Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/34505
Title: Mental Health and well-being During the COVID-19 Pandemic and After the Russian Invasion of Ukraine
Other Titles: Психічне здоров’я та благополуччя під час пандемії COVID-19 та після російського вторгнення в Україну
Authors: Pavlova, Iuliia
Rogowska, Aleksandra M.
Zhang, Stephen X.
Павлова, Юлія
Роговська, Олександра М.
Чжан, Стівен X.
Keywords: Anxiety
Depression
The Russian Invasion of Ukraine
Life Satisfaction
Network Analysis
відчуття стресу
Perceived Stress
тривога
депресія
російське вторгнення в Україну
задоволеність життям
аналіз мережі
Issue Date: 25-Aug-2023
Citation: Pavlova Iu. Mental Health and well-being During the COVID-19 Pandemic and After the Russian Invasion of Ukraine / Iuliia Pavlova, Aleksandra M. Rogowska, Stephen X. Zhang // Journal of Community Health. – 2023. – (25 August). – Р. 1–10. https://doi.org/10.1007/s10900-023-01273-x (Web of Science)
Series/Report no.: Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК імені Івана Боберського в базах даних Scopus та WoS;
Abstract: The study compared the mental health of university students during the COVID-19 pandemic and the Russian invasion of Ukraine. A repeated online cross-sectional study was performed twice among university students in Ukraine: in November 2020 (Pre-war sample, n=752) and September-October 2022 (During-war sample, n=862). The survey measured life satisfaction (SWLS), perceived stress (PSS-10), anxiety (GAD-7), and depression (PHQ-9). Stress, anxiety, and life satisfaction levels were similar during the war and pandemic, while symptoms of depression decreased during the war, compared to the pandemic. Network analysis showed that anxiety has a crucial effect on depression and stress, and stress is most closely related to life satisfaction. The association of life satisfaction with anxiety and depression disappeared in wartime, in contrast to the pandemic. The priority of prevention and intervention programs in wartime Ukraine should focus on anxiety as the most influential factor in other mental health and well-being problems. The results showed high resistance and adaptation to war conditions among university students in Ukraine. Дослідження порівнювало психічне здоров’я студентів під час пандемії COVID-19 і російського вторгнення в Україна. Повторне онлайн-перехресне дослідження проводилося двічі серед студентів вищих навчальних закладів України: у листопаді 2020 року (довоєнна вибірка, n=752) та у вересні-жовтні 2022 року (під час війни, n=862). Опитування виміряно задоволеність життям (SWLS), відчуття стресу (PSS-10), тривога (GAD-7) і депресія (PHQ-9). Стрес, тривога та життя рівень задоволеності був однаковим під час війни та пандемії, тоді як симптоми депресії зменшилися під час війни, порівняно з пандемією. Аналіз мережі показав, що тривога має вирішальний вплив на депресію та стрес, і стрес найбільш тісно пов'язана із задоволеністю життям. Асоціація задоволеності життям із тривогою та депресією зникла воєнний час, на відміну від пандемії. Пріоритет програм запобігання та втручання у воєнний час в Україні повинен зосередитися на тривозі як найвпливовішому факторі інших проблем психічного здоров’я та благополуччя. Результати показали високі стійкість та адаптація до умов війни серед студентів ВНЗ України.
URI: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/34505
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s10900-023-01273-x_WoS.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.