Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/33943
Назва: | The content and stages of physical education teachersʼprofessional development at multydisciplinary HEI |
Інші назви: | Зміст та етапи професійного розвиткувикладачів фізичного виховання багатогалузевих ЗВО |
Автори: | Zagura, Fedir Загура, Федір |
Ключові слова: | physical education teacher multidisciplinary institution of higher education professional development stage of adaptation in the academic environment stage of professional competence improvement stage of experience accumulation stage of professional mastery and expertise professional development content викладач фізичного виховання багатогалузевий заклад вищої освіти професійний розвиток зміст професійного розвитку етап адаптації в академічному середовищі; етап вдосконалення професійної компетентності етап накопичення досвіду; етап професійної майстерності та експертизи |
Дата публікації: | 2023 |
Бібліографічний опис: | Zagura F. The content and stages of physical education teachersʼprofessional development at multydisciplinary HEI / Fedir Zagura // Молодь і ринок. – 2023. – № 3. – С. 104–108. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277502 |
Серія/номер: | Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК імені Івана Боберського; |
Короткий огляд (реферат): | The article highlights the problem of harmonizing the content and stages of professional development of physical education teachers at multidisciplinary institutions of higher education. An analysis of the scientific and pedagogical literature on the research problem, which highlights forms, methods, and models of professional development, professional development content, and the impact of professional development on ensuring the quality of education in a modern university, was performed. The content of the professional development of physical education teachers at the stage of adaptation in the academic environment of a multidisciplinary institution of higher education, the stage of professional competence improvement, the stage of experience accumulation, the stage of professional mastery and expertise is presented. Examples of forms of professional development (trainings, round tables, and webinars) covering the specifics of various types of activities (organizational, scientific, educational, educational-methodical, international, health-prophylactic, sports-leisure, and sports activities) are provided. A conclusion was made the results of harmonization of the content of professional development of physical education teachers with the needs of professional activity and the interests, interests of department, faculty, multidisciplinary institution of higher education at various stages of professional development are as following: the awareness of the importance of professional development throughout the entire professional activity of physical education teachers, the formed competence to reflect on oneʼs own activity, the integration of theoretical and practical knowledge, formation of experience in various types of professional activity of a physical education teacher, the actualization of oneʼs own potential, development of creativity and initiative, mastering and using various forms and models, methods of professional development. Prospects for further scientific research are presented. У статті висвітлено проблему гармонізації змісту та етапів професійного розвитку викладачів фізичного виховання багатогалузевих закладів вищої освіти. Виконано аналіз науково-педагогічної літератури з проблеми дослідження. Представлено змістове наповнення професійного розвитку викладачів фізичного виховання на етапі адаптації в академічному середовищі багатогалузевого закладу вищої освіти, етапі удосконалення професійної компетентності, етапі накопичення досвіду, етапі професійної майстерності і експертизи. Наведено приклади форм професійного розвитку (тренінги, круглі столи, вебінари), що охоплюють специфіку різних видів діяльності. Зроблено висновок про результативність гармонізації змісту та етапів професійного розвитку викладачів фізичного виховання багатогалузевих закладів вищої освіти. Представлено перспективи подальших наукових розвідок. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/33943 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Fedir Zahura.pdf | 546.14 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.