Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/33874
Title: | Neuropedagogical and Psychological Aspects of Play |
Other Titles: | Нейропедагогічні та психологічні аспекти гри |
Authors: | Lenska, Svitlana Naumovska, Nataliia Rudakova, Nataliia Naumovska, Olesia Marchiidmytrash, Tamara Sova, Andrii Ленська, Світлана Наумовська, Наталія Рудакова, Наталія Наумовська, Олеся Марчіїдмитраш, Тамара Сова, Андрій |
Keywords: | folk game archetypal mechanism simulation activity genre diversity neuropedagogical resource adult games народна гра архетиповий механізм імітаційна діяльність нейропедагогічний ресурс жанрова різноманітність ігри для дорослих |
Issue Date: | Dec-2022 |
Citation: | Neuropedagogical and Psychological Aspects of Play / Svitlana Lenska, Nataliia Naumovska, Nataliia Rudakova, Olesia Naumovska, Tamara Marchiidmytrash, Andrii Sova // BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. – 2022. – Vol. 13, is. 4. – P. 104–121. DOI: https://doi.org/10.18662/brain/13.4/378 (Scopus) |
Series/Report no.: | Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК імені Івана Боберського в базах даних Scopus та WoS; |
Abstract: | Abstract: A new article by Ukrainian experts in ethno-pedagogy for the first time in science maximally summarizes the neuro-pedagogical, psychological and social potential of human development through the reproduction of folk games. The aim of the article is not only to consider the thematic diversity, but also to demonstrate how Ukrainian folk children's games and ancient adult games have a natural influence on the formation of worldview, socialization and maturity with the involvement of physical, neurophysiological and psycho-pedagogical mechanisms. Using general scientific, historical and neuroscientific methods, we proved the imitative, compensatory, sublimational, imitative, ritual and entertaining nature of folk games. Within the limits and possibilities available to the authors, neuroscientific commentary is presented to substantiate the underlying functions and mechanisms of folk games. The main result of the article is the creation of the fullest possible classification of the developing educational potential of folk games at two levels of generalization (general pedagogical aspects and specific functions). The authors were also able to review related literature on the topic, identify valuable observations and gnostic lacunas in need of scientific explication and ekplanatornost. Нова стаття українських фахівців з етнопедагогіки вперше в науці максимально узагальнює нервово-педагогічну, психологічний і соціальний потенціал розвитку людини через відтворення народних ігор. Мета статті не тільки розглянути тематичне розмаїття, а й продемонструвати, як укр. дитячі ігри та старовинні ігри дорослих мають природний вплив на формування світогляду, соціалізації та зрілість із залученням фізичних, нейрофізіологічних і психолого-педагогічних механізмів. Ми довели загальнонаукові, історичні та нейронаукові методи імітаційний, компенсаторний, сублімаційний, наслідувальний, ритуально-розважальний характер народних ігор. У межах і можливостях, доступних для авторів, нейронауковий коментар представлений для обґрунтування основні функції та механізми народних ігор. Основний результат у статті є створення максимально повної класифікації розвиток виховного потенціалу народних ігор на двох рівнях узагальнення (загальнопедагогічні аспекти та специфічні функції). Автори також мали змогу переглянути суміжну літературу з теми, визначити цінні спостереження. |
URI: | https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/33874 |
Appears in Collections: | Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sova A..pdf | 359.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.