Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/32836
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Graczyk, M. | - |
dc.contributor.author | Skalski, D. W. | - |
dc.contributor.author | Kowalski, D. | - |
dc.contributor.author | Grygus, I. | - |
dc.contributor.author | Kindzer, B. | - |
dc.contributor.author | Nesterchuk, N. | - |
dc.contributor.author | Грачик, М. | - |
dc.contributor.author | Скальскі, Д. В. | - |
dc.contributor.author | Ковальський, Д. | - |
dc.contributor.author | Григус, І. | - |
dc.contributor.author | Кіндзер, Б. | - |
dc.contributor.author | Нестерчук, Н. | - |
dc.date.accessioned | 2022-10-04T08:16:42Z | - |
dc.date.available | 2022-10-04T08:16:42Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Rozwoj poznawczy, emocjonalny i spoleczny dzieci niepelnosprawnych pod wplywem hipoterapii / Graczyk M., Skalski D. W., Kowalski D., Grygus I., Kindzer B., Nesterchuk N. // Реабілітаційні та фізкультурно-рекреаційні аспекти розвитку людини. - 2022. - № 11. - С. 146-156. DOI https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.11.17 | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://localhost:8080/handle/34606048/32836 | - |
dc.description.abstract | Streszczenie Hipoterapia jest procesem psycho-socjo-fizjologicznym zachodzącym w pewnej zamierzonej i zorganizowanej sytuacji społecznej. To właśnie obecność konia sprawia, że jest to wyjątkowa i niepowtarzalna metoda terapeutyczna, dająca nowe i niespotykane w innych terapiach możliwości wpływania na stan psychofizyczny dzieci poddawanych terapii. Hipoterapia wymaga zaangażowania oraz wiary zarówno ze strony dziecka, rodziców jak i rehabilitantów i stosowanych przez nich metod. Nauczenie się jazdy konnej jest efektem ubocznym. Bodźce przemawiają do różnych sfer. Do jego ciała rozwijając motoryczność, spostrzegawczość rozwija również wrażliwość, zdolności do kontaktowania się z innymi i radzenia sobie, a także kształtują odpowiedzialność za siebie lub drugich. Ćwiczenia z koniem, a przez to zmęczenie mają swoją treść i sens, rozczarowanie czy frustracja w razie nieosiągnięcia zamierzonego celu nie są porażką, lecz dzięki żywemu partnerowi, jakim jest koń, stają się czymś wyjątkowym, pewną przemianą i bodźcem do zrozumienia własnych problemów oraz motywacją do dalszego działania. W niniejszym opracowaniu wykazano pozytywny wpływ metody wieloprofilowego usprawniania na rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny osób niepełnosprawnych z różnymi schorzeniami, a także ukażę jak duży wpływ na pacjenta posiada bliski kontakt z koniem. Hipoterapia według Ingrid Strauβ to jedna z metod rehabilitacji ruchowej na bazie neurofizjologii, prowadzona przy udziale konia. Poruszając się stępem, koń przenosi impulsy ruchowe i dzięki temu jest on swoistym medium (łącznikiem) terapeutycznym. Trening tułowia w siadzie oraz przemieszczanie się w przód w sposób typowy dla chodu człowieka prowadzą do osiągnięcia właściwych reakcji postawy; precyzyjne ćwiczenia koordynacyjne pozwalają na wybalansowanie ciała oraz trening równowagi. Celem hipoterapii jest wspieranie kompleksowej rehabilitacji dziecka dzięki wykorzystaniu wyjątkowych doznań, jakie daje człowiekowi kontakt z koniem. Zajęcia odbywają się z reguły od jednego do trzech razy w tygodniu i trwają około 30 minut, mogą być indywidualne lub grupowe i przeprowadzone są na ogół na terenie ośrodka jeździeckiego.Іпотерапія – це психосоціофізіологічний процес, що відбувається в певній продуманій та організованій соціальній ситуації. Саме наявність коня робить його унікальним і неповторним терапевтичний метод, який пропонує нові та нечувані в інших методах лікування можливості впливу на стан психофізична система дітей, які проходять терапію. Іпотерапія вимагає як відданості, так і віри веб-сайти дитини, батьків і реабілітологів і методи, які вони використовують. Навчання верховій їзді є побічним ефектом. Стимули стосуються різних сфер. До свого тіла, розвиваючи моторику, проникливість також розвиває чутливість, здатність спілкуватися з іншими та справлятися, і вони формують відповідальність за себе чи за інших. Вправи з конем, а тому втома ваш зміст і значення, розчарування або фрустрація у разі невдачі в досягненні наміченої мети не є невдачею, але завдяки своєму живому партнеру, яким є кінь, вони стають чимось особливим, певним перетворенням і стимулом зрозуміти власні проблеми та мотивацію продовжувати. У цьому дослідженні продемонстровано позитивний вплив багатопрофільної методики реабілітації на когнітивний та емоційний розвиток і соціального життя людей з обмеженими можливостями з різними захворюваннями, і я покажу, наскільки це впливає на пацієнта має тісний контакт з конем. За словами Інгрід Страубет, іпотерапія є одним із методів фізичної реабілітації на основі нейрофізіології, що проводиться за участю коня. Ідучи на прогулянці, кінь передає імпульси і, отже, це специфічне терапевтичне середовище (посилання). Тренування тулуба в сидячому положенні і рух вперед у спосіб, типовий для людської ходи, призводить до досягнення відповідних постуральних реакцій; вправи на точну координацію дозволяють збалансувати тіло та тренування рівноваги. Метою іпотерапії є сприяння комплексній реабілітації дитини завдяки унікальним відчуттям від контакту з конем. Як правило, заняття відбуваються з один-три рази на тиждень і тривають близько 30 хвилин, вони можуть бути індивідуальними або груповими і зазвичай проводяться в центрі кінної спорту. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.subject | koń | uk_UA |
dc.subject | interakcja społeczna | uk_UA |
dc.subject | rytmika i chód konia | uk_UA |
dc.subject | zdrowie | uk_UA |
dc.subject | terapia | uk_UA |
dc.subject | кінь | uk_UA |
dc.subject | соціальна взаємодія | uk_UA |
dc.subject | ритм і хода коня | uk_UA |
dc.subject | здоров'я | uk_UA |
dc.subject | терапія | uk_UA |
dc.title | Rozwoj poznawczy, emocjonalny i spoleczny dzieci niepelnosprawnych pod wplywem hipoterapii | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |
Appears in Collections: | Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
15-14-PB_removed.pdf | 1.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.