Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/35353
Title: Professionalization of Pedagogical Activity of Future Teachers, Formation of Communicative Competence as an Aspect of Neuropedagogy
Other Titles: Професіоналізація педагогічної діяльності майбутніх учителів, формування комунікативної компетентності як аспект нейропедагогіки
Authors: Kernas, Andrey
Kotlomanitova, Galyna
Kozyr, Marharyta
Myronenko, Natalia
Sokolovska, Svitlana
Stepanchenko, Nataliya
Степанченко, Наталія
Keywords: сommunicative competence of the teacher
pedagogical skill
skills
professionalism
pedagogical culture
communicative knowledge
professional activity
комунікативна компетентність учителя
педагогічна майстерність
уміння
педагогічна культура
комунікативні знання
професійна діяльність
професіоналізм
Issue Date: 6-Feb-2024
Citation: Professionalization of Pedagogical Activity of Future Teachers, Formation of Communicative Competence as an Aspect of Neuropedagogy / Andrey Kernas, Galyna Kotlomanitova, Marharyta Kozyr, Natalia Myronenko, Svitlana Sokolovska, Nataliya Stepanchenko // BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. – 2024. – Vol. 15, is 1. – P. 74–88. DOI: https://doi.org/10.18662/brain/15.1/537 (Web of Science)
Series/Report no.: Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК імені Івана Боберського в базах даних Scopus та WoS;
Abstract: The article reveals the relevance of the formation of the future teacher's communicative competence as a professionalization of the basic component of pedagogical activity and individual requirements for professional activity. The professional standard requires readiness for pedagogical activity, the basis of which is the formation of communicative competence of the future teacher, in particular in the context of the neuropedagogical approach. The authors highlight the approaches to the formation of students' communicative skills in the process of studying a block of pedagogical disciplines during the period of obtaining a pedagogical education. The paper asserts the need to follow a systematic approach in the formation of communicative competence as a dominant component of the professional competence of the future novice teacher. The effectiveness of his pedagogical activity, as the authors note, is determined by the content of the "communicative portrait" of students - future teachers, the effectiveness of the educational process depends on this. Such a position requires a new approach based on neuropedagogical components. It is the communicative knowledge, abilities and skills of the future teacher that will allow building the trajectory of object-subject and subject-subject interaction in a holistic educational process. A key component of communicative competence is the teacher's communicative culture, which ensures the effective construction of direct and feedback communication with the participants of the educational process. Professional activity always requires from the future teacher the ability to build strategy, tactics and techniques of subject-subject interactions, to organize joint activities with students to achieve educational goals. У статті розкривається актуальність формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя як професіоналізації базового компонента педагогічної діяльності та індивідуальних вимог до професійної діяльності. Професійний стандарт вимагає готовності до педагогічної діяльності, основою якої є формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя, зокрема в контексті нейропедагогічного підходу. Авторами висвітлено підходи до формування комунікативних умінь студентів у процесі вивчення блоку педагогічних дисциплін у період здобуття педагогічної освіти. У статті стверджується необхідність дотримання системного підходу у формуванні комунікативної компетентності як домінантної складової професійної компетентності майбутнього вчителя-початківця. Ефективність його педагогічної діяльності, як зазначають автори, визначається змістом «комунікативного портрета» студентів – майбутніх учителів, від цього залежить результативність навчального процесу. Така позиція потребує нового підходу, заснованого на нейропедагогічних компонентах. Саме комунікативні знання, уміння та навички майбутнього вчителя дозволять вибудувати траєкторію об’єкт-суб’єктної та суб’єкт-суб’єктної взаємодії в цілісному освітньому процесі. Ключовим компонентом комунікативної компетентності є комунікативна культура вчителя, яка забезпечує ефективну побудову прямого та зворотнього зв’язку з учасниками освітнього процесу. Професійна діяльність завжди вимагає від майбутнього вчителя вміння будувати стратегію, тактику і техніку суб’єкт-суб’єктних взаємодій, організовувати спільну діяльність зі студентами для досягнення навчальних цілей.
URI: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/35353
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Professionalization_of_Pedagogical_Activity_of_Fut_WoS_2024.pdf280.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.