Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/32276
Title: Професійна адаптація майбутнього вчителя початкової школи у процесі педагогічної практики
Other Titles: Future primary school teacher’s professional adaptation in the process of pedagogical practice
Authors: Замятна, Оксана Леонідівна
Zamiatna, О. І.
Keywords: майбутній вчитель початкової школи
професійна педагогічна підготовка
педагогічна практика
педагогічні умови
професійна адаптація
професійна адаптація майбутнього вчителя початкової школи у процесі педагогічної практик
future primary school teacher
professional pedagogical training
pedagogical practice
pedagogical conditions
professional adaptation
future primary school teacher’s professional adaptation in the process of pedagogical practice
Issue Date: 14-May-2021
Publisher: Київський університет імені Бориса Грінченка
Citation: Замятна О. Л. Професійна адаптація майбутнього вчителя початкової школи у процесі педагогічної практики : автореф. дис. ... канд. пед. наук : [спец.] 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Замятна Оксана Леонідівна. - Київ, 2021. - 23 с.
Series/Report no.: автореферати дисертацій;
Abstract: Дисертаційна робота присвячена теоретичному та експериментальному дослідженню проблеми професійної адаптації майбутнього вчителя початкової школи у процесі педагогічної практики. Обґрунтовано поняття «професійна адаптація майбутнього вчителя початкової школи у процесі педагогічної практики», як поетапний динамічний процес гармонізації професійних намірів, особистісних якостей та вимог професії здобувача вищої освіти, що передбачає його входження у квазіпрофесійне та реальне професійне середовище із дотриманням принципу наступності, при якому відбувається поступове набуття ним педагогічного досвіду, усвідомлення професійних функцій, пристосування до умов та особливостей професійної діяльності вчителя початкової школи. Визначено структуру професійної адаптації майбутнього вчителя початкової школи у процесі педагогічної практики (мотиваційно-аксіологічний, когнітивний, діяльнісний, рефлексивний компоненти), розроблено критеріально-діагностичний апарат для визначення рівня професійної адаптації майбутнього вчителя початкової школи у процесі педагогічної практики: критерії (мотиваційно-ціннісний, знаннєвий, праксеологічний, рефлексивноаналітичний), показники та рівні (високий, достатній, початковий). Встановлено етапи професійної адаптації майбутнього вчителя початкової школи у процесі педагогічної практики (підготовчий, початковий, основний, підсумковий). Обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність педагогічних умов професійної адаптації майбутнього вчителя початкової школи у процесі педагогічної практики та розробленого змістовно-методичного забезпечення, що спрямовано на розвиток професійної адаптації здобувачів освіти. The dissertation is devoted to theoretical and experimental research of the problem of professional adaptation of the future primary school teacher in the process of pedagogical practice. The thesis is aimed at developing, ubstantiating and experimentally testing the effectiveness of pedagogical conditions of the future primary school teacher’s professional adaptation in the process of pedagogical practice. Therefore, the object of the study is professional adaptation of the future primary school teacher in the process of pedagogical practice, and the subject of the study are pedagogical conditions of professional adaptation of the future primary school teacher in the process of pedagogical practice. The analysis of a large number of scientific works made it possible to clarify the essence of the basic notions of the study. The notion of «professional adaptation of the future primary school teacher in the process of pedagogical practice» has been defined as a stepby-step dynamic process of harmonization of professional intentions, personal qualities and requirements of the future profession, which involves student's entry into a quasiprofessional and real professional environment with the principle of continuity, in which there is a gradual acquisition of pedagogical experience, awareness of professional functions, adjustment to the conditions and features of professional activities of primary school teachers. The components (motivational and axiological, cognitive, activity, reflexive), criteria (motivational and value, knowledge, praxeological, reflexive and analytical), indicators and levels (initial, sufficient, high) of the future primary school teacher’s professional adaptation in the process of pedagogical practice are determined. Diagnostic tools have been developed to determine the level of professional adaptation of the future primary school teacher in the process of pedagogical practice. It is concluded that the process of professional adaptation of the future primary school teacher is dynamic and pedagogically controlled. In this regard, the pedagogical conditions of professional adaptation of the future primary school teacher in the process of pedagogical practice are substantiated, which include: improvement of the content and methodical component of pedagogical practice; implementation of psychological and pedagogical support of the student – future primary school teacher – in the process of pedagogical practice; monitoring of professional adaptation of the future primary school teacher in the process of pedagogical practice. The analysis of methodical support of pedagogical practice allowed to single out the stages of professional adaptation of the future primary school teacher in the process of pedagogical practice (preparatory, initial, basic, final). The contentmethodical support, which is aimed at the development of students’ adaptation to the requirements of professional pedagogical activity, in accordance with the defined pedagogical conditions of professional adaptation of the future primary school teacher in the process of pedagogical practice, and takes into account the selected components of professional adaptation, has been developed. It includes updating the program of practice, creating electronic resources, trainings, methodical recommendations for monitoring researches of future primary school teachers’ professional adaptation An experimental verification of the efficiency of pedagogical conditions of the future primary school teacher’s professional adaptation has been carried out, their effectiveness has been established, the dynamics of the levels of professional adaptation of the future primary school teacher has been revealed. Quantitative and qualitative processing of indicators, analysis and verification of the obtained results of experimental research about their statistical significance have been conducted
URI: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/32276
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Замятна_2021.pdf425.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.