Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/35437
Title: Rola lokalnej inteligencji w tworzeniu gniazda towarzystwa gimnastycznego «Sokół» w Lańcucie
Other Titles: Роль місцевої інтелігенції у створенні осередку гімнастичного товариства «Сокіл» у Ланьцуті
Authors: Kaszowska, Małgorzata Urszula
Кашовська, Малгожата Уршуля
Keywords: TG Sokół
Łańcut
komitet założycielski
założyciele
pierwszy zarząd
rola inteligencji
гімнастичне товариство Сокіл
Ланьцут
засновники
установчий комітет
роль інтелігенції
Issue Date: 19-Sep-2023
Publisher: ЛДУФК імені Івана Боберського
Citation: Kaszowska M. U. Rola lokalnej inteligencji w tworzeniu gniazda towarzystwa gimnastycznego «Sokół» w Lańcucie / Małgorzata Urszula Kaszowska // Моделювання та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті : зб. матеріалів ХVІІІ Міжнар. наук. конф. (19-23 верес. 2023 р.). – Львів–Берегово : ЛДУФК імені Івана Боберського, 2023. – С. 182–185.
Abstract: Pierwsze gniazdo «Sokoła» na ziemiach polskich powstało w 1867 r. we Lwowie. Stolica Galicji, ze względu na swoje znaczenie kulturalne, naukowe i polityczne, stała się naturalnym miejscem dla rozwoju «Sokoła». Na wzór lwowskiego gniazda powstawały kolejne, dzięki ogromnemu zaangażowaniu lokalnej społeczności. Wykształcone jednostki były liderami opinii, mentorami, nauczycielami i inicjatorami zmian społecznych. Angażowali się w inicjatywy społeczne, organizowali wydarzenia kulturalne, wspierali edukację, działali na rzecz postępu naukowego i artystycznego. Byli również aktywnymi działaczami organizacji społecznych, które miały na celu nie tylko rozwijanie sprawności fizycznej, ale i rozbudzanie ducha narodowego. Перше сокільське гніздо в Польщі було закладено у 1867 році у Львові. Столиця Галичини завдяки своєму культурному, науковому та політичному значенню стала природним місцем для розвитку «Соколу». За прикладом львівського гнізда завдяки величезному залученню місцевої громади були побудовані інші гнізда. Освічені люди були лідерами думок, наставниками, вчителями та ініціаторами суспільних змін. Вони займалися громадськими ініціативами, організовували культурні заходи, підтримували освіту, сприяли науковому та мистецькому розвитку. Вони також були активними учасниками громадських організацій, які мали на меті не лише розвиток фізичної форми, а й пробудження національного духу.
URI: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/35437
Appears in Collections:"Моделювання та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1617-3212-1-SM (1).pdf600.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.