Слодиницька ЮліяSlodynytska Yuliia2025-05-232025-05-232025Слодиницька Ю. Формування науково‐дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти в умовах інноваційного університетського середовища / Слодиницька Юлія // Академічні візії. – 2025. – Вип. 42. – С. 1–11. DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.15395564https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/39171У статті досліджується проблема формування науково-дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти в контексті інноваційного університетського середовища. Проаналізовано сутність, структуру та особливості науково-дослідницької компетентності як інтегративної якості майбутнього фахівця. Обґрунтовано психолого-педагогічні умови ефективного формування дослідницьких навичок студентів. редставленоавторськумодельформуваннянауково-дослідницької компетентності, яка інтегрує традиційні та інноваційні підходи до організації дослідницької діяльності. Висвітлено результати експериментальної перевірки ефективності запропонованої системи. Розроблено методичні рекомендації щодо впровадження інноваційних технологій у процес формування науково-дослідницької компетентності. The article examines the complex issue of developing research competence in higher education students within the context of an innovative university environment. This study addresses the growing need for graduates who can not only apply existing knowledge but also generate innovative solutions through scientific inquiry. The essence, structure, and distinctive features of research competence are thoroughly analyzed as integrative qualities essential for future specialists in a knowledge-based economy. The paper presents a multidimensional approach to understanding research competence, encompassing cognitive, operational, motivational, and reflexive components. The psychological and pedagogical conditions necessary for the effective formation of students' research skills are substantiated through both theoretical analysis and empirical investigation. These conditions include creating a stimulating academic environment, implementing problem-based learning approaches, integrating digital research tools, and fostering collaborative research communities within the university setting. The study emphasizes the importance of authentic research experiences and mentorship in developing sustainable research competencies. The author's original model of research competence development is presented, which innovatively integrates traditional educational approaches with cutting-edge methodologies for organizing research activities. This model incorporates progressive stages of competence formation, from foundational research literacy to advanced independent scientific inquiry, and addresses various learning styles and disciplinary contexts. The results of a comprehensive experimental verification of the proposed system's effectiveness are highlighted, demonstrating significant improvement in students' research capabilities across multiple dimensions. Statistical analysis confirms the positive impact of the innovative university environment on students' motivation for research, methodological expertise, and analytical thinking skills.otherакадемічна мобільністьцифровізаціяміждисциплінарністьпрофесійна підготовкаміжнародне співробітництвоінноваційні стратегіїнавчальні технологіїстудентська активністьacademic mobilitydigitalizationinterdisciplinarityprofessional developmentinternational cooperationinnovative strategieseducational technologiesstudent engagementФормування науково‐дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти в умовах інноваційного університетського середовищаFormationofscientificandresearchcompetenceofhighereducationstudentsinaninnovativeuniversityenvironmenOther