Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/32738
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPavlova, Iuliia-
dc.contributor.authorWąsik, Jacek-
dc.contributor.authorDariusz, Mosler-
dc.contributor.authorBalko, Stefan-
dc.contributor.authorSpałek, Renata-
dc.contributor.authorChalimoniuk, Małgorzata-
dc.contributor.authorПавлова, Юлія-
dc.contributor.authorВонсік, Яцек-
dc.contributor.authorМослер, Даріуш-
dc.contributor.authorБалко, Стефан-
dc.contributor.authorСпалек, Рената-
dc.contributor.authorХалімонюк, Малгожата-
dc.date.accessioned2022-09-05T10:27:18Z-
dc.date.available2022-09-05T10:27:18Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationSense of fairness and social attitude among adolescentsvalidation of Ukrainian version of Fair Play questionnaire / Iuliia Pavlova, Jacek Wąsik, Dariusz Mosler, Stefan Balko, Renata Spałek, Małgorzata Chalimoniuk // Physical Activity Review. - 2022. - Vol. 10(2). - P. 126-139. (Scopus, Web of Science)uk_UA
dc.identifier.urihttps://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/32738-
dc.description.abstractThe aim of this study is to assess the development of fair play soft skills by means of validated tools in the native language for the target group of adolescents. Fair Play in Physical Education Questionnaire (FPQ-PE) was completed by 450 secondary school students from the 9–14 age group, 490 secondary school students aged 9–13 years and 725 students aged 18–21 years. Linguistic validation was provided. Psychometric properties were assessed by exploratory and confirmatory factor analysis. The final version of the translation was the result of review process according to consultation with translators, redactor of scientific literature, and results of pilot testing. The general internal consistency was 0.861, indicating the good consistency of the instrument. In terms of test-retest validity of FPQ-PE, scores at first and second-time points have no significant differences. The CFA indicated a good model fit (χ2/df = 2.15, RMSEA = 0.074, SRMR = 0.058, CFI = 0.949). The results showed good test-retest reliability (Spearman’s rho = 0.80, p < 0.01). In the age group 9–14 years old males had higher level of antisocial skills, but also a higher index according to “Convention” scale. For another group (18–21 years old) females had better prosocial skills according to results of “Respect towards teammates,” “Gamesmanship,” and “Cheating” scales. Our data confirm the validity and reliability of FPQ-PE for the young Ukrainian population. Strong correlation between subscales “Gamesmanship” and “Cheating” (r = 0.85), it could be recommended to analyze antisocial behaviour for Ukrainian adolescents. Метою цього дослідження є оцінка розвитку м’яких навичок чесної гри за допомогою перевірених інструментів рідна мова для цільової групи підлітків. Чесна гра у фізичному вихованні Анкета (FPQ-PE) склали 450 учнів загальноосвітніх шкіл вікової групи 9–14 років, 490 середніх учнів шкіл віком 9–13 років та 725 учнів віком 18–21 рік. Лінгвістична перевірка була надається. Психометричні властивості оцінювали шляхом дослідницького та підтверджуючого факторного аналізу. Остаточна версія перекладу була результатом рецензування згідно з консультаціями з перекладачів, редактор наукової літератури та результати пілотного тестування. Загальний внутрішній консистенція становила 0,861, що вказує на хорошу консистенцію інструменту. В умовах заліку-перезаліку валідність FPQ-PE, бали за перший і другий раз не мають істотних відмінностей. CFA вказує на хорошу відповідність моделі (χ2/df = 2,15, RMSEA = 0,074, SRMR = 0,058, CFI = 0,949). Результати показали хорошу надійність тесту-повторного тесту (ро Спірмена = 0,80, p < 0,01). У віковій категорії 9-14 років чоловіки мали вищий рівень антисоціальних навичок, але й вищий показник за шкалою «Конвенція». для в іншої групи (18–21 рік) жінки мали кращі просоціальні навички за результатами «Повага по відношенню до товаришів по команді», «Мастерство гри» та «Шахрайство». Наші дані підтверджують достовірність і надійність FPQ-PE для молодого населення України. Сильна кореляція між підшкалами «Ігрова майстерність» та «Шахрайство» (r = 0,85), можна рекомендувати аналізувати асоціальну поведінку для українських підлітків.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.subjectvalidationuk_UA
dc.subjectfair playuk_UA
dc.subjecttranslationuk_UA
dc.subjectsocial behaviouruk_UA
dc.subjectadolescentsuk_UA
dc.subjectphysical educationuk_UA
dc.subjectперевіркаuk_UA
dc.subjectчесна граuk_UA
dc.subjectперекладuk_UA
dc.subjectсоціальна поведінкаuk_UA
dc.subjectпідліткиuk_UA
dc.subjectфізичне вихованняuk_UA
dc.titleSense of fairness and social attitude among adolescentsvalidation of Ukrainian version of Fair Play questionnaireuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2__Phys_Act_2022_10227_Scopus_WoS.pdf948.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.