Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/28803
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pavlova, Iuliia | - |
dc.contributor.author | Petrytsa, Petro | - |
dc.contributor.author | Andres, Andrii | - |
dc.contributor.author | Osip, Nataliia | - |
dc.contributor.author | Khurtenko, Oksana | - |
dc.contributor.author | Rudenok, Alla | - |
dc.contributor.author | Hotsuliak, Natalia | - |
dc.contributor.author | Nataliia, Zlenko | - |
dc.contributor.author | Павлова, Юлія | - |
dc.contributor.author | Петриця, Петро | - |
dc.contributor.author | Андрес, Андрій | - |
dc.contributor.author | Осип, Наталія | - |
dc.contributor.author | Хуртенко, Оксана | - |
dc.contributor.author | Руденок, Алла | - |
dc.contributor.author | Гоцуляк, Наталія | - |
dc.contributor.author | Наталія, Зленко | - |
dc.date.accessioned | 2021-02-23T07:36:32Z | - |
dc.date.available | 2021-02-23T07:36:32Z | - |
dc.date.issued | 2021-02-23 | - |
dc.identifier.citation | Measuring physical literacy in Ukraine: development of a set of indicators by Delphi method / Iuliia Pavlova and other // Physical Activity Review. - 2021. - Vol. 9, іs. 1. - Р. 24-32. (Scopus; Web of Science) | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/28803 | - |
dc.description.abstract | This study aims to outline indicators of physical literacy for Ukrainian student youth, taking into account current international experience and concepts and meeting national specificities of the organization of physical education in higher educational institutions of Ukraine. Methods: 82 individuals were invited to participate in study (face-to-face meeting). The 2-round Delphi method as approach for facilitating group interaction aimed to structure communication process was used to generalize the knowledge and receiving the consensus of expert opinion. Results: The top five of the most important indicators of physical literacy were physical health, physical activity level, participation in fitness activities, ability to conduct morning hygienic gymnastics, physical training break, physical training, gymnastics before classes, individual training session, ability to perform preventive exercises in case of illness. The indicators identified by the experts can be grouped into three separate domains: functional, motivational, cognitive and behavioral. Conclusion: The selected indicators are contextually sensitive for the Ukrainian population. We prioritize approaches that have already been used in daily practice in Ukraine. The set of selected indicators demonstrates that they reflect the structural hierarchy of the “physical literacy” construction. The selected indicators, in particular, correspond to the goals of students’ education, they take into account the list of necessary knowledge, skills and abilities in accordance with the requirements of the Ukrainian program, consider motivation of students, awareness of active lifestyle and sufficient level of physical strain importance for health. Це дослідження має на меті окреслити показники фізичної грамотності для української студентської молоді, враховуючи сучасний міжнародний досвід та концепції та відповідаючи національним особливостям Росії організація фізичного виховання у вищих навчальних закладах України. Методи: 82 особи були запрошені взяти участь у дослідженні (очна зустріч). 2-раундовий метод Дельфі як підхід для полегшення групової взаємодії, спрямований на структурування процесу спілкування, був використаний узагальнити знання та отримати консенсус експертного висновку. Результати: П’ятірка найкращих Найважливішими показниками фізичної грамотності були фізичне здоров'я, рівень фізичної активності, участь у фітнес-заходах, вміння проводити ранкову гігієнічну гімнастику, фізичні тренування перерва, фізична підготовка, гімнастика перед заняттями, індивідуальне тренування, вміння виконувати профілактичні вправи на випадок хвороби. Показники, визначені експертами, можна згрупувати три окремі сфери: функціональна, мотиваційна, когнітивна та поведінкова. Висновок: Обраний показники є контекстуально чутливими для українського населення. Ми надаємо пріоритет підходам, які є вже використовується в повсякденній практиці в Україні. Сукупність вибраних показників демонструє, що вони відображати структурну ієрархію конструкції “фізичної грамотності”. Вибрані показники, в зокрема, відповідають цілям освіти учнів, вони враховують перелік необхідних знання, вміння та навички відповідно до вимог української програми, розглянути мотивацію учнів, усвідомлення активного способу життя та достатній рівень фізичного напруження значення для здоров'я. | uk_UA |
dc.language.iso | en | uk_UA |
dc.subject | physical literacy | uk_UA |
dc.subject | physical education | uk_UA |
dc.subject | students | uk_UA |
dc.subject | Delphi method | uk_UA |
dc.subject | university | uk_UA |
dc.subject | фізична грамотність | uk_UA |
dc.subject | фізичне виховання | uk_UA |
dc.subject | студенти | uk_UA |
dc.subject | метод Дельфі | uk_UA |
dc.subject | університет | uk_UA |
dc.title | Measuring physical literacy in Ukraine: development of a set of indicators by Delphi method | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Appears in Collections: | Наукові праці професорсько-викладацького складу ЛДУФК в базах даних Scopus, WoS, Tomson Reuters |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Павлова_Петриця_Андрес_2021_Скопус_WoS.pdf | 869.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.