Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/30230
Title: | Mental Orientation at the Correctional Support of the Children with Impaired Mental and Physical Development |
Authors: | Afuzova, Hanna Rudenko, Liliia Stepanchenko, Nataliya Shkrabiuk, Veronika Martsyniak-Dorosh, Oksana Dubovyk, Olena Афузова, Ганна Руденко, Лілія Степанченко, Наталія Шкрабюк, Вероніка Марциняк-Дорош, Оксана Дубовик, Олена |
Keywords: | integrated teaching techniques nosological categories mental correctional support qualification characterisation psychological assistance adolescence інтегровані методи навчання кваліфікаційна характеристика нозологічні категорії підлітковий вік психічно -корекційний супровід психологічна допомога |
Issue Date: | 2-Sep-2021 |
Citation: | Mental Orientation at the Correctional Support of the Children with Impaired Mental and Physical Development / Наnna Afuzova, Liliia Rudenko, Nataliya Stepanchenko,Veronika Shkrabiuk, Oksana Martsyniak-Dorosh, Olena Dubovyk // BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. - 2021, Vol. 12, is. 3. - P. 127-148. ( Web of Scitnce) |
Abstract: | Abstract: The practice of the integrated techniques of teaching children nnth impaired development of various nosological categories in comprehensive schools together with children with normal development is becoming increasingly extensive alongside with a series of researches in this direction. .As itfollows, in this complicated process a mentally correctional support of an educated specialist is essential for a child with inpaired mental and physical development. The findings of the theoretical analysis of the role and place of the orientation phenomenon in the personality's professional activity have been given. Particular attention is focused upon the content, structure and formation levels of the personality's professional orientation in adolescence; as well as on the peculiarities of the correctional support in the context of the psychological assistance to the children nith alternative abilities. The specificity of the empirical research of peculiarities of future psychologists' professional orientation at the correctional support of alternatively able children has been described. The qualification characterisation of a future special psychologist's support has been presented, the techniques and methods of the investigation of the psychological peculiarities of the professional orientation at correctional sipport have been outlined, the findings of the empirical research have been analysed. The theoretical and methodological foundations of the psychological provision of the formation process of the future psychologist's professional orientation ar the correctional support of the children with alternative abilities have been discussed. The organisation of the activity aimed at the development of the future special psychologists' professional orientation has been described, methodological apparatus has been worked out and the approbation results have been adduced. On the basis of the findings the conclusion may be drawn that the suggested methodology is correct, the tasks have been successfully performed, the objective has been achieved, the efficienty of the methodological recommendations has been verified. Анотація: Практика комплексних прийомів навчання дітей з порушенням розвитку різних нозологічних категорій у загальноосвітніх школах разом із дітьми з нормальним розвитком стає все більш широкою разом із низкою досліджень у цьому напрямку. Як і слідує, у цьому складному процесі психічно -корекційна підтримка освіченого фахівця є важливою для дитини з порушенням психічного та фізичного розвитку. Наведено результати теоретичного аналізу ролі та місця феномену орієнтації у професійній діяльності особистості. Особлива увага приділяється змісту, структурі та рівням професійної орієнтації особистості в підлітковому віці; а також про особливості корекційної підтримки в контексті психологічної допомоги дітям з альтернативними здібностями. Описано специфіку емпіричного дослідження особливостей професійної орієнтації майбутніх психологів на корекційній підтримці альтернативно спроможних дітей. Представлено кваліфікаційну характеристику підтримки майбутнього спеціального психолога, окреслено прийоми та методи дослідження психологічних особливостей професійної орієнтації на корекційній підтримці, проаналізовано результати емпіричного дослідження. Обговорено теоретико -методологічні основи психологічного забезпечення процесу формування професійної спрямованості майбутнього психолога та корекційного забезпечення дітей з альтернативними здібностями. Описано організацію діяльності, спрямованої на розвиток професійної спрямованості майбутніх спеціальних психологів, відпрацьовано методичний апарат та наведено результати апробації. На підставі отриманих висновків можна зробити висновок, що запропонована методологія правильна, завдання успішно виконані, мета досягнута, ефективність методологічних рекомендацій перевірена. |
URI: | http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/30230 |
Appears in Collections: | Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Stepanchenko.pdf | 1.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.