Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/33155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRogowska, Aleksandra-
dc.contributor.authorOchnik, Dominika-
dc.contributor.authorChilicka, Karolina-
dc.contributor.authorPavlova, Iuliia-
dc.contributor.authorKu´snierz, Cezary-
dc.contributor.authorПавлова, Юлія-
dc.date.accessioned2022-11-04T11:09:35Z-
dc.date.available2022-11-04T11:09:35Z-
dc.date.issued2022-10-13-
dc.identifier.citationValidation of the Brief Perceived Positive Lockdown Impact Scale PPLIS-4 / Aleksandra M. Rogowska, Dominika Ochnik, Karolina Chilicka, Iuliia Pavlova, Cezary Ku´snierz // International Journal of Environmental Research and Public Health. - 2022. - Vol. 19. - P. 1-13. (Scopus) DOI : org/10.3390/ijerph192013198uk_UA
dc.identifier.urihttps://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/33155-
dc.description.abstractAbstract: Background: Although research showed that positive aspects of the lockdown were perceived during the pandemic, there are no tools to test the positive impact of mandatory social isolation on life. The present study aims to validate a newly developed, brief, four-item perceived positive lockdown impact scale (PPLIS-4). Methods: A cross-sectional online survey study was formed among 4370 adults in three samples: Sample 1 consisted of university students from Poland and Ukraine, Sample 2 consisted of Polish university students under 26 (emerging adults), and Sample 3 consisted of Polish and Ukrainian adults above 25 (non-emerging adults). The standardized questionnaire was used for criterion validity to measure life satisfaction (SWLS), perceived stress (PSS-10), anxiety (GAD-7), and depression (PHQ-9). Results: The exploratory factor analysis (EFA) showed a one-factor solution in Sample 1 in Polish and Ukrainian university students. The confirmatory factor analysis (CFA) and confirmatory composite analysis (CCA) showed the one-factor structure appropriate for the PPLIS-4 among emerging and non-emerging adults. Criterion validity was also confirmed since the PPLIS-4 was positively related to the SWLS and negatively related to stress, anxiety, and depression. Conclusions: The PPLIS-4 is a short but valid questionnaire to assess the positive aspects of lockdown. The PPLIS-4 can be used during the COVID-19 pandemic to measure some positive effects of changes in lifestyle as an aspect of resilience.Передумови: хоча дослідження показали, що позитивні аспекти локдауну сприймалися під час пандемії, немає інструментів для перевірки позитивного впливу обов’язкової соціальної ізоляції на життя. Це дослідження має на меті підтвердити нещодавно розроблений, короткий, сприйнятий позитивний результат із чотирьох пунктів шкала впливу блокування (ППЛІС-4). Методи: було проведено перехресне онлайн-дослідження 4370 дорослих у трьох вибірках: вибірка 1 складалася зі студентів університетів з Польщі та України, Зразок 2 складався зі студентів польських вищих навчальних закладів віком до 26 років (повнолітні), а зразок 3 складався з дорослих поляків та українців віком від 25 років (не молоді люди). Стандартизована анкета використовувався для критерію валідності для вимірювання задоволеності життям (SWLS), сприйнятого стресу (PSS-10), тривоги (GAD-7) і депресія (PHQ-9). Результати: дослідницький факторний аналіз (EFA) показав однофакторний рішення у зразку 1 у студентів польських та українських університетів. Підтверджувальний факторний аналіз (CFA) і підтверджуючий композитний аналіз (CCA) показали відповідність однофакторної структури для PPLIS-4 серед молодих і молодих дорослих. Також було підтверджено валідність критерію оскільки PPLIS-4 був позитивно пов’язаний із SWLS і негативно пов’язаний зі стресом, тривогою та депресія. Висновки: PPLIS-4 є короткою, але дійсною анкетою для оцінки позитивних аспектів блокування. PPLIS-4 можна використовувати під час пандемії COVID-19 для вимірювання деяких позитивних результатів наслідки змін у способі життя як аспект стійкості.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.relation.ispartofseriesНаукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК імені Івана Боберського в базах даних Scopus та WoS;-
dc.subjectcross-cultural validation studyuk_UA
dc.subjectemerging adults; factor analysis; the positive impact of the COVID-19 pandemicuk_UA
dc.subjectuniversity studentsuk_UA
dc.subjectwell-beinguk_UA
dc.subjectдослідження міжкультурної перевіркиuk_UA
dc.subjectмолоді дорослі особиниuk_UA
dc.subjectстуденти ВНЗuk_UA
dc.subjectблагополуччяuk_UA
dc.subjectфакторний аналізuk_UA
dc.subjectпозитивний впливuk_UA
dc.subjectпандемія COVID-19uk_UA
dc.titleValidation of the Brief Perceived Positive Lockdown Impact Scale PPLIS-4uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ijerph-19-13198-v2.pdf971.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.