спорту, описано напрями їх модифікації. Деталізовано методичні положення (емоційність, повторність, лаконічність, візуалізація, індивідуалізація, безпечність, керованість, активність, гнучкість, поступовість) проведення тренувальних занять зі спортсменами з відхиленням розумового розвитку та методичні рекомендації для тренерів Спеціальних Олімпіад. The paper is dedicated to modem methodical approaches to solve scientific and practical tasks of training process of sportsmen who/iave mental retardation based on Special Olympics. The aim of systemic training programmes for Special Olympics is to provide the highest possible level of social adaptation for every athlete through the improvement of their physical, technical, tactical, psychological and theoretical efficiency by means of training and competitive activities in their kind(-s) of sport. There is an important scientific and practical issue which is concerned with the research and study of modern methodological problem which solves approaches to the training process of mentally retarded sportsmen according to the programmes of Special Olympiads. According to the requirements of Special Olympics each accredited programme has to offer a comprehensive year-round training sessions that should be supervised by qualified coaches abiding by the rules of Special Olympics and specificity of the event. Every athlete who practices this or that kind of sport must be competitive in this kind of sport. The aim of the paper was to characterize check of sessionotherСпеціальні Олімпіадитренуваннятренувальні програмиспортсмени з відхиленням розумового розвиткуметодичні рекомендаціїSpecial Olympicstrainingtraining programmesmentally retarded sportsmenmethodological regulationsmethodological recommendationsМетодичне забезпечення системи підготовки спортсменів Спеціальних ОлімпіадArticle